JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Den tilskitna Tarjei Vesaas

Korleis halde litteraturen rein blant digitale påfunn og aggressiv marknadsføring?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Forfattar Øyvind Vågnes kjem med eit stikk til den norske kulturpolitikken.

Forfattar Øyvind Vågnes kjem med eit stikk til den norske kulturpolitikken.

Foto: Helge Hansen

Forfattar Øyvind Vågnes kjem med eit stikk til den norske kulturpolitikken.

Forfattar Øyvind Vågnes kjem med eit stikk til den norske kulturpolitikken.

Foto: Helge Hansen

3997
20171027
3997
20171027

Roman

Øyvind Vågnes:

Vesaas

Tiden, 2017

«Kvifor les vi skjønnlitteratur?» Slik byrjar vaskesetelen til romanen Vesaas av Øyvind Vågnes. Tittelen og sitatet får meg til å tenkje på mi eiga leseoppleving av Isslottet – ei bok som har ein djup gjenklang i denne romanen. Eg hugsar eg las den vakre historia om Unn og Siss på toget, og at eg blei slått av Vesaas’ evne til å skildre kontrastane mellom det trygge og det utrygge i både tenåringssjela og telemarksnaturen. Eg hugsar også korleis språket fekk alt til å bli opphøgd, som eit lys i kvardagens mørke.

«Lys i mørke» er vel ein daud metafor, tenkjer du kanskje. Men hos Vågnes får han nytt liv, da han bruker metaforen om mobiltelefonar som lyser opp menneska i bussen frå Bergen til Telemark. Vi møter ein norsklektor som motvillig er på veg til ein jobb som konsulent for det planlagde forfattarsenteret i Vinje. Han har tidligare vore i området for å skrive ein biografi om Tarjei Vesaas, men prosjektet blei skrinlagt av grunnar som gradvis blir nøsta opp i historia.

Kosteleg satire

Prosjektet fyller hovudpersonen Jon med stadig større frustrasjon. Vi finn meir enn eitt stikk til den norske kulturpolitikken her, med strategiplanar, team building med snøengelselfiar og levande kulturhus. Det er kosteleg med denne satiren, som til dømes når den patologisk entusiastiske prosjektleiaren Hermine foreslår å lage ein avatar av Vesaas som skal stå og ønskje velkommen til «det inste rommet», eit namn resepsjonisten på kommunetorget meiner er berre Vesaas. Når Hermine snakkar om firmaet som lagar avatarar, seier ho: «InnoViz tenkjer heilskapleg i måten dei konseptualiserer på. Dei tenkjer seg ein interaksjon med Vesaas sjølv på tvers av alle plattformer. Ein app er ei praktisk og rasjonell løysing.»

Eg trur det er fleire enn meg som vil le høgt og mørkt av desse passasjane, der stor kultur møter strømlinja språk, digitalisering og marknadstenking. For vi kjenner det dessverre så altfor godt igjen. Ta til dømes Eidsvoll-utstillinga som blei bygd til jubileet i 2014. Noko av det første ein gjer der, er å «like» ein eidsvollsmann. Kva i all verda skal det lære oss om Grunnlova? Like lite som ein Vesaas-avatar lærar oss om Fuglane.

For tydeleg

Men sjølv om eg ønskjer denne kritikken av vår eiga tid velkommen, kan det nokre gonger bli for mykje og for tydeleg. For det blir berre klisjéfylt når Hermine tilstår at: «Eg har to tusen venner på skjermen, men når eg legg att lokket på dataskjermen, har eg ingen eg skal treffe,» Og sjølv om eg òg får vondt i språkhjartet av Home Sweet Home-skiltet og andre «påstandar om lykke» i huset Jon leiger, trur eg faktisk ikkje alt var betre og mindre tilskitna før Facebook og Ikea.

Heldigvis finst det ei parallellhistorie som ikkje er like pessimistisk på vegner av tida vi lever i. Jon blir kjend med lokalbibliotekaren Vivill og dotter hennar, Fatou. Fatou har ein hemmeleg nettsamtale med ei jente som kallar seg Mia, og når ho omsider skal møte henne, minner det oss om det forventingsfulle møtet mellom Siss og Unn: «Ho teiknar eit lite hjarte i flekken på vindauget. Eg skal stå og vente på deg i vegkanten. Orda brenn i lomma. Ho løftar opp telefonen, fotograferer hjartet, sender det til henne.» Det er neste like vakkert som hos Vesaas sjølv.

Alt i alt er dette ein underhaldande bok om korleis kulturarven vårt vert trua av den store, digitale overflata som pregar og stressar samtida. Samstundes fortel Vågnes ein moderne versjon av Isslottet, som viser at det finst ekte og inderleg kjærleik også i iPhone-tida. Takk og lov.

Birgitte Gustava Røthe Bjørnøy

Birgitte Gustava Røthe Bjørnøy er norsklærar og kritikar.

Sidan Øyvind Vågnes er fast skribent i Dag og Tid, vert boka hans meld av ein meldar utanfrå.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Øyvind Vågnes:

Vesaas

Tiden, 2017

«Kvifor les vi skjønnlitteratur?» Slik byrjar vaskesetelen til romanen Vesaas av Øyvind Vågnes. Tittelen og sitatet får meg til å tenkje på mi eiga leseoppleving av Isslottet – ei bok som har ein djup gjenklang i denne romanen. Eg hugsar eg las den vakre historia om Unn og Siss på toget, og at eg blei slått av Vesaas’ evne til å skildre kontrastane mellom det trygge og det utrygge i både tenåringssjela og telemarksnaturen. Eg hugsar også korleis språket fekk alt til å bli opphøgd, som eit lys i kvardagens mørke.

«Lys i mørke» er vel ein daud metafor, tenkjer du kanskje. Men hos Vågnes får han nytt liv, da han bruker metaforen om mobiltelefonar som lyser opp menneska i bussen frå Bergen til Telemark. Vi møter ein norsklektor som motvillig er på veg til ein jobb som konsulent for det planlagde forfattarsenteret i Vinje. Han har tidligare vore i området for å skrive ein biografi om Tarjei Vesaas, men prosjektet blei skrinlagt av grunnar som gradvis blir nøsta opp i historia.

Kosteleg satire

Prosjektet fyller hovudpersonen Jon med stadig større frustrasjon. Vi finn meir enn eitt stikk til den norske kulturpolitikken her, med strategiplanar, team building med snøengelselfiar og levande kulturhus. Det er kosteleg med denne satiren, som til dømes når den patologisk entusiastiske prosjektleiaren Hermine foreslår å lage ein avatar av Vesaas som skal stå og ønskje velkommen til «det inste rommet», eit namn resepsjonisten på kommunetorget meiner er berre Vesaas. Når Hermine snakkar om firmaet som lagar avatarar, seier ho: «InnoViz tenkjer heilskapleg i måten dei konseptualiserer på. Dei tenkjer seg ein interaksjon med Vesaas sjølv på tvers av alle plattformer. Ein app er ei praktisk og rasjonell løysing.»

Eg trur det er fleire enn meg som vil le høgt og mørkt av desse passasjane, der stor kultur møter strømlinja språk, digitalisering og marknadstenking. For vi kjenner det dessverre så altfor godt igjen. Ta til dømes Eidsvoll-utstillinga som blei bygd til jubileet i 2014. Noko av det første ein gjer der, er å «like» ein eidsvollsmann. Kva i all verda skal det lære oss om Grunnlova? Like lite som ein Vesaas-avatar lærar oss om Fuglane.

For tydeleg

Men sjølv om eg ønskjer denne kritikken av vår eiga tid velkommen, kan det nokre gonger bli for mykje og for tydeleg. For det blir berre klisjéfylt når Hermine tilstår at: «Eg har to tusen venner på skjermen, men når eg legg att lokket på dataskjermen, har eg ingen eg skal treffe,» Og sjølv om eg òg får vondt i språkhjartet av Home Sweet Home-skiltet og andre «påstandar om lykke» i huset Jon leiger, trur eg faktisk ikkje alt var betre og mindre tilskitna før Facebook og Ikea.

Heldigvis finst det ei parallellhistorie som ikkje er like pessimistisk på vegner av tida vi lever i. Jon blir kjend med lokalbibliotekaren Vivill og dotter hennar, Fatou. Fatou har ein hemmeleg nettsamtale med ei jente som kallar seg Mia, og når ho omsider skal møte henne, minner det oss om det forventingsfulle møtet mellom Siss og Unn: «Ho teiknar eit lite hjarte i flekken på vindauget. Eg skal stå og vente på deg i vegkanten. Orda brenn i lomma. Ho løftar opp telefonen, fotograferer hjartet, sender det til henne.» Det er neste like vakkert som hos Vesaas sjølv.

Alt i alt er dette ein underhaldande bok om korleis kulturarven vårt vert trua av den store, digitale overflata som pregar og stressar samtida. Samstundes fortel Vågnes ein moderne versjon av Isslottet, som viser at det finst ekte og inderleg kjærleik også i iPhone-tida. Takk og lov.

Birgitte Gustava Røthe Bjørnøy

Birgitte Gustava Røthe Bjørnøy er norsklærar og kritikar.

Sidan Øyvind Vågnes er fast skribent i Dag og Tid, vert boka hans meld av ein meldar utanfrå.

Alt i alt er dette ein underhaldande bok om korleis kulturarven vårt vert trua av den store, digitale overflata som pregar og stressar samtida.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis