JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur

Historieforvanskingar

– Det må vere tanta mi du fortel om. Eller er det mor mi du tenkjer på?

– Ingen av dei, svarer eg, berre for å seie noko.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Teikning: May Linn Clement

Teikning: May Linn Clement

3010
20240503
3010
20240503

– Er det tanta mi du fortel om, spør ein.

Eg svarer ikkje, lèt det berre henge i lufta. Eg driv jo med desse forteljingane heile tida. Men folk har ikkje noko med kor eg har det frå, eller om det er noko eg har opplevd sjølv. Samtidig prøver eg å ikkje vere uhøfleg.

Det hender eg svarer med eit lurt smil. Eller så lirer eg berre ut av meg det fyrste som dett meg inn, same kva det er. Skifter tema for å komme vidare, eller peikar på eit eller anna i nærleiken, til dømes det gamle huset ved elva som ingen har teke vare på, og som det no truleg er for seint å redde. Eg fortel at han som budde der, er død for lenge sidan, men at alle tinga hans er der enno.

Eg peikar på huset og seier ikkje noko meir. Sjølv om tak og vegger kan kollapse kva tid som helst og det er farleg å gå inn i, hender det at folk tek turen bort for å sjå nærmare på huset med eigne auge. Eg håpar at dei skal bli verande der borte ved huset. Men som regel går det ikkje lenge før dei er tilbake og byrjar å mase.

– Det må vere tanta mi du fortel om. Eller er det mor mi du tenkjer på?

– Ingen av dei, svarer eg, berre for å seie noko.

– Eg veit det nok, seier ei anna som er der, og som eg aldri har sett før.

– Det trur eg ikkje du veit, svarer eg.

Det er berre noko eg tenkte på då eg sette meg i bilen ein dag og køyrde av garde utan mål og meining. Eg køyrde heile dagen og heile ettermiddagen, gjennom fleire kommunar. Då kvelden kom, køyrde eg litt til, men før det blei mørkt, fann eg eit hotell. Eg liker ikkje å køyre i mørket, då spør eg om nokon andre kan vere så greie å køyre. Særleg når det regnar eller snør, eg blir trøytt i auga av dropar og snøfiller som dansar i lyset føre bilen. Men eg var åleine, og heldigvis hadde hotellet eit ledig rom, så det var flaks, elles måtte eg ha sove i bilen, og det er noko eg prøver å unngå. Eg søv dårleg i bilar, blir sitjande og vri meg og prøve alle slags stillingar. Om eg til slutt er så heldig å sovne, er det med hovudet på skakke i ein unaturleg vinkel, og så vaknar eg av lydane utanfor fleire gonger i løpet av natta og lurer på kor eg er. Når morgonen kjem, er nakken stiv, og eg lovar meg sjølv at det må bli slutt på å sove i bilar.

– Det er jo far min du fortel om, seier ein.

– Akkurat som å høyre naboen, seier ein annan.

– Det er dikting, alt saman, lyg eg. Ned til minste detalj: namna på folka, samtalane, bilane, husa, fargane, landskapet og vêret. Eg trekkjer frå og legg til akkurat som det passar meg.

No har det komme fleire folk, men dei er ikkje nøgde med svaret og seier eg må slutte å tulle.

For meg er det som om alt skjer for fyrste gong. Eg veit ikkje sjølv kva som er sant, og tullar akkurat så mykje eg vil. Det beste no er kanskje uansett å la dei tru at eg er avslørt.

– Det er tanta di, seier eg. Og mor di og far din, men det er ikkje nødvendig å fortelje det til heile verda.

Frank Tønnesen

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

– Er det tanta mi du fortel om, spør ein.

Eg svarer ikkje, lèt det berre henge i lufta. Eg driv jo med desse forteljingane heile tida. Men folk har ikkje noko med kor eg har det frå, eller om det er noko eg har opplevd sjølv. Samtidig prøver eg å ikkje vere uhøfleg.

Det hender eg svarer med eit lurt smil. Eller så lirer eg berre ut av meg det fyrste som dett meg inn, same kva det er. Skifter tema for å komme vidare, eller peikar på eit eller anna i nærleiken, til dømes det gamle huset ved elva som ingen har teke vare på, og som det no truleg er for seint å redde. Eg fortel at han som budde der, er død for lenge sidan, men at alle tinga hans er der enno.

Eg peikar på huset og seier ikkje noko meir. Sjølv om tak og vegger kan kollapse kva tid som helst og det er farleg å gå inn i, hender det at folk tek turen bort for å sjå nærmare på huset med eigne auge. Eg håpar at dei skal bli verande der borte ved huset. Men som regel går det ikkje lenge før dei er tilbake og byrjar å mase.

– Det må vere tanta mi du fortel om. Eller er det mor mi du tenkjer på?

– Ingen av dei, svarer eg, berre for å seie noko.

– Eg veit det nok, seier ei anna som er der, og som eg aldri har sett før.

– Det trur eg ikkje du veit, svarer eg.

Det er berre noko eg tenkte på då eg sette meg i bilen ein dag og køyrde av garde utan mål og meining. Eg køyrde heile dagen og heile ettermiddagen, gjennom fleire kommunar. Då kvelden kom, køyrde eg litt til, men før det blei mørkt, fann eg eit hotell. Eg liker ikkje å køyre i mørket, då spør eg om nokon andre kan vere så greie å køyre. Særleg når det regnar eller snør, eg blir trøytt i auga av dropar og snøfiller som dansar i lyset føre bilen. Men eg var åleine, og heldigvis hadde hotellet eit ledig rom, så det var flaks, elles måtte eg ha sove i bilen, og det er noko eg prøver å unngå. Eg søv dårleg i bilar, blir sitjande og vri meg og prøve alle slags stillingar. Om eg til slutt er så heldig å sovne, er det med hovudet på skakke i ein unaturleg vinkel, og så vaknar eg av lydane utanfor fleire gonger i løpet av natta og lurer på kor eg er. Når morgonen kjem, er nakken stiv, og eg lovar meg sjølv at det må bli slutt på å sove i bilar.

– Det er jo far min du fortel om, seier ein.

– Akkurat som å høyre naboen, seier ein annan.

– Det er dikting, alt saman, lyg eg. Ned til minste detalj: namna på folka, samtalane, bilane, husa, fargane, landskapet og vêret. Eg trekkjer frå og legg til akkurat som det passar meg.

No har det komme fleire folk, men dei er ikkje nøgde med svaret og seier eg må slutte å tulle.

For meg er det som om alt skjer for fyrste gong. Eg veit ikkje sjølv kva som er sant, og tullar akkurat så mykje eg vil. Det beste no er kanskje uansett å la dei tru at eg er avslørt.

– Det er tanta di, seier eg. Og mor di og far din, men det er ikkje nødvendig å fortelje det til heile verda.

Frank Tønnesen

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis