JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

DiktetKultur

Dagens dikt er frå 1916

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: NTB

Foto: NTB

2400
20220715
2400
20220715

Vi er midt i juli – denne gongen eit dikt av hovudstadspoeten Olaf Bull (1883–1933), av mange sett på som vår største tradisjonelle lyrikar, formsikker, alltid med rima på plass. Han gav ut sju samlingar 1909–1932 – hans Samlede digte kom i 1942 og er gjevne ut fleire gonger seinare. Fredrik Wandrup har skrive biografien Olaf Bull og hans samtid (1995). Diktet «Metope», frå samlinga med same namn (1927) har ord på seg for å vera Noregs «beste».

Dagens dikt er frå 1916. Det handlar, frå mannens side, om å sjå att den som ein gong var kjærasten hans – «hendes sidste møte», seier diktet, «til fred for os begge to». Altså er det ho som har slått opp?

Men smerta ved oppbrotet kviler i «hendes ansigtsdrag» – mannen minnest kjærasten han hadde, ekstatisk som ho var i sine «pikedage». Sjølv kjenner han inga smerte, seier han, det er nye lengslar som brenn i hjarta hans no.

«Balansen» i diktet er at mannen opplever «tidens skjønhet» med tanke på åra som er gått sidan den gongen dei var saman – «en ilende engel/ henover mindets spor».

Diktets tittel gjer teksten ambivalent. Er handlinga realistisk – eller noko diktaren har «drøymt»? Tidas venleik – er det noko ein opplever i draumen? Eller finst det ein diktarsorg involvert i denne historia, som han ikkje riktig vil «vedgå»?

I seinare år har det vore lite snakk om Olaf Bull. Det føreligg éi doktorgradsavhandling, utgjeven som bok i 1994: Andreas G. Lombnæs: Natur/ Subjekt/ Språk. Lesninger i Olaf Bulls forfatterskap. Men vi veit at for triangelparken på Skillebekk (der Drammensveien og Munkedamsveien møtest) fekk poeten, oppvaksen i same strok, endeleg tilbake namnet sitt i 2018. Området heiter no – slik det heitte før: Olaf Bulls plass.

Jan Erik Vold

Drøm

Der stod inat i min stue

en kvindeskikkelse, klar.

Hun bar det ansigt tilskue,

som før en eneste bar.

Paa pande og mund, den søte,

laa hjertens fred og ro.

Det var hendes sidste møte,

til fred for os begge to.

Og livets smerter var stilnet

i hendes ansigtsdrag,

aarenes sorg var mildnet

og øiet rent for nag,

Jeg saa med forunderlig andagt

de pikedage igjen,

før hun til længselens storme

skjænket sit væsen hen.

Det var ikke smerte, jeg fölte,

ti nye længslers brand

eiet med magt mit hjerte,

mit blod og min forstand.

Men selve tidens skjønhet

strøk som et flygtigt flor,

en fold av en ilende engel

henover mindets spor.

Olaf Bull

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Vi er midt i juli – denne gongen eit dikt av hovudstadspoeten Olaf Bull (1883–1933), av mange sett på som vår største tradisjonelle lyrikar, formsikker, alltid med rima på plass. Han gav ut sju samlingar 1909–1932 – hans Samlede digte kom i 1942 og er gjevne ut fleire gonger seinare. Fredrik Wandrup har skrive biografien Olaf Bull og hans samtid (1995). Diktet «Metope», frå samlinga med same namn (1927) har ord på seg for å vera Noregs «beste».

Dagens dikt er frå 1916. Det handlar, frå mannens side, om å sjå att den som ein gong var kjærasten hans – «hendes sidste møte», seier diktet, «til fred for os begge to». Altså er det ho som har slått opp?

Men smerta ved oppbrotet kviler i «hendes ansigtsdrag» – mannen minnest kjærasten han hadde, ekstatisk som ho var i sine «pikedage». Sjølv kjenner han inga smerte, seier han, det er nye lengslar som brenn i hjarta hans no.

«Balansen» i diktet er at mannen opplever «tidens skjønhet» med tanke på åra som er gått sidan den gongen dei var saman – «en ilende engel/ henover mindets spor».

Diktets tittel gjer teksten ambivalent. Er handlinga realistisk – eller noko diktaren har «drøymt»? Tidas venleik – er det noko ein opplever i draumen? Eller finst det ein diktarsorg involvert i denne historia, som han ikkje riktig vil «vedgå»?

I seinare år har det vore lite snakk om Olaf Bull. Det føreligg éi doktorgradsavhandling, utgjeven som bok i 1994: Andreas G. Lombnæs: Natur/ Subjekt/ Språk. Lesninger i Olaf Bulls forfatterskap. Men vi veit at for triangelparken på Skillebekk (der Drammensveien og Munkedamsveien møtest) fekk poeten, oppvaksen i same strok, endeleg tilbake namnet sitt i 2018. Området heiter no – slik det heitte før: Olaf Bulls plass.

Jan Erik Vold

Drøm

Der stod inat i min stue

en kvindeskikkelse, klar.

Hun bar det ansigt tilskue,

som før en eneste bar.

Paa pande og mund, den søte,

laa hjertens fred og ro.

Det var hendes sidste møte,

til fred for os begge to.

Og livets smerter var stilnet

i hendes ansigtsdrag,

aarenes sorg var mildnet

og øiet rent for nag,

Jeg saa med forunderlig andagt

de pikedage igjen,

før hun til længselens storme

skjænket sit væsen hen.

Det var ikke smerte, jeg fölte,

ti nye længslers brand

eiet med magt mit hjerte,

mit blod og min forstand.

Men selve tidens skjønhet

strøk som et flygtigt flor,

en fold av en ilende engel

henover mindets spor.

Olaf Bull

Emneknaggar

Fleire artiklar

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

ÅshildEliassen
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

ÅshildEliassen
Trygve Seim og Frode Haltli har samarbeidd musikalsk i 20 år.

Trygve Seim og Frode Haltli har samarbeidd musikalsk i 20 år.

Foto: Hubert P. Klotzeck / ECM Records

MusikkMeldingar
Lars Mossefinn

Praten flyt lett

Samtalen mellom Seim og Haltli er eksistensielt viktig.

Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.

Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.

Foto: Chess.com

Kunnskap
Atle Grønn

Skandaleduellen

«Før Speed Chess Championship var eg 'gira'. Dette var så spanande som moderne sjakk kan vera.»

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

PolitikkSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Flytterett eller vetorett?

Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis