Fengselsfugl Føniks
Med eit enkelt, men effektivt fengselsdrama er filmskapar Leon Bashir tilbake.
Leon Bashir, som sjølv spelar ei rolle, har laga den første norske fengselsfilmen.
Actiondrama
Regi: Leon Bashir
Gjengangere
Med: Leon Bashir, Selem Zina, Kim Sørensen, Rune Temte
Etter eit ran hamnar Josef (Bashir) i fengsel. Her inne lyt han kjempa mot kriminelle med ulike grader av blodig alvor. Dette er likevel ikkje verre enn dei indre demonane han kjempar mot. Ein ung nyinnsett, Kris (Zina), blir nokon han kan bry seg om og ta seg av, som eit substitutt for veslebroren han har bilete av over vasken på cella si.
Vals med Bashir
Dette er den andre filmen Leon Bashir regisserer. Han debuterte med actionkomedien Tomme tønner (2010), og han var manusforfattar på Izzat (2005). Som skodespelar har han vore å sjå i begge desse filmane. Med Gjengangere tek han like godt alle hattane pluss produsentrolla. I rulleteksten kjem det til og med fram at han har vore med på rollebesetninga. Og frå den meir lettliva Tomme tønner vel han no å gå innanfor murane, der dei tilsynelatande lystige småkriminelle ofte til slutt hamnar. Etter raude løparar og løfta champagneglas vart han i 2011 dømd for grov vald og hamna sjølv i fengsel. Og det var her han kom på ideen om å laga filmen.
Dramatisk
Fengselsdrama er omtrent ein eigen sjanger. Filmar som Cool Hand Luke (1967), Papillon (1973) og den filmen som gjorde stort inntrykk på meg då han kom ut, Frihetens regn (1994), er døme på det – og eg kunne ramsa opp mange fleire.
Sidan verda for det meste ikkje er sett saman av forbrytarar, vert det endå meir eksotisk og myteomspunne for alle som ikkje har sete inne. Det gjer også at klisjeane byggjer seg opp: om dei barske reglane, om kameraderiet, om korrupte fengselsbetjentar, om raseproblematikk. Det einaste Leon Bashir tydelegvis meiner er annleis i norske fengsel, er at her er ingenting om det berømte såpestykket ein må bøya seg etter i dusjen. Kor tru mot sanninga han er i Gjengangere, veit eg ikkje, men det verkar rart at ein ung mann med reint rulleblad vert sett på same soningsgang som hardbarka menn med forvaringsdom på minimum 21 år. Nuvel, det blir jo meir action i dramaet på denne måten, sjølv om det verkar noko usannsynleg.
Innestengd med udyr
Filmen er god på å veksla mellom håp og håpløyse. Symbolikken med Ibsen blir noko overflatisk, for ikkje å seia corny, men som eit kulturelt motstykke til det ein forbinder med eit uhøvla, hardt kriminelt miljø, skjønar eg dette banale grepet.
Noko ekte oppgjer med machokulturen er det uansett ikkje, her er det auge for auge til siste skeive blikk. Om det eksisterer fengselsvaktar som Frode (Lars Arentz-Hansen) og reinspikka nazisvin som medfangane til Josef, skjønar eg til dels kor vanskeleg det må vera å tøyma sinnet sitt. Venskapen som veks fram mellom Josef og Kris, er sjølvsagt det eldste trikset i fengselsfilmsjangeren, men utan dette ville det fort bikka over i reindyrka vondskap.
Sjølv om det er rom for kompleksitet i rollefigurane, blir det nokså overflatisk og enkelt og ikkje utprega originalt. I den grad det heller ikkje trengst for å klara seg bra som sjangerfilm, og då det er gjennomgåande driv og spenning, landar Bashir og Gjengangere fint på jorda.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Actiondrama
Regi: Leon Bashir
Gjengangere
Med: Leon Bashir, Selem Zina, Kim Sørensen, Rune Temte
Etter eit ran hamnar Josef (Bashir) i fengsel. Her inne lyt han kjempa mot kriminelle med ulike grader av blodig alvor. Dette er likevel ikkje verre enn dei indre demonane han kjempar mot. Ein ung nyinnsett, Kris (Zina), blir nokon han kan bry seg om og ta seg av, som eit substitutt for veslebroren han har bilete av over vasken på cella si.
Vals med Bashir
Dette er den andre filmen Leon Bashir regisserer. Han debuterte med actionkomedien Tomme tønner (2010), og han var manusforfattar på Izzat (2005). Som skodespelar har han vore å sjå i begge desse filmane. Med Gjengangere tek han like godt alle hattane pluss produsentrolla. I rulleteksten kjem det til og med fram at han har vore med på rollebesetninga. Og frå den meir lettliva Tomme tønner vel han no å gå innanfor murane, der dei tilsynelatande lystige småkriminelle ofte til slutt hamnar. Etter raude løparar og løfta champagneglas vart han i 2011 dømd for grov vald og hamna sjølv i fengsel. Og det var her han kom på ideen om å laga filmen.
Dramatisk
Fengselsdrama er omtrent ein eigen sjanger. Filmar som Cool Hand Luke (1967), Papillon (1973) og den filmen som gjorde stort inntrykk på meg då han kom ut, Frihetens regn (1994), er døme på det – og eg kunne ramsa opp mange fleire.
Sidan verda for det meste ikkje er sett saman av forbrytarar, vert det endå meir eksotisk og myteomspunne for alle som ikkje har sete inne. Det gjer også at klisjeane byggjer seg opp: om dei barske reglane, om kameraderiet, om korrupte fengselsbetjentar, om raseproblematikk. Det einaste Leon Bashir tydelegvis meiner er annleis i norske fengsel, er at her er ingenting om det berømte såpestykket ein må bøya seg etter i dusjen. Kor tru mot sanninga han er i Gjengangere, veit eg ikkje, men det verkar rart at ein ung mann med reint rulleblad vert sett på same soningsgang som hardbarka menn med forvaringsdom på minimum 21 år. Nuvel, det blir jo meir action i dramaet på denne måten, sjølv om det verkar noko usannsynleg.
Innestengd med udyr
Filmen er god på å veksla mellom håp og håpløyse. Symbolikken med Ibsen blir noko overflatisk, for ikkje å seia corny, men som eit kulturelt motstykke til det ein forbinder med eit uhøvla, hardt kriminelt miljø, skjønar eg dette banale grepet.
Noko ekte oppgjer med machokulturen er det uansett ikkje, her er det auge for auge til siste skeive blikk. Om det eksisterer fengselsvaktar som Frode (Lars Arentz-Hansen) og reinspikka nazisvin som medfangane til Josef, skjønar eg til dels kor vanskeleg det må vera å tøyma sinnet sitt. Venskapen som veks fram mellom Josef og Kris, er sjølvsagt det eldste trikset i fengselsfilmsjangeren, men utan dette ville det fort bikka over i reindyrka vondskap.
Sjølv om det er rom for kompleksitet i rollefigurane, blir det nokså overflatisk og enkelt og ikkje utprega originalt. I den grad det heller ikkje trengst for å klara seg bra som sjangerfilm, og då det er gjennomgåande driv og spenning, landar Bashir og Gjengangere fint på jorda.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Filmen er god på å veksla mellom håp og håpløyse.
Fleire artiklar
Fårete blikk: Sjølvsagt ser maten din på deg. Korleis skulle han elles finne vegen til slaktehuset?
Foto: Wikimedia Commons
Sjølvsagt er vi ikkje dei einaste som har skjøna at hovudet til sauen er god mat.
Midtfjords: ein attraksjon Fylkesbaatane var åleine om.
Foto frå boka: Ole Fretheim
Friskt om ferjer
«Til og med bilar vart køyrde frå den eine ferja til den andre midt ute på fjorden.»
Det var ein emosjonell augneblink for unge Gukesh då VM-sigeren var klar.
Foto: Maria Jemeljanova / Fide
Gukesh den attande
Den 18. verdsmeisteren sidan 1886 er berre 18 år gamal, indaren Gukesh Dommaraju.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.