JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Det lyriske arbeidet til hendene

Håndbok inneheld opne og tenkjande dikt om det nye mennesket.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gunstein Bakke tek for seg handa i den tredje diktsamlinga si.

Gunstein Bakke tek for seg handa i den tredje diktsamlinga si.

Foto: Christian L. Elgvin / Oktober

Gunstein Bakke tek for seg handa i den tredje diktsamlinga si.

Gunstein Bakke tek for seg handa i den tredje diktsamlinga si.

Foto: Christian L. Elgvin / Oktober

2463
20180817
2463
20180817

Dikt

Gunstein Bakke:

Håndbok

Oktober 2018

Det finst tallause handbøker som enkelt skildrar korleis ein utfører ei rekkje praktiske oppgåver, alt frå strikking til skriving. Diktboka Håndbok av Gunstein Bakke siktar seg på sett og vis inn på dei manuelle og praktiske verksemdene, på handlaget og korleis ein gjer ting. Men Håndbok handlar ikkje berre om hendenes verk, men om handa sjølv, den kroppsdelen som strekkjer seg ut i verda og inngår i dei fysiske, endrande og stoffskiftande utvekslingane med omverda. Hendene grip inn i verda, lèt seg farge av ho, i motsetning til auga, som skil mennesket frå verda og gjer ho til eit fjernt objekt. Hendene gjer at mennesket kjem fri frå kroppen og seg sjølv: «imens står en kropp på et offentlig toalett/ skjelver foran et håndtak/ slipper ikke ut av seg selv». Hendene liknar kan hende meir på pusten.

Økopoetisk

I diktboka møter ein ormen, som ikkje har utvikla gripelemmar, og som freistar å vri seg ut or seg sjølv. Ein møter treet med greiner som ofte vert samanlikna med det menneskelege gripeorganet: «Jeg tegner en hånd der fingrene spriker/ som tegnet for et tre.» Barnet og guten, dei som er nye og uskuldige i verda, er også tilbakevendande motiv i dikt som ved langsam og oppmerksam lesnad opnar seg for lesaren lik ei hand.

Bakkes dikt fører ikkje inn i kroppen, men ut i omverda, til gjenstandane, dyra, plantane og andre biologiske vereformer. Siktemålet er ikkje å leggje desse vereformene under seg og skrive dei inn i det menneskeherskande perspektivet. Det er tale om å finne ein ny plass for mennesket: «Jeg prøver bare å komme herfra/ hvor det er mulig å høre løvets struper.» Slik kan ein seie at det finst eit økopoetisk tildriv i diktinga til Bakke der naturfenomena utanfor mennesket ikkje berre får auka verdi, men autonomi, slik at dei vert til «en spillemann gjort av sin egen musikk».

Spørjande

Dikta i Håndbok er tenkjande, forskande og spørjande. Poeten vender på perspektivet, lèt den levande omverda handle og komme til orde. Her er det ikkje mennesket som drikk vatn, men «Vannet fører munnen til seg». Gunstein Bakke skriv ein poesi som ikkje berre skapar univers ut av inkje, men som innstendig lyttar til seg sjølv og omverda for å «høre løvets struper».

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dikt

Gunstein Bakke:

Håndbok

Oktober 2018

Det finst tallause handbøker som enkelt skildrar korleis ein utfører ei rekkje praktiske oppgåver, alt frå strikking til skriving. Diktboka Håndbok av Gunstein Bakke siktar seg på sett og vis inn på dei manuelle og praktiske verksemdene, på handlaget og korleis ein gjer ting. Men Håndbok handlar ikkje berre om hendenes verk, men om handa sjølv, den kroppsdelen som strekkjer seg ut i verda og inngår i dei fysiske, endrande og stoffskiftande utvekslingane med omverda. Hendene grip inn i verda, lèt seg farge av ho, i motsetning til auga, som skil mennesket frå verda og gjer ho til eit fjernt objekt. Hendene gjer at mennesket kjem fri frå kroppen og seg sjølv: «imens står en kropp på et offentlig toalett/ skjelver foran et håndtak/ slipper ikke ut av seg selv». Hendene liknar kan hende meir på pusten.

Økopoetisk

I diktboka møter ein ormen, som ikkje har utvikla gripelemmar, og som freistar å vri seg ut or seg sjølv. Ein møter treet med greiner som ofte vert samanlikna med det menneskelege gripeorganet: «Jeg tegner en hånd der fingrene spriker/ som tegnet for et tre.» Barnet og guten, dei som er nye og uskuldige i verda, er også tilbakevendande motiv i dikt som ved langsam og oppmerksam lesnad opnar seg for lesaren lik ei hand.

Bakkes dikt fører ikkje inn i kroppen, men ut i omverda, til gjenstandane, dyra, plantane og andre biologiske vereformer. Siktemålet er ikkje å leggje desse vereformene under seg og skrive dei inn i det menneskeherskande perspektivet. Det er tale om å finne ein ny plass for mennesket: «Jeg prøver bare å komme herfra/ hvor det er mulig å høre løvets struper.» Slik kan ein seie at det finst eit økopoetisk tildriv i diktinga til Bakke der naturfenomena utanfor mennesket ikkje berre får auka verdi, men autonomi, slik at dei vert til «en spillemann gjort av sin egen musikk».

Spørjande

Dikta i Håndbok er tenkjande, forskande og spørjande. Poeten vender på perspektivet, lèt den levande omverda handle og komme til orde. Her er det ikkje mennesket som drikk vatn, men «Vannet fører munnen til seg». Gunstein Bakke skriv ein poesi som ikkje berre skapar univers ut av inkje, men som innstendig lyttar til seg sjølv og omverda for å «høre løvets struper».

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Dikta i Håndbok er tenkjande, forskande og spørjande.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis