Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
1932
20170324
1932
20170324

Ars Moriendi – eller de syv dødsmåter er truleg den mest kjende diktsamlinga til Georg Johannesen. Tittelen minner om ein kjend sjanger i litteraturhistoria: euthanasia (gresk for «god død»). Denne sjangeren har ingenting med vår tids «aktiv dødshjelp» å gjera; euthanasia-bøker inneheldt milde, trøystande ord til den døyande, det handla om kunsten å døy, og dei var skrivne av prestar og pastorar.

Ars Moriendi er latin og tyder nett «kunsten å døy», men Johannesen snur opp ned på sjangeren. Johannesens forfattarskap blir karakterisert som gjennomsyra av politisk rasjonalisme. Hans Ars Moriendi blir då eit rengjebilete på euthanasia-tradisjonen – det handlar ikkje om trøyst, men om å vekkje menneske til språkleg og politisk medvit. Her har ingen prest, men Brecht – den tyske satirediktaren – vore førebiletet.

Undertittelen «eller de syv dødsmåter» refererer til dei sju dødssyndene frå katolsk-kristen lære. Diktsamlinga er sett saman av sju gongar sju – altså 49 – dikt som er ordna i sju kapittel; dikta står til sju veker og deretter sju dagar. Kvar veke er såleis kopla til éi dødssynd. «Oppslag i en Obos-blokk» høyrer til dødssynda fråssing og til vekedagen tysdag.

Ved fyrste gjennomlesing trur ein kanskje diktet handlar om ulike måtar å døy på, som å drukne seg i badekaret. Men med tanke på tittelinnhaldet (ei anonym Obos-blokk) og den oppattakande strukturen (repetisjonen av «jeg» og eit påfylgjande verb) er det heller tale om kritikk av ein automatisert kvardag: eta same mat kvar dag, hengje opp same vasken på loftet og så bortetter. Lever ein verkeleg, når ein er fanga i ein rutineprega kvardag?

Diktet får meg til å tenkje på eit av Pushwagners kunstverk: tomme andlet i vindaugo i ei bustadblokk. Diktet kan gjerne tolkast som ein direkte kritikk av byggjepolitikken til Obos. Dessverre er mange av blokkene Obos reiser i dag, like triste og umenneskelege som dei som vart reiste i 1965.

Ronny Spaans

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ars Moriendi – eller de syv dødsmåter er truleg den mest kjende diktsamlinga til Georg Johannesen. Tittelen minner om ein kjend sjanger i litteraturhistoria: euthanasia (gresk for «god død»). Denne sjangeren har ingenting med vår tids «aktiv dødshjelp» å gjera; euthanasia-bøker inneheldt milde, trøystande ord til den døyande, det handla om kunsten å døy, og dei var skrivne av prestar og pastorar.

Ars Moriendi er latin og tyder nett «kunsten å døy», men Johannesen snur opp ned på sjangeren. Johannesens forfattarskap blir karakterisert som gjennomsyra av politisk rasjonalisme. Hans Ars Moriendi blir då eit rengjebilete på euthanasia-tradisjonen – det handlar ikkje om trøyst, men om å vekkje menneske til språkleg og politisk medvit. Her har ingen prest, men Brecht – den tyske satirediktaren – vore førebiletet.

Undertittelen «eller de syv dødsmåter» refererer til dei sju dødssyndene frå katolsk-kristen lære. Diktsamlinga er sett saman av sju gongar sju – altså 49 – dikt som er ordna i sju kapittel; dikta står til sju veker og deretter sju dagar. Kvar veke er såleis kopla til éi dødssynd. «Oppslag i en Obos-blokk» høyrer til dødssynda fråssing og til vekedagen tysdag.

Ved fyrste gjennomlesing trur ein kanskje diktet handlar om ulike måtar å døy på, som å drukne seg i badekaret. Men med tanke på tittelinnhaldet (ei anonym Obos-blokk) og den oppattakande strukturen (repetisjonen av «jeg» og eit påfylgjande verb) er det heller tale om kritikk av ein automatisert kvardag: eta same mat kvar dag, hengje opp same vasken på loftet og så bortetter. Lever ein verkeleg, når ein er fanga i ein rutineprega kvardag?

Diktet får meg til å tenkje på eit av Pushwagners kunstverk: tomme andlet i vindaugo i ei bustadblokk. Diktet kan gjerne tolkast som ein direkte kritikk av byggjepolitikken til Obos. Dessverre er mange av blokkene Obos reiser i dag, like triste og umenneskelege som dei som vart reiste i 1965.

Ronny Spaans

Emneknaggar

Fleire artiklar

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen
Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis