Foto: Ukjend / NTB scanpix
Mjuk som kongurvev
MALIKUS:
Saa høyr daa: sverd er ikkje rette vaapne
i denne tid, med sløgd! Ja grækarsløgd
so mjuk som kongurvev, der største fluga
vert snara fast i tankegranne traadar
som ingen øygner annan stad enn der
som sola glimer paa dei.
Olav Nygard
Frå «Brotstykke av eit sogespel», Ung-Norig, november og desember 1920
Mjuk som kongurvev
MALIKUS:
Saa høyr daa: sverd er ikkje rette vaapne
i denne tid, med sløgd! Ja grækarsløgd
so mjuk som kongurvev, der største fluga
vert snara fast i tankegranne traadar
som ingen øygner annan stad enn der
som sola glimer paa dei.
Olav Nygard
Frå «Brotstykke av eit sogespel», Ung-Norig, november og desember 1920
Olav Nygard er ein av våre mest kjære diktarar, ja, innan nynorsklyrikken er han truleg den aller største. «Det finaste me hev av lyrikk», skreiv Arne Garborg om det siste verket hans, Ved Vebande (1923). Kjende dikt som «No reiser kvelden seg» finst i dei fleste diktantologiane.
Få veit at Nygard opphavleg planla ein karriere som dramatikar. I unge år budde han hjå familien Garborg og såg på skodespel på Nationaltheatret. Johs. A. Dale, som har skrive biografien om Nygard, nemner titlar på drama han arbeidde med: Leiv Lidarhaug, Rannveig og Bileam. Minst to av desse titlane er historiske drama. Shakespeare og dei historiske skodespela hans var idealet.
Dessverre brende Nygard manusa opp i vonbrot over refusjon frå forleggjarar. Men eit og anna fragment slapp unna. Eit av dei kom på prent i Ung-Norig i 1920. Kva stykket heitte, veit vi ikkje, tittelen er berre «Brotstykke av eit sogespel», men av innhaldet går det fram at handlinga er lagd til Israels historie. I sentrum står den sløge Malikus (Malchos) som planlegg drap på ein konge i det herodianske dynastiet Antipater. Det er den svikne Malikus som har ordet i utdraget ved sida av. Han er ein nygardsk Macbeth.
Hulda Garborg sa om eit av spela hans at det hadde «praktfulde replikker». Det gjeld i høgste grad for replikken til Malikus. Biletet på kongroveven der den største fluga (altså Antipater) skal fangast, er shakespearsk. Det same er andre replikkar i brotstykket, til dømes «Du tynnest av/ lik maanen naar han er i siste fjording,/ og bognar likeeins.»
Om Nygard hadde talent for dramatisk dikting, får vi aldri vita. Men brotstykket i Ung-Norig vitnar om ein gjevnad for den shakespearske monolog- og replikkunsten – den såkalla soliloquyen. Som kjent skreiv den engelske lyrikaren Robert Browning dramatiske monologar og gav dei ut som dikt. Hadde Nygard fått leva lenger, hadde det truleg vore ein veg for han å gå.
RONNY SPAANS
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Olav Nygard er ein av våre mest kjære diktarar, ja, innan nynorsklyrikken er han truleg den aller største. «Det finaste me hev av lyrikk», skreiv Arne Garborg om det siste verket hans, Ved Vebande (1923). Kjende dikt som «No reiser kvelden seg» finst i dei fleste diktantologiane.
Få veit at Nygard opphavleg planla ein karriere som dramatikar. I unge år budde han hjå familien Garborg og såg på skodespel på Nationaltheatret. Johs. A. Dale, som har skrive biografien om Nygard, nemner titlar på drama han arbeidde med: Leiv Lidarhaug, Rannveig og Bileam. Minst to av desse titlane er historiske drama. Shakespeare og dei historiske skodespela hans var idealet.
Dessverre brende Nygard manusa opp i vonbrot over refusjon frå forleggjarar. Men eit og anna fragment slapp unna. Eit av dei kom på prent i Ung-Norig i 1920. Kva stykket heitte, veit vi ikkje, tittelen er berre «Brotstykke av eit sogespel», men av innhaldet går det fram at handlinga er lagd til Israels historie. I sentrum står den sløge Malikus (Malchos) som planlegg drap på ein konge i det herodianske dynastiet Antipater. Det er den svikne Malikus som har ordet i utdraget ved sida av. Han er ein nygardsk Macbeth.
Hulda Garborg sa om eit av spela hans at det hadde «praktfulde replikker». Det gjeld i høgste grad for replikken til Malikus. Biletet på kongroveven der den største fluga (altså Antipater) skal fangast, er shakespearsk. Det same er andre replikkar i brotstykket, til dømes «Du tynnest av/ lik maanen naar han er i siste fjording,/ og bognar likeeins.»
Om Nygard hadde talent for dramatisk dikting, får vi aldri vita. Men brotstykket i Ung-Norig vitnar om ein gjevnad for den shakespearske monolog- og replikkunsten – den såkalla soliloquyen. Som kjent skreiv den engelske lyrikaren Robert Browning dramatiske monologar og gav dei ut som dikt. Hadde Nygard fått leva lenger, hadde det truleg vore ein veg for han å gå.
RONNY SPAANS
Fleire artiklar
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).
Foto: Cornelius Poppe / NTB
Naturplan utan samling
Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.
Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Foto: Universitetet i Bergen
Øyvind Vågnes (1972–2025)
«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»
Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.
Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB
Den livsviktige satiren
Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.
Støre og krisa i sosialdemokratiet
Må det ein ny partileiar til for å berga restane av det sosialdemokratiske innslaget i norsk politikk?
Ein politimeister les opp ein rettsordre som stoppar ein protest for veljarregistrering i Selma i Alabama i USA 9. mars 1965, framfor borgarrettsaktivistane Martin Luther King jr. (t.h.) og Andrew Young.
Foto: AP / NTB
Vald, hat, mot
Historia om kampen til dei svarte i USA er soga om ei frigjeringsrørsle som vann – til slutt. Men også om tvisyn og botnlaus menneskeleg fornedring.