Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Karar og kvende

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2355
20170505
2355
20170505

Mange av figurane i eddadikta bender og bryt normene for kjønna. Men kva normer er det tale om? Nokre av dei er nok særmerkte for det litterære/mytiske universet. Det ser mellom anna ut til at æsene har andre rettesnorer enn menneska. Dikta er nok elles påverka av kjønnsnormene som rådde då tekstene vart nedskrivne, dessutan kan moderne normer for kva som høver seg, prega omsetjingane. Ludvig Holm-Olsen har omsett «Harbardr inn ragi!» med «Hårbard, din usling!» Men det er meir i tråd med originalen å skriva «Hårbard, di flogse!» eller jamvel «Hårbard den rauvpulte!» I alle fall er det visse skilnader mellom mannsrolla og kvinnerolla i Den eldre Edda, og ein av dei viktigaste skilnadene har med språk å gjera.

Eit hovuddrag er nemleg at kvinnene fyrst og fremst handlar gjennom ytringane sine. Visst finst det kvinnelege figurar som slåst så blodet skvett, til dømes valkyrjene i Helge-dikta. Brynhild har òg ei fortid som valkyrje, og Gudrun har teke liv, men våpenet deira er i hovudsak ord. Gjennom ulike talehandlingar – forbanningar, lovnader, egging og spådomar – freistar dei vida ut handlingsrommet og setja viljen sin igjennom.

Men om dei tek for hardt i, vert dei ikkje tekne alvorleg, jamfør Det andre kvedet om Helge Hundingsbane. Då broren til valkyrja Sigrun fortel at han har drepe Helge, festarmannen hennar, auser ho forbanningar over han, og seier at ei rekkje av stridsgreiene hans, som han treng til karsstykka sine, skal svika han: «Sigle ikkje skipet … Springe ikkje hesten … Bite ikkje sverdet!» Bror hennar vert støkt og seier at ho må vera galen. Men kva hadde han venta seg? Han hadde då svore truskap til ætta hans Helge! Dimed har han ikkje berre drepe kjærasten til Sigrun, han har jamvel brote ein eid – og Sigrun veit å seia frå.

Gudrun kan òg bita frå seg, men ho får likevel ikkje avgjera kven ho vert gift med. Det får derimot Frøya. Då gudane bed henne gifta seg med jotunen Trym, seier ho plent nei. Rett nok er ho glad i mannfolk, men ein stad går grensa. Og det vert respektert.

Mennene i heltebolken ter seg stort sett som forventa, men dei mannlege gudane driv med ymse kjønnsoverskridande aktivitetar, særleg Odin og Loke. Likevel – eller just difor – er mange «mannemenn» sterkt fascinerte av dei to.

Kristin Fridtun

Våren 2017 skriv Fridtun om eddadikt. E-post: kristin.fridtun@gmail.com

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Mange av figurane i eddadikta bender og bryt normene for kjønna. Men kva normer er det tale om? Nokre av dei er nok særmerkte for det litterære/mytiske universet. Det ser mellom anna ut til at æsene har andre rettesnorer enn menneska. Dikta er nok elles påverka av kjønnsnormene som rådde då tekstene vart nedskrivne, dessutan kan moderne normer for kva som høver seg, prega omsetjingane. Ludvig Holm-Olsen har omsett «Harbardr inn ragi!» med «Hårbard, din usling!» Men det er meir i tråd med originalen å skriva «Hårbard, di flogse!» eller jamvel «Hårbard den rauvpulte!» I alle fall er det visse skilnader mellom mannsrolla og kvinnerolla i Den eldre Edda, og ein av dei viktigaste skilnadene har med språk å gjera.

Eit hovuddrag er nemleg at kvinnene fyrst og fremst handlar gjennom ytringane sine. Visst finst det kvinnelege figurar som slåst så blodet skvett, til dømes valkyrjene i Helge-dikta. Brynhild har òg ei fortid som valkyrje, og Gudrun har teke liv, men våpenet deira er i hovudsak ord. Gjennom ulike talehandlingar – forbanningar, lovnader, egging og spådomar – freistar dei vida ut handlingsrommet og setja viljen sin igjennom.

Men om dei tek for hardt i, vert dei ikkje tekne alvorleg, jamfør Det andre kvedet om Helge Hundingsbane. Då broren til valkyrja Sigrun fortel at han har drepe Helge, festarmannen hennar, auser ho forbanningar over han, og seier at ei rekkje av stridsgreiene hans, som han treng til karsstykka sine, skal svika han: «Sigle ikkje skipet … Springe ikkje hesten … Bite ikkje sverdet!» Bror hennar vert støkt og seier at ho må vera galen. Men kva hadde han venta seg? Han hadde då svore truskap til ætta hans Helge! Dimed har han ikkje berre drepe kjærasten til Sigrun, han har jamvel brote ein eid – og Sigrun veit å seia frå.

Gudrun kan òg bita frå seg, men ho får likevel ikkje avgjera kven ho vert gift med. Det får derimot Frøya. Då gudane bed henne gifta seg med jotunen Trym, seier ho plent nei. Rett nok er ho glad i mannfolk, men ein stad går grensa. Og det vert respektert.

Mennene i heltebolken ter seg stort sett som forventa, men dei mannlege gudane driv med ymse kjønnsoverskridande aktivitetar, særleg Odin og Loke. Likevel – eller just difor – er mange «mannemenn» sterkt fascinerte av dei to.

Kristin Fridtun

Våren 2017 skriv Fridtun om eddadikt. E-post: kristin.fridtun@gmail.com

Emneknaggar

Fleire artiklar

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen
Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis