Eros, logos, patos
Dei store problema lèt seg ikkje alltid løysa med sunt bondevit.
Kris (Jette Søndergaard) blir buande saman med ein onkel etter at foreldra hennar døyr.
Foto: Per Arnesen
Drama
Regi: Frelle Petersen
Onkel
Med: Jette Søndergaard, Peter Hansen Tygesen, Ole Caspersen, Tue Frisk Petersen
Kinofilm
Etter at foreldra døydde, har Kris (Søndergaard) budd saman med og drive garden til onkelen (Tygesen). Dyrlegen (Caspersen) ser potensial i den oppegåande unge dama og oppmuntrar henne til å ta nokre moderne, sjølvstendige steg ut i verda, noko ho finn særs vanskeleg. Og det vert ikkje betre når potensiell kjærleik i form av nabobonden Mike (Petersen) dukkar opp.
Eksistensen
Korleis skal eg klara å formidla kor bra denne filmen er, og samstundes bruka orda «stillferdig, smålåten og lada»? Omtrent all handlinga føregår dialoglaust i eit fjøs (eller ein flor, som eg ville sagt), og den inngåande filminga av husdyrstellet (eller stiinga, som far min ville sagt) eller bordseta (eller nons, som besten ville sagt) fungerer om du er noko mindful eller har vakse opp på ein gard med kyr.
Om Onkel meiner å vera eit bidrag til den pågåande landsbruksdebatten om ein skal driva berekraftig og vera sjølvforsynt, er tvilsamt, men det gjer han ikkje mindre aktuell av den grunn. Å ta over garden berre fordi ein er fødd inn i ein bondefamilie, er meir og meir fjernt. Men kven skal driva desse halvstore, halvmoderne gardane til slutt? Kven skal driva jorda, rett og slett? Med dette aspektet i bakhovudet vert filmen nærast eksistensiell på ein ny og uventa måte.
Bonderomantisk
Realismen i Onkel er endå meir reell enn eg kunne håpa på – garden tilhøyrer onkel sjølv, og ho som spelar Kris, er niesa hans i røynda. Det vil mest sannsynleg seia at dialekta deira er ekte òg! For ho er eit kapittel for seg. Sjølv om det som vert sagt mellom linjene, kjem fram på fabelaktig vis, gler eg meg over kvart ord som vert ytra, berre for å høyra på den fascinerande sørjyske talemåten. Den knappe dialogen rommar likevel så mykje, og så mykje skjer i så lite.
Oppi ein gjentakande kvardag skjønar me kva for skakande endringar som er i gang, om dei kan verka små for oss. Og så dyrlegen som ser henne! Nok ein ordknapp, men fantastisk person, og ein katalysator for dei små jordskjelva som treffer Kris. Det minst skakande jordskjelvet er for meg Mike, bonden som er det romantiske innslaget. Eg undrar meg over at dei ikkje allereie kjenner til kvarandre, så lite som miljøet rundt dei er, og at han er i overkant kjekk å sjå på.
Men det noko usannsynlege sett til sides: Kva skadar vel ein dose romantikk når det kjem til stykket? Det veg forhåpentleg opp for stikkorda i starten som kunne skremma nokon vekk frå å sjå denne nydelege filmen.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Frelle Petersen
Onkel
Med: Jette Søndergaard, Peter Hansen Tygesen, Ole Caspersen, Tue Frisk Petersen
Kinofilm
Etter at foreldra døydde, har Kris (Søndergaard) budd saman med og drive garden til onkelen (Tygesen). Dyrlegen (Caspersen) ser potensial i den oppegåande unge dama og oppmuntrar henne til å ta nokre moderne, sjølvstendige steg ut i verda, noko ho finn særs vanskeleg. Og det vert ikkje betre når potensiell kjærleik i form av nabobonden Mike (Petersen) dukkar opp.
Eksistensen
Korleis skal eg klara å formidla kor bra denne filmen er, og samstundes bruka orda «stillferdig, smålåten og lada»? Omtrent all handlinga føregår dialoglaust i eit fjøs (eller ein flor, som eg ville sagt), og den inngåande filminga av husdyrstellet (eller stiinga, som far min ville sagt) eller bordseta (eller nons, som besten ville sagt) fungerer om du er noko mindful eller har vakse opp på ein gard med kyr.
Om Onkel meiner å vera eit bidrag til den pågåande landsbruksdebatten om ein skal driva berekraftig og vera sjølvforsynt, er tvilsamt, men det gjer han ikkje mindre aktuell av den grunn. Å ta over garden berre fordi ein er fødd inn i ein bondefamilie, er meir og meir fjernt. Men kven skal driva desse halvstore, halvmoderne gardane til slutt? Kven skal driva jorda, rett og slett? Med dette aspektet i bakhovudet vert filmen nærast eksistensiell på ein ny og uventa måte.
Bonderomantisk
Realismen i Onkel er endå meir reell enn eg kunne håpa på – garden tilhøyrer onkel sjølv, og ho som spelar Kris, er niesa hans i røynda. Det vil mest sannsynleg seia at dialekta deira er ekte òg! For ho er eit kapittel for seg. Sjølv om det som vert sagt mellom linjene, kjem fram på fabelaktig vis, gler eg meg over kvart ord som vert ytra, berre for å høyra på den fascinerande sørjyske talemåten. Den knappe dialogen rommar likevel så mykje, og så mykje skjer i så lite.
Oppi ein gjentakande kvardag skjønar me kva for skakande endringar som er i gang, om dei kan verka små for oss. Og så dyrlegen som ser henne! Nok ein ordknapp, men fantastisk person, og ein katalysator for dei små jordskjelva som treffer Kris. Det minst skakande jordskjelvet er for meg Mike, bonden som er det romantiske innslaget. Eg undrar meg over at dei ikkje allereie kjenner til kvarandre, så lite som miljøet rundt dei er, og at han er i overkant kjekk å sjå på.
Men det noko usannsynlege sett til sides: Kva skadar vel ein dose romantikk når det kjem til stykket? Det veg forhåpentleg opp for stikkorda i starten som kunne skremma nokon vekk frå å sjå denne nydelege filmen.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Fårete blikk: Sjølvsagt ser maten din på deg. Korleis skulle han elles finne vegen til slaktehuset?
Foto: Wikimedia Commons
Sjølvsagt er vi ikkje dei einaste som har skjøna at hovudet til sauen er god mat.
Midtfjords: ein attraksjon Fylkesbaatane var åleine om.
Foto frå boka: Ole Fretheim
Friskt om ferjer
«Til og med bilar vart køyrde frå den eine ferja til den andre midt ute på fjorden.»
Det var ein emosjonell augneblink for unge Gukesh då VM-sigeren var klar.
Foto: Maria Jemeljanova / Fide
Gukesh den attande
Den 18. verdsmeisteren sidan 1886 er berre 18 år gamal, indaren Gukesh Dommaraju.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.