Endepunkta
Helene Imislund skriv korthogne og tydelege dikt.
Helene Imislund har skrive si første diktsamling.
Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss
Dikt
Helene Imislund:
Spredte døtre
Cappelen Damm
Boka Spredte døtre av diktdebutanten Helene Imislund er delt i tre bolkar. Den første delen handlar om ein kreftsjuk person, den andre om ei 92 år gamal kvinne som skal flytte på heim. Den avsluttande bolken dreiar seg om ei yngre kvinne som må syte for gravferda til ein fjern og ukjend slektning. Kvinna kan mellom anna omskrive gravferda i kvardagslege vendingar, slik: «nå er vi beredt/ til å si farvel igjen/ vinke etter en buss som gikk/ for flere dager siden».
Lagnadane dikta faldar ut, kan nok vere spreidde i tid og rom, men som døds- og sjukdomsforteljingar, der livsslutten er i søkjelyset, slektar dei på kvarandre. Ein kan også seie at dei tre delane trinnvis tek for seg sjukdomen, alderdomen og døden, silte gjennom tre skilde subjekt.
Foredla
Dikta til Imislund, som kombinerer sansingar og stutte refleksjonar, kastar lesaren inn i stemningar og betraktningar som det store ombrøytet forårsakar. Sjukdomen og døden set lys på og intensiverer tidsgangen og gir ofte kvardagsgjenstandar eit særleg lys.
Motsetnaden som lurar i desse dikta, og for så vidt i all litteratur som handsamar problem, er at sjukdom, liding og død gjer mennesket avmektig, medan det å skrive er ei livgjevande og skapande verksemd. Kanskje kan ein hevde at Imislunds dikt også er så godt formulerte at smertetrykket og tankane verkar foredla.
Mininoveller
Helene Imislund skriv tilgjengeleg, og ho nærmar seg prosaforma. Den forteljande impulsen som trer så godt fram i samtidslyrikken for tida, vert i denne samlinga ført hakket vidare. For jamvel om tekstane er tilknappa og har ujamn høgremarg, kan ein likevel augne tre mininoveller her. Imislund er altså ikkje ein poet som ser det som ei hovudoppgåve å lage einskildståande, lysande språkbilete; ho skapar heller røyster og personar.
Dette står ikkje i vegen for at originale språkbilete glepp fram, dei kan til og med vekkje humring når det trivielle gjer seg gjeldande: «her jeg sitter/ drypper urinrøret/ stille og ujevnt/ et timeglass som har sluttet/ å bry seg med tiden/ øyelokket henger tungt/ kommer til å lukke seg selv/ når jeg slutter å holde dem oppe».
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Helene Imislund:
Spredte døtre
Cappelen Damm
Boka Spredte døtre av diktdebutanten Helene Imislund er delt i tre bolkar. Den første delen handlar om ein kreftsjuk person, den andre om ei 92 år gamal kvinne som skal flytte på heim. Den avsluttande bolken dreiar seg om ei yngre kvinne som må syte for gravferda til ein fjern og ukjend slektning. Kvinna kan mellom anna omskrive gravferda i kvardagslege vendingar, slik: «nå er vi beredt/ til å si farvel igjen/ vinke etter en buss som gikk/ for flere dager siden».
Lagnadane dikta faldar ut, kan nok vere spreidde i tid og rom, men som døds- og sjukdomsforteljingar, der livsslutten er i søkjelyset, slektar dei på kvarandre. Ein kan også seie at dei tre delane trinnvis tek for seg sjukdomen, alderdomen og døden, silte gjennom tre skilde subjekt.
Foredla
Dikta til Imislund, som kombinerer sansingar og stutte refleksjonar, kastar lesaren inn i stemningar og betraktningar som det store ombrøytet forårsakar. Sjukdomen og døden set lys på og intensiverer tidsgangen og gir ofte kvardagsgjenstandar eit særleg lys.
Motsetnaden som lurar i desse dikta, og for så vidt i all litteratur som handsamar problem, er at sjukdom, liding og død gjer mennesket avmektig, medan det å skrive er ei livgjevande og skapande verksemd. Kanskje kan ein hevde at Imislunds dikt også er så godt formulerte at smertetrykket og tankane verkar foredla.
Mininoveller
Helene Imislund skriv tilgjengeleg, og ho nærmar seg prosaforma. Den forteljande impulsen som trer så godt fram i samtidslyrikken for tida, vert i denne samlinga ført hakket vidare. For jamvel om tekstane er tilknappa og har ujamn høgremarg, kan ein likevel augne tre mininoveller her. Imislund er altså ikkje ein poet som ser det som ei hovudoppgåve å lage einskildståande, lysande språkbilete; ho skapar heller røyster og personar.
Dette står ikkje i vegen for at originale språkbilete glepp fram, dei kan til og med vekkje humring når det trivielle gjer seg gjeldande: «her jeg sitter/ drypper urinrøret/ stille og ujevnt/ et timeglass som har sluttet/ å bry seg med tiden/ øyelokket henger tungt/ kommer til å lukke seg selv/ når jeg slutter å holde dem oppe».
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Den forteljande impulsen som trer så godt fram i samtidslyrikken for tida, vert i denne samlinga ført hakket vidare.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Albumet som no er ute, tek utgangspunkt i spesifikke Aphex Twin-konsertar.
Skjermdump frå YouTube
Raritetar i utval
Enkeltpersonorkesteret Aphex Twin samlar «djupe kutt» i utval til glede for store og små.
Den svenske Duo SolRoos, med luttspelaren Dohyo Sol og blokkfløytisten Emilie Roos.
Foto: Alf Ljungquist
Meistermøtet
Duo SolRoos gjev oss atterklangar av Weiss og Bach i samspel.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?