Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: Flemming Rostgaard

Foto: Flemming Rostgaard

2860
20171208

Stormen

Haustflått ligg landet med fargar i fleng,

dei logar og brenn opp i lidi,

inn i kvarandre reinfargane gjeng

og einast i mordsvart med tidi.

Stormen han kjeme og ripar og rør

burt lauvet som lidene gyller.

Soleis er stormen, han under seg trør

alt som ikkje romet sitt fyller.

Soleis er stormen på land og på hav,

han prøver sin styrke med alle.

Er naglen for veik, so gjeng båten i kav,

og veikrøtte tre, dei må falle.

Soleis er stormen i åndsheimens land,

han ruskar i ukvidde lende,

jagar burt skodd som på synet legg band

so fridomens fane me kjenne.

Fridom er frisinn, og frisinn er fred,

den kviler på kjærleikens styrkje.

Ei hatefull ætt lyt som båten gå ned

– og ruver i soga som myrkje.

Tarjej Bjørgulvsson Rysstad

2860
20171208

Stormen

Haustflått ligg landet med fargar i fleng,

dei logar og brenn opp i lidi,

inn i kvarandre reinfargane gjeng

og einast i mordsvart med tidi.

Stormen han kjeme og ripar og rør

burt lauvet som lidene gyller.

Soleis er stormen, han under seg trør

alt som ikkje romet sitt fyller.

Soleis er stormen på land og på hav,

han prøver sin styrke med alle.

Er naglen for veik, so gjeng båten i kav,

og veikrøtte tre, dei må falle.

Soleis er stormen i åndsheimens land,

han ruskar i ukvidde lende,

jagar burt skodd som på synet legg band

so fridomens fane me kjenne.

Fridom er frisinn, og frisinn er fred,

den kviler på kjærleikens styrkje.

Ei hatefull ætt lyt som båten gå ned

– og ruver i soga som myrkje.

Tarjej Bjørgulvsson Rysstad

Kommunistisk poesi – det vart til i skuggane av fabrikkpipene, tenkjer vi. I Noreg har vi Rudolf Nilsen, medlem av Noregs kommunistiske parti og kjend for skildringar av austkanten i Oslo. Mot denne bakgrunnen blir ein overraska når ein slår opp i Dikt (1968) av Tarjej Bjørgulvsson Rysstad (1890–1977) – ei ukjend bok for dei fleste av oss.

Her, i ei samling vers frå sjølve tradisjonsdalen i Noreg, Setesdal, på eit klassisk, klangfullt nynorsk, finn du nemleg poesi med eit revolusjonært innhald.

Rysstad kom frå ein heim med rosemåling og treskurd, men han var ikkje odelsgut. Han fekk eit jordstykke i Rysstad, men tidene var tronge, så han strauk til Amerika for derifrå å livberge kone og born. Det gjekk berre sånn måteleg. «Samfunnsbotnen kjenner eg / – og toppen kjenner du», skriv han i «Lakeien» – om han med «pengeboka full».

«Stormen», eit vers frå unge år, er eit revolusjonsdikt. Teksten varslar at ei ny tid er i emning, der ein storm sopar gamletida på historias skraphaug – i samsvar med poetikken til Rysstads meiningsfrende, sovjetdiktaren Vladimir Majakovskij. Fyrste del av diktet inneheld døme på makta stormen har over skogen, og så på havet. I dei to siste strofene konkluderer Rysstad: Stormen gjeld òg «i åndeheimens land», ideologien; han jagar bort skodda så «fridomens fane» kjem til syne.

I «Stormen» kjem ei indre spenning til uttrykk: Dei fagre skildringane av hausten i byrjinga legg opp til ei klassisk naturskildring, der haustfargar speglar att melankolien hjå diktaren. I slike dikt blir gjerne òg ein komande, blømande vår som gjev framtidsvon, tematisert. Men Rysstad når aldri så langt. Han bryt nådelaust av. Hauststormen «logar og brenn», alt skal bort. Haustfargane speglar ikkje att eit melankolsk, men eit raudt, revolusjonært sinn.

Diktet har lite sams med dei eksperimentelle versa til Majakovskij. Men setesdølen viser at språkbilete vi vanlegvis assosierer med konvensjonell naturlyrikk, òg kan brukast på eit radikalt tema. Vi minnest orda til kunstnaren Henrik Sørensen: Norsk folkekultur var enno frisk og urørd, og kunne difor brukast i modernistisk kunst.

RONNY SPAANS

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Kommunistisk poesi – det vart til i skuggane av fabrikkpipene, tenkjer vi. I Noreg har vi Rudolf Nilsen, medlem av Noregs kommunistiske parti og kjend for skildringar av austkanten i Oslo. Mot denne bakgrunnen blir ein overraska når ein slår opp i Dikt (1968) av Tarjej Bjørgulvsson Rysstad (1890–1977) – ei ukjend bok for dei fleste av oss.

Her, i ei samling vers frå sjølve tradisjonsdalen i Noreg, Setesdal, på eit klassisk, klangfullt nynorsk, finn du nemleg poesi med eit revolusjonært innhald.

Rysstad kom frå ein heim med rosemåling og treskurd, men han var ikkje odelsgut. Han fekk eit jordstykke i Rysstad, men tidene var tronge, så han strauk til Amerika for derifrå å livberge kone og born. Det gjekk berre sånn måteleg. «Samfunnsbotnen kjenner eg / – og toppen kjenner du», skriv han i «Lakeien» – om han med «pengeboka full».

«Stormen», eit vers frå unge år, er eit revolusjonsdikt. Teksten varslar at ei ny tid er i emning, der ein storm sopar gamletida på historias skraphaug – i samsvar med poetikken til Rysstads meiningsfrende, sovjetdiktaren Vladimir Majakovskij. Fyrste del av diktet inneheld døme på makta stormen har over skogen, og så på havet. I dei to siste strofene konkluderer Rysstad: Stormen gjeld òg «i åndeheimens land», ideologien; han jagar bort skodda så «fridomens fane» kjem til syne.

I «Stormen» kjem ei indre spenning til uttrykk: Dei fagre skildringane av hausten i byrjinga legg opp til ei klassisk naturskildring, der haustfargar speglar att melankolien hjå diktaren. I slike dikt blir gjerne òg ein komande, blømande vår som gjev framtidsvon, tematisert. Men Rysstad når aldri så langt. Han bryt nådelaust av. Hauststormen «logar og brenn», alt skal bort. Haustfargane speglar ikkje att eit melankolsk, men eit raudt, revolusjonært sinn.

Diktet har lite sams med dei eksperimentelle versa til Majakovskij. Men setesdølen viser at språkbilete vi vanlegvis assosierer med konvensjonell naturlyrikk, òg kan brukast på eit radikalt tema. Vi minnest orda til kunstnaren Henrik Sørensen: Norsk folkekultur var enno frisk og urørd, og kunne difor brukast i modernistisk kunst.

RONNY SPAANS

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt

Feature

Arvingane til Amundsen

Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.

Hallgeir Opedal

Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt

Feature

Arvingane til Amundsen

Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.

Hallgeir Opedal
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Foto: Cornelius Poppe / NTB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Naturplan utan samling

Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Foto: Universitetet i Bergen

MinneordSamfunn
Svein Gjerdåker

Øyvind Vågnes (1972–2025)

«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB

KommentarSamfunn
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Den livsviktige satiren

Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

Foto: Janne Møller-Hansen VG / NTB

KunstKultur

Femti års einsemd

Odd Nerdrum er aktuell med NRK-serien Familien Nerdrum. I 2021 skreiv Kaj Skagen om paradokset Nerdrum. Les dei tre artiklane her.

Kaj Skagen
I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

Foto: Janne Møller-Hansen VG / NTB

KunstKultur

Femti års einsemd

Odd Nerdrum er aktuell med NRK-serien Familien Nerdrum. I 2021 skreiv Kaj Skagen om paradokset Nerdrum. Les dei tre artiklane her.

Kaj Skagen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis