Ars Moriendi – eller de syv dødsmåter er truleg den mest kjende diktsamlinga til Georg Johannesen. Tittelen minner om ein kjend sjanger i litteraturhistoria: euthanasia (gresk for «god død»). Denne sjangeren har ingenting med vår tids «aktiv dødshjelp» å gjera; euthanasia-bøker inneheldt milde, trøystande ord til den døyande, det handla om kunsten å døy, og dei var skrivne av prestar og pastorar.
Ars Moriendi er latin og tyder nett «kunsten å døy», men Johannesen snur opp ned på sjangeren. Johannesens forfattarskap blir karakterisert som gjennomsyra av politisk rasjonalisme. Hans Ars Moriendi blir då eit rengjebilete på euthanasia-tradisjonen – det handlar ikkje om trøyst, men om å vekkje menneske til språkleg og politisk medvit. Her har ingen prest, men Brecht – den tyske satirediktaren – vore førebiletet.
Undertittelen «eller de syv dødsmåter» refererer til dei sju dødssyndene frå katolsk-kristen lære. Diktsamlinga er sett saman av sju gongar sju – altså 49 – dikt som er ordna i sju kapittel; dikta står til sju veker og deretter sju dagar. Kvar veke er såleis kopla til éi dødssynd. «Oppslag i en Obos-blokk» høyrer til dødssynda fråssing og til vekedagen tysdag.
Ved fyrste gjennomlesing trur ein kanskje diktet handlar om ulike måtar å døy på, som å drukne seg i badekaret. Men med tanke på tittelinnhaldet (ei anonym Obos-blokk) og den oppattakande strukturen (repetisjonen av «jeg» og eit påfylgjande verb) er det heller tale om kritikk av ein automatisert kvardag: eta same mat kvar dag, hengje opp same vasken på loftet og så bortetter. Lever ein verkeleg, når ein er fanga i ein rutineprega kvardag?
Diktet får meg til å tenkje på eit av Pushwagners kunstverk: tomme andlet i vindaugo i ei bustadblokk. Diktet kan gjerne tolkast som ein direkte kritikk av byggjepolitikken til Obos. Dessverre er mange av blokkene Obos reiser i dag, like triste og umenneskelege som dei som vart reiste i 1965.
Ronny Spaans
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ars Moriendi – eller de syv dødsmåter er truleg den mest kjende diktsamlinga til Georg Johannesen. Tittelen minner om ein kjend sjanger i litteraturhistoria: euthanasia (gresk for «god død»). Denne sjangeren har ingenting med vår tids «aktiv dødshjelp» å gjera; euthanasia-bøker inneheldt milde, trøystande ord til den døyande, det handla om kunsten å døy, og dei var skrivne av prestar og pastorar.
Ars Moriendi er latin og tyder nett «kunsten å døy», men Johannesen snur opp ned på sjangeren. Johannesens forfattarskap blir karakterisert som gjennomsyra av politisk rasjonalisme. Hans Ars Moriendi blir då eit rengjebilete på euthanasia-tradisjonen – det handlar ikkje om trøyst, men om å vekkje menneske til språkleg og politisk medvit. Her har ingen prest, men Brecht – den tyske satirediktaren – vore førebiletet.
Undertittelen «eller de syv dødsmåter» refererer til dei sju dødssyndene frå katolsk-kristen lære. Diktsamlinga er sett saman av sju gongar sju – altså 49 – dikt som er ordna i sju kapittel; dikta står til sju veker og deretter sju dagar. Kvar veke er såleis kopla til éi dødssynd. «Oppslag i en Obos-blokk» høyrer til dødssynda fråssing og til vekedagen tysdag.
Ved fyrste gjennomlesing trur ein kanskje diktet handlar om ulike måtar å døy på, som å drukne seg i badekaret. Men med tanke på tittelinnhaldet (ei anonym Obos-blokk) og den oppattakande strukturen (repetisjonen av «jeg» og eit påfylgjande verb) er det heller tale om kritikk av ein automatisert kvardag: eta same mat kvar dag, hengje opp same vasken på loftet og så bortetter. Lever ein verkeleg, når ein er fanga i ein rutineprega kvardag?
Diktet får meg til å tenkje på eit av Pushwagners kunstverk: tomme andlet i vindaugo i ei bustadblokk. Diktet kan gjerne tolkast som ein direkte kritikk av byggjepolitikken til Obos. Dessverre er mange av blokkene Obos reiser i dag, like triste og umenneskelege som dei som vart reiste i 1965.
Ronny Spaans
Fleire artiklar
Trea vil fortelje meg noko, skriv Ranveig Lovise Bungum.
Foto: Trond Mjøs
Kva ospa og dei andre trea kan fortelje oss
Anders Hovden.
Foto via Wikimedia Commons
Hovdens fredssalme
I 1923 sende Anders Hovden salmen «Joleklokker yver jordi» til bladet Under Kirkehvælv, der han kom på trykk same året.
I kvardagen kan det verte litt stress, til dømes får du ikkje den grøne pynten heilt perfekt. Men her er den herlege tomatsuppa mi med skrei.
Foto: Dagfinn Nordbø
Kvardagen
Det er dei det er flest av, kvardagane.
Teikning: May Linn Clement
Det skulle berre mangla
Det er nok ikkje manglande hjartelag som gjer at folk er interesserte i ord.
Språkrådet har kåra «beredskapsvenn» til årets nyord. Direktør i Språkrådet Åse Wetås seier det var eit openbert val.
Foto: Mariam Butt / NTB
Eit bilete på året som har gått
Språkdirektør Åse Wetås synest årets nyord er godt. At nye ord har stor påverknad, er fjorårets nyord, KI-generert, eit døme på.