JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Solskin og sjalusi

Sally Rooney er ein fin debutroman som handlar om – og kanskje er skriven mest for – unge vaksne.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den irske forfattaren Sally Rooney har publisert artiklar i litterære tidsskrift som Granta og The Dublin Review. No har ho debutert som romanforfattar.

Den irske forfattaren Sally Rooney har publisert artiklar i litterære tidsskrift som Granta og The Dublin Review. No har ho debutert som romanforfattar.

Foto: Jonny Davis

Den irske forfattaren Sally Rooney har publisert artiklar i litterære tidsskrift som Granta og The Dublin Review. No har ho debutert som romanforfattar.

Den irske forfattaren Sally Rooney har publisert artiklar i litterære tidsskrift som Granta og The Dublin Review. No har ho debutert som romanforfattar.

Foto: Jonny Davis

3523
20180525
3523
20180525

Roman

Sally Rooney:

Samtale med venner

Omsett av Tiril Broch Aakre
Cappelen Damm

Då eg første gong såg Greta Gerwig-filmen Frances Ha, var eg 27 år gammal, slik som hovudpersonen med same namn. Eg var heilt ute av meg etterpå. Eg såg filmen igjen eit par år seinare og merka alt då at han hadde mista noko av krafta si; mykje av verdien med filmen var noko som trefte meg der eg var akkurat då.

Miljøet i Dublin

Sally Rooneys Frances er 21 år og studerer i Dublin, men Samtale med venner har likevel fellestrekk med – og endåtil eksplisitte referansar til – New York-filmen Frances Ha. Det handlar om kunst, kjærleik, venskap og einsemd i tidleg vaksenliv.

I tillegg til å vere aspirerande forfattar er Frances aktiv på spoken word-scena saman med kvikke og rappkjefta Bobbi, som ho omtalar som den einaste venen ho har, og som òg er ekskjærasten hennar. Via litteraturmiljøet blir dei kjende med ekteparet Melissa og Nick, som er om lag ti år eldre.

Sjalusi

Diverse omstende fører til personlege konfliktar: Frances blir sjalu på Melissa og Bobbi, Melissa og Bobbi blir sjalu på Frances og så bortetter. Frances innleier eit forhold til Nick, som er skrive fram så kjekt at ein blir nysgjerrig på om Rooney har tenkt på nokon spesiell. Starten på forelskinga er skildra så vanvitig presist at det i blant gjer vondt å lese: «Det var som om noen forsiktig hadde visket bort hele utseendet mitt med enden på en usynlig blyant. Det var en forunderlig følelse og faktisk ikke ubehagelig, selv om jeg også merket at jeg var kald og kanskje hutret.»

Frances blir etter kvart desperat oppslukt, litt på same måte som Ester i Lena Anderssons Rettsstridig forføyning. Men det er ikkje noko sjukt ved framferda til Frances, eg trur alle kan forstå korleis det er å lengte intenst etter ei melding frå ein person ein likar. Men forholdet er av den håplause typen, som ein som utanforståande ønsker skal ta slutt.

Ferie og regnvêr

Midtpartiet, der Frances og Bobbi besøker Melissa og Nick i eit feriehus i Frankrike, sit best igjen hos meg. Her synest eg Rooney får putta inn mange av motsetnadane som ber romanen: latter og gråt, forelsking og sjalusi, ferie og regnvêr. Forfattaren brukar òg ein del fiffige motsetnadar i sjølve språket, med formuleringar som til dømes «for rik til å være komisk» og «mindre kunstig og, på en eller annen måte, mindre overbevisende».

Denne ferien tar meg tilbake til den franske filmen Små hvite løgner der vi møter ein venegjeng på ferie, og faktisk òg den posthume Hemingway-romanen Edens have – begge bittersøte sommarverk med sjalusidrama og fransk solskin.

Midt oppi alt dette, og tilbake i gråvêret i Dublin, sit Frances i same einsemd som Greta Gerwigs filmfigur og lurer på kven ho er, om ho i det heile tatt er nokon. Eg klarer ikkje alltid å forstå kvifor, for uansett kor mykje hovudpersonen insisterer på at ho manglar personlegdom, og sjølv om ho vernar godt om kjenslene sine, verkar ho på meg som ein greitt nok støypt ung vaksen. Det kan vere eg har gløymt ein del frå då eg sjølv var så ung, men ein roman bør kanskje ikkje ekskludere dei som ikkje er 21 lenger, sjølv om eg håpar at haugevis av nettopp unge studentar vil lese Samtale med venner.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Sally Rooney:

Samtale med venner

Omsett av Tiril Broch Aakre
Cappelen Damm

Då eg første gong såg Greta Gerwig-filmen Frances Ha, var eg 27 år gammal, slik som hovudpersonen med same namn. Eg var heilt ute av meg etterpå. Eg såg filmen igjen eit par år seinare og merka alt då at han hadde mista noko av krafta si; mykje av verdien med filmen var noko som trefte meg der eg var akkurat då.

Miljøet i Dublin

Sally Rooneys Frances er 21 år og studerer i Dublin, men Samtale med venner har likevel fellestrekk med – og endåtil eksplisitte referansar til – New York-filmen Frances Ha. Det handlar om kunst, kjærleik, venskap og einsemd i tidleg vaksenliv.

I tillegg til å vere aspirerande forfattar er Frances aktiv på spoken word-scena saman med kvikke og rappkjefta Bobbi, som ho omtalar som den einaste venen ho har, og som òg er ekskjærasten hennar. Via litteraturmiljøet blir dei kjende med ekteparet Melissa og Nick, som er om lag ti år eldre.

Sjalusi

Diverse omstende fører til personlege konfliktar: Frances blir sjalu på Melissa og Bobbi, Melissa og Bobbi blir sjalu på Frances og så bortetter. Frances innleier eit forhold til Nick, som er skrive fram så kjekt at ein blir nysgjerrig på om Rooney har tenkt på nokon spesiell. Starten på forelskinga er skildra så vanvitig presist at det i blant gjer vondt å lese: «Det var som om noen forsiktig hadde visket bort hele utseendet mitt med enden på en usynlig blyant. Det var en forunderlig følelse og faktisk ikke ubehagelig, selv om jeg også merket at jeg var kald og kanskje hutret.»

Frances blir etter kvart desperat oppslukt, litt på same måte som Ester i Lena Anderssons Rettsstridig forføyning. Men det er ikkje noko sjukt ved framferda til Frances, eg trur alle kan forstå korleis det er å lengte intenst etter ei melding frå ein person ein likar. Men forholdet er av den håplause typen, som ein som utanforståande ønsker skal ta slutt.

Ferie og regnvêr

Midtpartiet, der Frances og Bobbi besøker Melissa og Nick i eit feriehus i Frankrike, sit best igjen hos meg. Her synest eg Rooney får putta inn mange av motsetnadane som ber romanen: latter og gråt, forelsking og sjalusi, ferie og regnvêr. Forfattaren brukar òg ein del fiffige motsetnadar i sjølve språket, med formuleringar som til dømes «for rik til å være komisk» og «mindre kunstig og, på en eller annen måte, mindre overbevisende».

Denne ferien tar meg tilbake til den franske filmen Små hvite løgner der vi møter ein venegjeng på ferie, og faktisk òg den posthume Hemingway-romanen Edens have – begge bittersøte sommarverk med sjalusidrama og fransk solskin.

Midt oppi alt dette, og tilbake i gråvêret i Dublin, sit Frances i same einsemd som Greta Gerwigs filmfigur og lurer på kven ho er, om ho i det heile tatt er nokon. Eg klarer ikkje alltid å forstå kvifor, for uansett kor mykje hovudpersonen insisterer på at ho manglar personlegdom, og sjølv om ho vernar godt om kjenslene sine, verkar ho på meg som ein greitt nok støypt ung vaksen. Det kan vere eg har gløymt ein del frå då eg sjølv var så ung, men ein roman bør kanskje ikkje ekskludere dei som ikkje er 21 lenger, sjølv om eg håpar at haugevis av nettopp unge studentar vil lese Samtale med venner.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Forfattaren brukar ein del fiffige motsetnadar i sjølve språket, med formuleringar som til dømes «for rik til å være komisk».

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis