Den tilskitna Tarjei Vesaas
Korleis halde litteraturen rein blant digitale påfunn og aggressiv marknadsføring?
Forfattar Øyvind Vågnes kjem med eit stikk til den norske kulturpolitikken.
Foto: Helge Hansen
Roman
Øyvind Vågnes:
Vesaas
Tiden, 2017
«Kvifor les vi skjønnlitteratur?» Slik byrjar vaskesetelen til romanen Vesaas av Øyvind Vågnes. Tittelen og sitatet får meg til å tenkje på mi eiga leseoppleving av Isslottet – ei bok som har ein djup gjenklang i denne romanen. Eg hugsar eg las den vakre historia om Unn og Siss på toget, og at eg blei slått av Vesaas’ evne til å skildre kontrastane mellom det trygge og det utrygge i både tenåringssjela og telemarksnaturen. Eg hugsar også korleis språket fekk alt til å bli opphøgd, som eit lys i kvardagens mørke.
«Lys i mørke» er vel ein daud metafor, tenkjer du kanskje. Men hos Vågnes får han nytt liv, da han bruker metaforen om mobiltelefonar som lyser opp menneska i bussen frå Bergen til Telemark. Vi møter ein norsklektor som motvillig er på veg til ein jobb som konsulent for det planlagde forfattarsenteret i Vinje. Han har tidligare vore i området for å skrive ein biografi om Tarjei Vesaas, men prosjektet blei skrinlagt av grunnar som gradvis blir nøsta opp i historia.
Kosteleg satire
Prosjektet fyller hovudpersonen Jon med stadig større frustrasjon. Vi finn meir enn eitt stikk til den norske kulturpolitikken her, med strategiplanar, team building med snøengelselfiar og levande kulturhus. Det er kosteleg med denne satiren, som til dømes når den patologisk entusiastiske prosjektleiaren Hermine foreslår å lage ein avatar av Vesaas som skal stå og ønskje velkommen til «det inste rommet», eit namn resepsjonisten på kommunetorget meiner er berre så Vesaas. Når Hermine snakkar om firmaet som lagar avatarar, seier ho: «InnoViz tenkjer heilskapleg i måten dei konseptualiserer på. Dei tenkjer seg ein interaksjon med Vesaas sjølv på tvers av alle plattformer. Ein app er ei praktisk og rasjonell løysing.»
Eg trur det er fleire enn meg som vil le høgt og mørkt av desse passasjane, der stor kultur møter strømlinja språk, digitalisering og marknadstenking. For vi kjenner det dessverre så altfor godt igjen. Ta til dømes Eidsvoll-utstillinga som blei bygd til jubileet i 2014. Noko av det første ein gjer der, er å «like» ein eidsvollsmann. Kva i all verda skal det lære oss om Grunnlova? Like lite som ein Vesaas-avatar lærar oss om Fuglane.
For tydeleg
Men sjølv om eg ønskjer denne kritikken av vår eiga tid velkommen, kan det nokre gonger bli for mykje og for tydeleg. For det blir berre klisjéfylt når Hermine tilstår at: «Eg har to tusen venner på skjermen, men når eg legg att lokket på dataskjermen, har eg ingen eg skal treffe,» Og sjølv om eg òg får vondt i språkhjartet av Home Sweet Home-skiltet og andre «påstandar om lykke» i huset Jon leiger, trur eg faktisk ikkje alt var betre og mindre tilskitna før Facebook og Ikea.
Heldigvis finst det ei parallellhistorie som ikkje er like pessimistisk på vegner av tida vi lever i. Jon blir kjend med lokalbibliotekaren Vivill og dotter hennar, Fatou. Fatou har ein hemmeleg nettsamtale med ei jente som kallar seg Mia, og når ho omsider skal møte henne, minner det oss om det forventingsfulle møtet mellom Siss og Unn: «Ho teiknar eit lite hjarte i flekken på vindauget. Eg skal stå og vente på deg i vegkanten. Orda brenn i lomma. Ho løftar opp telefonen, fotograferer hjartet, sender det til henne.» Det er neste like vakkert som hos Vesaas sjølv.
Alt i alt er dette ein underhaldande bok om korleis kulturarven vårt vert trua av den store, digitale overflata som pregar og stressar samtida. Samstundes fortel Vågnes ein moderne versjon av Isslottet, som viser at det finst ekte og inderleg kjærleik også i iPhone-tida. Takk og lov.
Birgitte Gustava Røthe Bjørnøy
Birgitte Gustava Røthe Bjørnøy er norsklærar og kritikar.
Sidan Øyvind Vågnes er fast skribent i Dag og Tid, vert boka hans meld av ein meldar utanfrå.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Øyvind Vågnes:
Vesaas
Tiden, 2017
«Kvifor les vi skjønnlitteratur?» Slik byrjar vaskesetelen til romanen Vesaas av Øyvind Vågnes. Tittelen og sitatet får meg til å tenkje på mi eiga leseoppleving av Isslottet – ei bok som har ein djup gjenklang i denne romanen. Eg hugsar eg las den vakre historia om Unn og Siss på toget, og at eg blei slått av Vesaas’ evne til å skildre kontrastane mellom det trygge og det utrygge i både tenåringssjela og telemarksnaturen. Eg hugsar også korleis språket fekk alt til å bli opphøgd, som eit lys i kvardagens mørke.
«Lys i mørke» er vel ein daud metafor, tenkjer du kanskje. Men hos Vågnes får han nytt liv, da han bruker metaforen om mobiltelefonar som lyser opp menneska i bussen frå Bergen til Telemark. Vi møter ein norsklektor som motvillig er på veg til ein jobb som konsulent for det planlagde forfattarsenteret i Vinje. Han har tidligare vore i området for å skrive ein biografi om Tarjei Vesaas, men prosjektet blei skrinlagt av grunnar som gradvis blir nøsta opp i historia.
Kosteleg satire
Prosjektet fyller hovudpersonen Jon med stadig større frustrasjon. Vi finn meir enn eitt stikk til den norske kulturpolitikken her, med strategiplanar, team building med snøengelselfiar og levande kulturhus. Det er kosteleg med denne satiren, som til dømes når den patologisk entusiastiske prosjektleiaren Hermine foreslår å lage ein avatar av Vesaas som skal stå og ønskje velkommen til «det inste rommet», eit namn resepsjonisten på kommunetorget meiner er berre så Vesaas. Når Hermine snakkar om firmaet som lagar avatarar, seier ho: «InnoViz tenkjer heilskapleg i måten dei konseptualiserer på. Dei tenkjer seg ein interaksjon med Vesaas sjølv på tvers av alle plattformer. Ein app er ei praktisk og rasjonell løysing.»
Eg trur det er fleire enn meg som vil le høgt og mørkt av desse passasjane, der stor kultur møter strømlinja språk, digitalisering og marknadstenking. For vi kjenner det dessverre så altfor godt igjen. Ta til dømes Eidsvoll-utstillinga som blei bygd til jubileet i 2014. Noko av det første ein gjer der, er å «like» ein eidsvollsmann. Kva i all verda skal det lære oss om Grunnlova? Like lite som ein Vesaas-avatar lærar oss om Fuglane.
For tydeleg
Men sjølv om eg ønskjer denne kritikken av vår eiga tid velkommen, kan det nokre gonger bli for mykje og for tydeleg. For det blir berre klisjéfylt når Hermine tilstår at: «Eg har to tusen venner på skjermen, men når eg legg att lokket på dataskjermen, har eg ingen eg skal treffe,» Og sjølv om eg òg får vondt i språkhjartet av Home Sweet Home-skiltet og andre «påstandar om lykke» i huset Jon leiger, trur eg faktisk ikkje alt var betre og mindre tilskitna før Facebook og Ikea.
Heldigvis finst det ei parallellhistorie som ikkje er like pessimistisk på vegner av tida vi lever i. Jon blir kjend med lokalbibliotekaren Vivill og dotter hennar, Fatou. Fatou har ein hemmeleg nettsamtale med ei jente som kallar seg Mia, og når ho omsider skal møte henne, minner det oss om det forventingsfulle møtet mellom Siss og Unn: «Ho teiknar eit lite hjarte i flekken på vindauget. Eg skal stå og vente på deg i vegkanten. Orda brenn i lomma. Ho løftar opp telefonen, fotograferer hjartet, sender det til henne.» Det er neste like vakkert som hos Vesaas sjølv.
Alt i alt er dette ein underhaldande bok om korleis kulturarven vårt vert trua av den store, digitale overflata som pregar og stressar samtida. Samstundes fortel Vågnes ein moderne versjon av Isslottet, som viser at det finst ekte og inderleg kjærleik også i iPhone-tida. Takk og lov.
Birgitte Gustava Røthe Bjørnøy
Birgitte Gustava Røthe Bjørnøy er norsklærar og kritikar.
Sidan Øyvind Vågnes er fast skribent i Dag og Tid, vert boka hans meld av ein meldar utanfrå.
Alt i alt er dette ein underhaldande bok om korleis kulturarven vårt vert trua av den store, digitale overflata som pregar og stressar samtida.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.