Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap
Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2381
20170630
2381
20170630

«Veit de nok, eller kva?» seier volva i Voluspå. Ni gonger seier ho det, kanskje for å gjera lydaren merksam på at ho veit meir, at ho kan halda det gåande lenge. Me som les, vert derimot merksame på at det er mangt me ikkje veit. Til dømes kva Nidhogg held på med i siste strofe.

Sluttstrofa i Voluspå ser i utgangspunktet grei ut. Skrifta og orda er lette å tyda. I ei nesten ordrett omsetjing vert strofa slik: «Der kjem den dimme/ draken flygande,/ den glinsande slangen nedanfrå/ frå Nidafjella;/ i fjørene på seg ber/ – flyg over vollen –/ Nidhogg lik./ No vil ho søkke» (oms. Else Mundal). I omsetjinga til Knut Ødegård endar diktet med verbet søkkja. Ei utilsikta nytolking? Det er skilnad på det å søkkja («senka») og å søkka («siga, fara ned»).) Fylgjande spørsmål melder seg: Er draken ein del av framtidssynene til volva, eller høyrer han til den notida diktet vert framsagt i? Kvifor kjem Nidhogg med dei daude? Er det eit godt eller vondt varsel?

Granskarane har lagt fram ulike tolkingar, og det er uråd å gjera greie for alle her. Den rådande tolkinga no ser ut til å vera at heile den siste strofa høyrer til rammeforteljinga og notidsplanet, der volva og tilhøyrarane hennar er. Nidhogg vert då tolka som eit teikn på at undergangen er nær, og at spådomane til volva er i ferd med å verta røyndom. For om lag hundre år sidan meinte mange granskarar at sluttstrofa skildrar det gode sin endelege siger over det vonde. Andre har hevda at diktet endar med den kristne dommedag.

I artikkelen «Korleis endar eigentleg Völuspá?» (1989) drøfter Else Mundal dei ulike tolkingane, og ho kjem med eit nytt framlegg. Ho meiner at biletet av den flygande Nidhogg er ein del av framtidsvisjonen til volva, og at det høyrer nøye saman med den nye verda som er skildra i strofene føre. Den verda skil seg sterkt frå den gamle. Ho stig grøn or havet, drapsmann og offer (Hod og Balder) lever fredeleg i hop, og ei fiskeørn siglar over fossane, motsett ørna som i ragnarok skrik og slit i lik. I den nye verda er alt betre. Til og med Nidhogg har mildna, meiner Mundal: Han ber lika i fjørene, ikkje i nebbet eller klørne. Han kjem tilbake med dei daude menneska og fører dei inn att i den nye verda. Dette er som sagt éi av mange tolkingar – og truleg den mest særmerkte.

Kristin Fridtun

Fridtun skriv om eddadikt ut juni.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

«Veit de nok, eller kva?» seier volva i Voluspå. Ni gonger seier ho det, kanskje for å gjera lydaren merksam på at ho veit meir, at ho kan halda det gåande lenge. Me som les, vert derimot merksame på at det er mangt me ikkje veit. Til dømes kva Nidhogg held på med i siste strofe.

Sluttstrofa i Voluspå ser i utgangspunktet grei ut. Skrifta og orda er lette å tyda. I ei nesten ordrett omsetjing vert strofa slik: «Der kjem den dimme/ draken flygande,/ den glinsande slangen nedanfrå/ frå Nidafjella;/ i fjørene på seg ber/ – flyg over vollen –/ Nidhogg lik./ No vil ho søkke» (oms. Else Mundal). I omsetjinga til Knut Ødegård endar diktet med verbet søkkja. Ei utilsikta nytolking? Det er skilnad på det å søkkja («senka») og å søkka («siga, fara ned»).) Fylgjande spørsmål melder seg: Er draken ein del av framtidssynene til volva, eller høyrer han til den notida diktet vert framsagt i? Kvifor kjem Nidhogg med dei daude? Er det eit godt eller vondt varsel?

Granskarane har lagt fram ulike tolkingar, og det er uråd å gjera greie for alle her. Den rådande tolkinga no ser ut til å vera at heile den siste strofa høyrer til rammeforteljinga og notidsplanet, der volva og tilhøyrarane hennar er. Nidhogg vert då tolka som eit teikn på at undergangen er nær, og at spådomane til volva er i ferd med å verta røyndom. For om lag hundre år sidan meinte mange granskarar at sluttstrofa skildrar det gode sin endelege siger over det vonde. Andre har hevda at diktet endar med den kristne dommedag.

I artikkelen «Korleis endar eigentleg Völuspá?» (1989) drøfter Else Mundal dei ulike tolkingane, og ho kjem med eit nytt framlegg. Ho meiner at biletet av den flygande Nidhogg er ein del av framtidsvisjonen til volva, og at det høyrer nøye saman med den nye verda som er skildra i strofene føre. Den verda skil seg sterkt frå den gamle. Ho stig grøn or havet, drapsmann og offer (Hod og Balder) lever fredeleg i hop, og ei fiskeørn siglar over fossane, motsett ørna som i ragnarok skrik og slit i lik. I den nye verda er alt betre. Til og med Nidhogg har mildna, meiner Mundal: Han ber lika i fjørene, ikkje i nebbet eller klørne. Han kjem tilbake med dei daude menneska og fører dei inn att i den nye verda. Dette er som sagt éi av mange tolkingar – og truleg den mest særmerkte.

Kristin Fridtun

Fridtun skriv om eddadikt ut juni.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com

Emneknaggar

Fleire artiklar

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen
Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis