Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Dei gudfryktelege

Vellaga og fengande gisseldrama, om ikkje akkurat ein kontroversiell eller original film.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2450
20200529
2450
20200529

Krigsdrama

Regi: Niels Arden Oplev, Anders W. Berthelsen

13 måneder (Orig. tittel:
Ser du månen, Daniel)

Med: Esben Smed, Toby Kebbell, Anders W. Berthelsen
Kinofilm

Unge, uerfarne Daniel (Smed) vil prøva seg som fotograf, og på ein tur til grenseområda i Syria for å ta bilete av kvardagslivet, vert han kidnappa og mistenkt for å vera CIA-agent. Han hamnar etter lang tid i ei celle med den sakna amerikanske journalisten James Foley (Kebbell) og fleire andre. Familien i Danmark og mellommannen Arthur (Berthelsen) prøver å ordna løysepengar til Daniel, samt omgåast dei statlege retningslinjene for forhandling med terroristar.

Prinsippa

Det manglar diverre ikkje historier om journalistar og hjelpefolk som har forsvunne inn i hendene på lovlause med ymse motiv for kidnapping. Det vil seia, når alt kjem til alt, er det stort sett pengar som er hovudgrunnen. Og kjem ein frå Vesten, klarar ein som regel å kara saman pengane om det er krise nok. Det er vel difor land som Danmark har steinharde prinsipp på å ikkje betala for gislar. Eg trur ikkje meininga med 13 måneder er å stilla spørsmål ved desse prinsippa, det er meir eit reint drama der me skal skjøna meir av kva som skjer for dei som hamnar i dette helvetet. Vissa om kva veg det er nøydt til å gå med medgisselet James Foley gjer det ikkje lettare å sjå på. Han vart avretta for kamera i ettertid, ei sak som skapte overskrifter og forskrifter i USA og resten av verda. Men korleis klarte Daniel seg?

Rett fram

Ut frå at 13 måneder baserer seg på ei sann historie og dermed veit me at han kjem seg heim, er det likevel nervepirrande å følgja med på kva som skjer med Daniel og medfangane. Det er sjølvsagt lagt veldig opp til at me sympatiserer med den sympatiske familien til Daniel, men eg trur ikkje hovudintensjonen til filmen er å kritisera politikken til dei danske styresmaktene som nektar å gje familien lån til løysepengar. Heller ikkje å nøra opp under islamhat, då dei radikaliserte britane i IS knapt kvalifiserer som religiøse, anna enn å skyva Allah framfor seg på sitt skrudde, forhatte vis. Filmen er såleis heldigvis ikkje formanande og belærande, berre ein gripande observasjon av det verste som kunne skje ein godtruande, ung mann med kamera på slep og altfor blåe auge. 

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Krigsdrama

Regi: Niels Arden Oplev, Anders W. Berthelsen

13 måneder (Orig. tittel:
Ser du månen, Daniel)

Med: Esben Smed, Toby Kebbell, Anders W. Berthelsen
Kinofilm

Unge, uerfarne Daniel (Smed) vil prøva seg som fotograf, og på ein tur til grenseområda i Syria for å ta bilete av kvardagslivet, vert han kidnappa og mistenkt for å vera CIA-agent. Han hamnar etter lang tid i ei celle med den sakna amerikanske journalisten James Foley (Kebbell) og fleire andre. Familien i Danmark og mellommannen Arthur (Berthelsen) prøver å ordna løysepengar til Daniel, samt omgåast dei statlege retningslinjene for forhandling med terroristar.

Prinsippa

Det manglar diverre ikkje historier om journalistar og hjelpefolk som har forsvunne inn i hendene på lovlause med ymse motiv for kidnapping. Det vil seia, når alt kjem til alt, er det stort sett pengar som er hovudgrunnen. Og kjem ein frå Vesten, klarar ein som regel å kara saman pengane om det er krise nok. Det er vel difor land som Danmark har steinharde prinsipp på å ikkje betala for gislar. Eg trur ikkje meininga med 13 måneder er å stilla spørsmål ved desse prinsippa, det er meir eit reint drama der me skal skjøna meir av kva som skjer for dei som hamnar i dette helvetet. Vissa om kva veg det er nøydt til å gå med medgisselet James Foley gjer det ikkje lettare å sjå på. Han vart avretta for kamera i ettertid, ei sak som skapte overskrifter og forskrifter i USA og resten av verda. Men korleis klarte Daniel seg?

Rett fram

Ut frå at 13 måneder baserer seg på ei sann historie og dermed veit me at han kjem seg heim, er det likevel nervepirrande å følgja med på kva som skjer med Daniel og medfangane. Det er sjølvsagt lagt veldig opp til at me sympatiserer med den sympatiske familien til Daniel, men eg trur ikkje hovudintensjonen til filmen er å kritisera politikken til dei danske styresmaktene som nektar å gje familien lån til løysepengar. Heller ikkje å nøra opp under islamhat, då dei radikaliserte britane i IS knapt kvalifiserer som religiøse, anna enn å skyva Allah framfor seg på sitt skrudde, forhatte vis. Filmen er såleis heldigvis ikkje formanande og belærande, berre ein gripande observasjon av det verste som kunne skje ein godtruande, ung mann med kamera på slep og altfor blåe auge. 

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis