Det er den draumen
Trude Marsteins nyaste roman er ei påminning om krafta i litteraturen.
Forfattar og omsetjar Trude Marstein har fått fleire prisar for forfattarskapen sin.
Foto: Rolf M. Aagaard / Gyldendal
Roman
Trude Marstein:
Så mye hadde jeg
Gyldendal
Dei sterkaste romanane er dei som evnar å gjere det private allment. Vi kjem tett på Monika, romanfiguren i Så mye hadde jeg. Trude Marstein skriv ærleg, vondt og morosamt heilt ned til dei minste tinga. Det er så gjenkjenneleg at det blir som å vere til stades med Monika med familie, menn og venar.
Gjennom livet
Monika fortel frå 1973 og heilt fram til i år når ho er 57. Slik blir det ein roman om nesten eit heilt liv, på same solide, fyldige måte som den danske kollegaen hennar, Kirsten Thorup, med Erindring om kjærligheten.
Boka handlar primært om menn og om familie. Og om lengslar knytte til dette, medrekna det å få barn. Arbeid og sjølvrealisering, anna enn ved hjelp av relasjonar, er altså ikkje det viktige i livet til Monika. Relasjonane blir nøye analyserte, både til dei gode venene, den irriterande normale familien og alle dei ulike mennene.
Jakta på ei vending
Med konstant rastløyse spring Monika frå forhold til forhold. «Jeg har hatt ideer om at livet som ordentlig voksen ville ha en større ro, en avklarthet», fortel ho. Etter kvart finn ho nok ut at ein gjerne ikkje forandrar seg så mykje. Med ein gong noko er gale i forholda, eller ho manglar motstand, pakkar ho sakene sine og drar. Men det er ikkje fordi Monika ber på ein draum om noko vedunderleg, men fordi ei endring i seg sjølv er positivt: for henne er det alltid ei trøyst i at livet kan ta ei vending, uansett om det er til det betre eller til det verre.
Dette er likevel ikkje ein roman med dramatiske opp- eller nedturar. Monika dveler verken ved vonde eller ved lukkelege stunder. Men idet det begynner å gå godt for Monika, veit vi at noko snart må gå gale igjen. Ho vinn litt, og så taper ho litt, av og til er det noko ho sjølv har skuld i. Slik er skjebnen hennar.
Sanseleg
Vi blir godt kjende med både hovudpersonen og dei andre romanfigurane, og sjølv om Monika ikkje alltid tar val som er lette å forstå, vil vi at det skal gå bra, at ho skal gjere det betre ved neste sjanse. Så mye hadde jeg er ei forteljing ein blir oppslukt av, rett og slett fordi ho er så behageleg å vere i. Teksten er så sanseleg og levande, nesten maksimalistisk skriven med detaljrikdommen sin. Her frå ein heilt tilfeldig stad i boka, eit like godt døme som på kva som helst anna side: «Jeg legger hånden over hånden hennes for å hindre henne i å åpne matboksen, stryker den lille tommelen.» Eg unner Trude Marstein all suksessen ho får med boka, og reknar med å sjå namnet hennar på nominasjonslistene til dei største prisane framover.
Katrine Judit Urke
Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Trude Marstein:
Så mye hadde jeg
Gyldendal
Dei sterkaste romanane er dei som evnar å gjere det private allment. Vi kjem tett på Monika, romanfiguren i Så mye hadde jeg. Trude Marstein skriv ærleg, vondt og morosamt heilt ned til dei minste tinga. Det er så gjenkjenneleg at det blir som å vere til stades med Monika med familie, menn og venar.
Gjennom livet
Monika fortel frå 1973 og heilt fram til i år når ho er 57. Slik blir det ein roman om nesten eit heilt liv, på same solide, fyldige måte som den danske kollegaen hennar, Kirsten Thorup, med Erindring om kjærligheten.
Boka handlar primært om menn og om familie. Og om lengslar knytte til dette, medrekna det å få barn. Arbeid og sjølvrealisering, anna enn ved hjelp av relasjonar, er altså ikkje det viktige i livet til Monika. Relasjonane blir nøye analyserte, både til dei gode venene, den irriterande normale familien og alle dei ulike mennene.
Jakta på ei vending
Med konstant rastløyse spring Monika frå forhold til forhold. «Jeg har hatt ideer om at livet som ordentlig voksen ville ha en større ro, en avklarthet», fortel ho. Etter kvart finn ho nok ut at ein gjerne ikkje forandrar seg så mykje. Med ein gong noko er gale i forholda, eller ho manglar motstand, pakkar ho sakene sine og drar. Men det er ikkje fordi Monika ber på ein draum om noko vedunderleg, men fordi ei endring i seg sjølv er positivt: for henne er det alltid ei trøyst i at livet kan ta ei vending, uansett om det er til det betre eller til det verre.
Dette er likevel ikkje ein roman med dramatiske opp- eller nedturar. Monika dveler verken ved vonde eller ved lukkelege stunder. Men idet det begynner å gå godt for Monika, veit vi at noko snart må gå gale igjen. Ho vinn litt, og så taper ho litt, av og til er det noko ho sjølv har skuld i. Slik er skjebnen hennar.
Sanseleg
Vi blir godt kjende med både hovudpersonen og dei andre romanfigurane, og sjølv om Monika ikkje alltid tar val som er lette å forstå, vil vi at det skal gå bra, at ho skal gjere det betre ved neste sjanse. Så mye hadde jeg er ei forteljing ein blir oppslukt av, rett og slett fordi ho er så behageleg å vere i. Teksten er så sanseleg og levande, nesten maksimalistisk skriven med detaljrikdommen sin. Her frå ein heilt tilfeldig stad i boka, eit like godt døme som på kva som helst anna side: «Jeg legger hånden over hånden hennes for å hindre henne i å åpne matboksen, stryker den lille tommelen.» Eg unner Trude Marstein all suksessen ho får med boka, og reknar med å sjå namnet hennar på nominasjonslistene til dei største prisane framover.
Katrine Judit Urke
Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Så mye hadde jeg er ei forteljing ein blir oppslukt av.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.