Andenaud i augeopnar
Skodespelaren Tuva Novotny debuterer med regi på ein knalltøff film der Pia Tjelta er mektig god.
Stoisk ro i møte med folk som er hysteriske med god grunn, er gildt skildra i filmen der Anders Baasmo Christiansen og Pia Tjelta har hovudrollene.
Foto: Jonas Alarik
Drama
Regi: Tuva Novotny
Blindsone
Med: Pia Tjelta, Anders Baasmo Christiansen
Ei handballtrening tar slutt, og to venninner ruslar sakte heim. Den stutte vegen tek lang tid med keitete tenåringsprat. Når Thea kjem heim, skal mora Maria (Tjelta) til å legge veslebroren. Thea tar ei brødskive og ein kjapp telefon til faren (Christiansen) før ho skriv noko i ei bok. Så snur alt.
Sjukt spel
Rykta om at Pia Tjelta gjer ein kraftprestasjon i rolla som Maria, er slett ikkje overdrivne. Ho er rå. I eit intervju om filmen sa ho at «ein kan jo ikkje spela driden». Sanneleg ser det ut som om ho lever gjennom sjokket sjølv. Når Maria gløymer å pusta, gløymer eg å pusta. Påkjenninga for pårørande trenger seg inn i Tjelta og kinopublikummet.
Det norske helsevesenet har mange heltar. Ære vere velferdsstaten. Stoisk ro i møte med folk som er hysteriske med god grunn, er gildt skildra. Psykisk helse og blindsonene frå filmtittelen er eit bakteppe for det overveldande og estetisk spartanske dramaet. Hit vil regissøren sende samtalen.
Dristig debut
Tuva Novotny er ein av dei mest solide nordiske skodespelarane der ho ferdast fritt mellom skandinaviske språk. Det er ei glede at ho slår til med ein så sterk film på første forsøk som regissør. Ho er hard. Heile filmen er spelt inn i éin einaste sekvens. Ikkje noko «juks» som i Birdman eller Utøya 22. juli, men slik filmfotografen Sturla Brandth Grøvlen gjorde på En natt i Berlin. Alt i eitt.
Ein keiar seg den første økta, fordi alt er så normalt. Lekser, eit fint skjerf, middag, frustrasjon over teite jenter som berre tenker på sminke og gutar, pregar samtalen. Alt drama er i blindsona. Det er eit djervt val. Eg tilrår å ha tolmod. Kjenslene kjem. Mangelen på klipp gjer at ein ikkje kjem seg unna. Som med Utøya 22. juli skjer alt i sanntid, og ein vil så gjerne at alt skal ta slutt, sjølv om det sit ein rasjonell filmmeldar på skuldra og seier at dette er ein skikkeleg god film. Dette er effektivt fortalt. Eg vil at folk skal sjå Blindsone. Når filmskaparar tar opp tabuprega emne og lukkast med kompromisslause kunstnariske val, blir eg glad. Novotny er ikkje pretensiøs. Ho er ein durabel debutant.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Tuva Novotny
Blindsone
Med: Pia Tjelta, Anders Baasmo Christiansen
Ei handballtrening tar slutt, og to venninner ruslar sakte heim. Den stutte vegen tek lang tid med keitete tenåringsprat. Når Thea kjem heim, skal mora Maria (Tjelta) til å legge veslebroren. Thea tar ei brødskive og ein kjapp telefon til faren (Christiansen) før ho skriv noko i ei bok. Så snur alt.
Sjukt spel
Rykta om at Pia Tjelta gjer ein kraftprestasjon i rolla som Maria, er slett ikkje overdrivne. Ho er rå. I eit intervju om filmen sa ho at «ein kan jo ikkje spela driden». Sanneleg ser det ut som om ho lever gjennom sjokket sjølv. Når Maria gløymer å pusta, gløymer eg å pusta. Påkjenninga for pårørande trenger seg inn i Tjelta og kinopublikummet.
Det norske helsevesenet har mange heltar. Ære vere velferdsstaten. Stoisk ro i møte med folk som er hysteriske med god grunn, er gildt skildra. Psykisk helse og blindsonene frå filmtittelen er eit bakteppe for det overveldande og estetisk spartanske dramaet. Hit vil regissøren sende samtalen.
Dristig debut
Tuva Novotny er ein av dei mest solide nordiske skodespelarane der ho ferdast fritt mellom skandinaviske språk. Det er ei glede at ho slår til med ein så sterk film på første forsøk som regissør. Ho er hard. Heile filmen er spelt inn i éin einaste sekvens. Ikkje noko «juks» som i Birdman eller Utøya 22. juli, men slik filmfotografen Sturla Brandth Grøvlen gjorde på En natt i Berlin. Alt i eitt.
Ein keiar seg den første økta, fordi alt er så normalt. Lekser, eit fint skjerf, middag, frustrasjon over teite jenter som berre tenker på sminke og gutar, pregar samtalen. Alt drama er i blindsona. Det er eit djervt val. Eg tilrår å ha tolmod. Kjenslene kjem. Mangelen på klipp gjer at ein ikkje kjem seg unna. Som med Utøya 22. juli skjer alt i sanntid, og ein vil så gjerne at alt skal ta slutt, sjølv om det sit ein rasjonell filmmeldar på skuldra og seier at dette er ein skikkeleg god film. Dette er effektivt fortalt. Eg vil at folk skal sjå Blindsone. Når filmskaparar tar opp tabuprega emne og lukkast med kompromisslause kunstnariske val, blir eg glad. Novotny er ikkje pretensiøs. Ho er ein durabel debutant.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.