JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Spel eller spoiler?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2378
20170616
2378
20170616

Heltediktet Atlekvedet byrjar med ein prosastubb som går slik: «Gudrun Gjukesdotter hemnde brørne sine som vide kjent. Ho drap fyrst Atles søner, dinest drap ho Atle og brende halla og heile hirda. Dette kvadet handlar om det» (oms. Knut Ødegård). Med andre ord: Diktet opnar med å røpa alle dei dramatiske høgdepunkta sine. Kva er greia?

Tekstene i Den eldre Edda vert gjerne omtala som dikt eller kvede. (Somme vel òg å sjå på dei som skodespel.) Men alle som har lese desse tekstene, veit at mange av dikta òg inneheld forteljande avsnitt i ubunden form. Eddadiktet er såleis ein blanda sjanger som rommar både poesi og prosa – eller me kan herma etter islendingane og tala om «bunde mål» (poesi, vers) og «laust mål» (prosa). Blandinga av dei to formene er slett ikkje særmerkt for eddadiktinga. Mange norrøne tekster, til dømes fornaldarsoger og islendingesoger, vekslar mellom forteljande tekst i ubunden form og diktstrofer i bunden form.

Prosainnslaga i eddadikta har vore tolka på ulike måtar. I nokre tilfelle har granskarar meint at prosaen fyller ut hòl etter bortkomne strofer. Andre gonger knyter prosaen ulike tekster saman – slik Hymeskvedet og Loketretta vert kopla i hop – eller set diktet inn i ei større kontekst. For ein moderne lesar fell det lett å tenkja at prosastubbane er eit underordna tillegg til hovudteksta, men publikum i mellomalderen kan ha hatt eit anna syn på saka. I alle fall ser me jamleg at prosaen og poesien utfyller, nyanserer eller til og med motseier kvarandre, mellom anna i Volundkvedet. Prosainnleiinga tek til å fortelja om Volund og brørne hans og korleis dei éin dag møtte tre kvinner som sat og spann lin med svanehamen sin attmed seg. Diktstrofene opnar med ferda til dei tre møyane: Dei kom flygande sørfrå. Prosaen seier at dei vart verande i sju vintrar, strofene seier at dei fór den niande vinteren. I staden for å undrast på kva som er rett og galen versjon, kan me spørja: Kva tyder dette spelet? Kva gjer det med teksta?

Folk i norrøn tid oppfatta nok ikkje opningsstubben i Atlekvedet som nokon spoiler, det vil seie ei avslørande opplysning om handlingsgangen. Stoffet var «vide kjent». Publikum var difor ikkje spente på kva som vart fortalt, men korleis det vart fortalt. Dei visste å nyta eit velforma dikt.

Kristin Fridtun

Fridtun skriv om eddadikt ut juni.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Heltediktet Atlekvedet byrjar med ein prosastubb som går slik: «Gudrun Gjukesdotter hemnde brørne sine som vide kjent. Ho drap fyrst Atles søner, dinest drap ho Atle og brende halla og heile hirda. Dette kvadet handlar om det» (oms. Knut Ødegård). Med andre ord: Diktet opnar med å røpa alle dei dramatiske høgdepunkta sine. Kva er greia?

Tekstene i Den eldre Edda vert gjerne omtala som dikt eller kvede. (Somme vel òg å sjå på dei som skodespel.) Men alle som har lese desse tekstene, veit at mange av dikta òg inneheld forteljande avsnitt i ubunden form. Eddadiktet er såleis ein blanda sjanger som rommar både poesi og prosa – eller me kan herma etter islendingane og tala om «bunde mål» (poesi, vers) og «laust mål» (prosa). Blandinga av dei to formene er slett ikkje særmerkt for eddadiktinga. Mange norrøne tekster, til dømes fornaldarsoger og islendingesoger, vekslar mellom forteljande tekst i ubunden form og diktstrofer i bunden form.

Prosainnslaga i eddadikta har vore tolka på ulike måtar. I nokre tilfelle har granskarar meint at prosaen fyller ut hòl etter bortkomne strofer. Andre gonger knyter prosaen ulike tekster saman – slik Hymeskvedet og Loketretta vert kopla i hop – eller set diktet inn i ei større kontekst. For ein moderne lesar fell det lett å tenkja at prosastubbane er eit underordna tillegg til hovudteksta, men publikum i mellomalderen kan ha hatt eit anna syn på saka. I alle fall ser me jamleg at prosaen og poesien utfyller, nyanserer eller til og med motseier kvarandre, mellom anna i Volundkvedet. Prosainnleiinga tek til å fortelja om Volund og brørne hans og korleis dei éin dag møtte tre kvinner som sat og spann lin med svanehamen sin attmed seg. Diktstrofene opnar med ferda til dei tre møyane: Dei kom flygande sørfrå. Prosaen seier at dei vart verande i sju vintrar, strofene seier at dei fór den niande vinteren. I staden for å undrast på kva som er rett og galen versjon, kan me spørja: Kva tyder dette spelet? Kva gjer det med teksta?

Folk i norrøn tid oppfatta nok ikkje opningsstubben i Atlekvedet som nokon spoiler, det vil seie ei avslørande opplysning om handlingsgangen. Stoffet var «vide kjent». Publikum var difor ikkje spente på kva som vart fortalt, men korleis det vart fortalt. Dei visste å nyta eit velforma dikt.

Kristin Fridtun

Fridtun skriv om eddadikt ut juni.
E-post: kristin.fridtun@gmail.com

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigrun Slapgard er forfattar og journalist og har skrive ei rekkje kritikarroste biografiar og dokumentarbøker, særleg om sterke kvinnelagnader.

Sigrun Slapgard er forfattar og journalist og har skrive ei rekkje kritikarroste biografiar og dokumentarbøker, særleg om sterke kvinnelagnader.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Frikjend av Slapgard

Alle var på fornamn med statsministerektefellen Werna Gerhardsen på 1950-talet. Også KGB.

ArildBye
Sigrun Slapgard er forfattar og journalist og har skrive ei rekkje kritikarroste biografiar og dokumentarbøker, særleg om sterke kvinnelagnader.

Sigrun Slapgard er forfattar og journalist og har skrive ei rekkje kritikarroste biografiar og dokumentarbøker, særleg om sterke kvinnelagnader.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Frikjend av Slapgard

Alle var på fornamn med statsministerektefellen Werna Gerhardsen på 1950-talet. Også KGB.

ArildBye
Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.

Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.

Foto: Chess.com

Kunnskap
Atle Grønn

Skandaleduellen

«Før Speed Chess Championship var eg 'gira'. Dette var så spanande som moderne sjakk kan vera.»

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

PolitikkSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Flytterett eller vetorett?

Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.

Den norske komponisten Sigurd Lie (1871–1904).

Den norske komponisten Sigurd Lie (1871–1904).

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Klår kulokk

Der er både norsk og tysk nasjonalromantikk i Sigurd Lies romansar.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis