Om å vera god nok
Tina Åmodt skriv innsiktsfullt og ærleg om store etiske problem i det vesle livet.
Tina Åmodt debuterte som forfattar i 2010. I 2015 fekk ho Stig Sæterbakkens minnepris.
Foto: Fartein Rudjord
Roman
Tina Åmodt:
Den andre moren
Forlaget Oktober
Få vert vel skremde av skrøner om dodraugen, men sanninga om donoren er det stundom verre med. Noko slikt er i tankane til Silje Marie i den nye romanen til Tina Åmodt. Silje er gift med Helene, og dei har båe fått ein son, først fekk Silje Olav, deretter var det Helene som fekk Henry, men med ulike og anonyme sæddonorar.
Silje har nok tenkt over somme problematiske sider ved det etiske i sjølve handlinga, men dette vert forsterka då ho ein dag møter Mayliss, som har ein son, Nicolai, som er prikk lik Henry. Silje får seg ikkje til å fortelja om dette til Helene, først og fremst av di ho for ei tid sidan hadde eit sidesprang med ei ung kvinne som for det meste vert kalla Fitnes-Guri. Den hendinga har gjort noko med klimaet i heimen, relasjonen mellom Silje og Helene har gått inn i ei istid.
Er det rett?
Perspektivet er hjå Silje, som fortel om sin tvil om eigne evner som mor. Ho kan ikkje med handa på hjartet slå fast at ho er like glad i Henry som i Olav. Og kjenslene for Helene er knapt til stades i det heile. No har Helene teke ungane med seg på ferie frå Oslo til Trøndelag, der ho kjem frå, medan Silje er attende i huset deira og gjer klart til oppussing.
I det førebuande arbeidet får ho tid til å tenkja. Har dei gjort det rette? Korleis vert det for gutane å veksa opp utan far? Ein stad i verda finst det jo også no truleg farmødrer og farfedrar som ikkje veit at dei har barneborn. Og, just slik ei aktuell sak her til lands syner, finst det også truleg halvsysken rundt ikring.
Silje ser at alt dette kan vera problematisk, men ho diskuterer saka mest med seg sjølv. Skal ein finna ut om ei handling er rett eller feil, moralsk sett, lyt ein leita etter meir enn slike argument som talar for saka, og Silje finn helst dei som talar imot handlingane. Det er ei vitskapleg innstilling som er intellektuelt rosverdig, men sosialt og personleg nedbrytande. Kvart einaste nye menneske i verda er eit sosiologisk eksperiment.
Etiske stridsspørsmål
Dette er altså ein roman som drøftar etiske stridsspørsmål, og det vert gjort med alvor og kløkt. Silje er ikkje i skyttargrava, ho ser alle dei moglege vanskane tydeleg, ho prøver å orientera seg om forsking på relevante område. Ho hyrer til og med ein personleg trenar for å verta sterk nok til å løfta gutane høgt opp i lufta, slik ho meiner at menn gjer meir av enn kvinner.
Ho ser sin eigen skort på mange måtar, men gjer det ho kan for å kompensera. Likevel vert det aldri godt nok. Ho er rett og slett ikkje politisk korrekt på innsida. Yta er derimot slik ein kan venta seg av ei kvinne i hennar situasjon.
I denne kontrasten mellom det indre og det ytre har ho, etter det eg kan sjå, utvikla ein depresjon, forsterka av opplevinga av kroppsleg forfall, både hjå seg sjølv og hos Helene. Det ser ut til at Silje har ein aversjon mot kroppsfeitt, og ho har ikkje altfor mykje godt å seia om den litt tjukke Mayliss, som ho også ser ned på som eit mindre opplyst menneske.
Ein stad nemner ho, som noko positivt, at ingen just då ser valkane hennar, men ho kan nok sjølv utvikla seg til ein konstabel i valkepolitiet. Ho er, med andre ord, ikkje berre sympatisk, ho er eit heilt og levande menneske, med ei narsissistisk mor på Sotra og i det heile ein litt grå eksistens, skildra med stor språkleg presisjon og psykologisk innsikt av Tina Åmodt.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Tina Åmodt:
Den andre moren
Forlaget Oktober
Få vert vel skremde av skrøner om dodraugen, men sanninga om donoren er det stundom verre med. Noko slikt er i tankane til Silje Marie i den nye romanen til Tina Åmodt. Silje er gift med Helene, og dei har båe fått ein son, først fekk Silje Olav, deretter var det Helene som fekk Henry, men med ulike og anonyme sæddonorar.
Silje har nok tenkt over somme problematiske sider ved det etiske i sjølve handlinga, men dette vert forsterka då ho ein dag møter Mayliss, som har ein son, Nicolai, som er prikk lik Henry. Silje får seg ikkje til å fortelja om dette til Helene, først og fremst av di ho for ei tid sidan hadde eit sidesprang med ei ung kvinne som for det meste vert kalla Fitnes-Guri. Den hendinga har gjort noko med klimaet i heimen, relasjonen mellom Silje og Helene har gått inn i ei istid.
Er det rett?
Perspektivet er hjå Silje, som fortel om sin tvil om eigne evner som mor. Ho kan ikkje med handa på hjartet slå fast at ho er like glad i Henry som i Olav. Og kjenslene for Helene er knapt til stades i det heile. No har Helene teke ungane med seg på ferie frå Oslo til Trøndelag, der ho kjem frå, medan Silje er attende i huset deira og gjer klart til oppussing.
I det førebuande arbeidet får ho tid til å tenkja. Har dei gjort det rette? Korleis vert det for gutane å veksa opp utan far? Ein stad i verda finst det jo også no truleg farmødrer og farfedrar som ikkje veit at dei har barneborn. Og, just slik ei aktuell sak her til lands syner, finst det også truleg halvsysken rundt ikring.
Silje ser at alt dette kan vera problematisk, men ho diskuterer saka mest med seg sjølv. Skal ein finna ut om ei handling er rett eller feil, moralsk sett, lyt ein leita etter meir enn slike argument som talar for saka, og Silje finn helst dei som talar imot handlingane. Det er ei vitskapleg innstilling som er intellektuelt rosverdig, men sosialt og personleg nedbrytande. Kvart einaste nye menneske i verda er eit sosiologisk eksperiment.
Etiske stridsspørsmål
Dette er altså ein roman som drøftar etiske stridsspørsmål, og det vert gjort med alvor og kløkt. Silje er ikkje i skyttargrava, ho ser alle dei moglege vanskane tydeleg, ho prøver å orientera seg om forsking på relevante område. Ho hyrer til og med ein personleg trenar for å verta sterk nok til å løfta gutane høgt opp i lufta, slik ho meiner at menn gjer meir av enn kvinner.
Ho ser sin eigen skort på mange måtar, men gjer det ho kan for å kompensera. Likevel vert det aldri godt nok. Ho er rett og slett ikkje politisk korrekt på innsida. Yta er derimot slik ein kan venta seg av ei kvinne i hennar situasjon.
I denne kontrasten mellom det indre og det ytre har ho, etter det eg kan sjå, utvikla ein depresjon, forsterka av opplevinga av kroppsleg forfall, både hjå seg sjølv og hos Helene. Det ser ut til at Silje har ein aversjon mot kroppsfeitt, og ho har ikkje altfor mykje godt å seia om den litt tjukke Mayliss, som ho også ser ned på som eit mindre opplyst menneske.
Ein stad nemner ho, som noko positivt, at ingen just då ser valkane hennar, men ho kan nok sjølv utvikla seg til ein konstabel i valkepolitiet. Ho er, med andre ord, ikkje berre sympatisk, ho er eit heilt og levande menneske, med ei narsissistisk mor på Sotra og i det heile ein litt grå eksistens, skildra med stor språkleg presisjon og psykologisk innsikt av Tina Åmodt.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Silje er ikkje berre sympatisk, ho er eit heilt og levande menneske, skildra med stor språkleg
presisjon og psykologisk innsikt.
Fleire artiklar
Carl Friedrich Abel (1723–1787). Utsnitt av måleri av Thomas Gainsborough frå 1777.
Mellom verder
Carl Friedrich Abel var den siste store viola da gamba-virtuosen.
Trea vil fortelje meg noko, skriv Ranveig Lovise Bungum.
Foto: Trond Mjøs
Kva ospa og dei andre trea kan fortelje oss
Anders Hovden.
Foto via Wikimedia Commons
Hovdens fredssalme
I 1923 sende Anders Hovden salmen «Joleklokker yver jordi» til bladet Under Kirkehvælv, der han kom på trykk same året.
I kvardagen kan det verte litt stress, til dømes får du ikkje den grøne pynten heilt perfekt. Men her er den herlege tomatsuppa mi med skrei.
Foto: Dagfinn Nordbø
Kvardagen
Det er dei det er flest av, kvardagane.
Teikning: May Linn Clement
Det skulle berre mangla
Det er nok ikkje manglande hjartelag som gjer at folk er interesserte i ord.