Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Gravalvor og galgenhumor

Som alle spradebassar verkar han mest sympatisk når maska fell.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Lege og sosialmedisinar Per Fugelli døydde 13. september i fjor.

Lege og sosialmedisinar Per Fugelli døydde 13. september i fjor.

Foto: Martin Otterbeck / Paradox Rettigheter AS

Lege og sosialmedisinar Per Fugelli døydde 13. september i fjor.

Lege og sosialmedisinar Per Fugelli døydde 13. september i fjor.

Foto: Martin Otterbeck / Paradox Rettigheter AS

2477
20180126
2477
20180126

Dokumentar

Regi: Erik Poppe

Per Fugelli – siste resept

Med: Per Fugelli, Charlotte Holst Fugelli, Aksel Fugelli

Det er ikkje lett å vera kritisk til ein film som handlar om ein som akkurat har døydd. Objektet stiller seg på ein måte over all kritikk ved å utføra eit slikt stunt. Og Per Fugelli er nettopp dette – uangripeleg. Når då heile to timar er sette av til berre å handla om denne omtykte mannen, totalt utan kritisk vinkling, ei rein hyllest i sjangeren «ærleg portrett», så har han i grunnen lagt premissen. Har ein lov å snakka stygt om dei daude som ikkje er her og kan forsvara seg?

Livsfilosof

Fugelli var ikkje ein mann som skydde merksemd, og han stilte seg lageleg til for hogg gjentekne gongar. Dette kunne ofte handla om hans eigen sjukdom, men minst like ofte nytta han sjansen til å forkynna om ansvaret vårt for å ta oss av dei som er svakare enn vi sjølve, og til å hytta med neven mot det meste Sylvi Listhaug skulle ha på hjarta. Filmen er ikkje noko unntak. Dei enkle, men effektive filosofiane hans om å vera god mot andre og å omfamna livet, har noko Paolo Coelho-aktig over seg som gjer han høveleg for breie lag av folket. For dei av oss som knapt kan finna noko meir irriterande enn «visdomsorda» til Coelho, verkar dette mot si meining. Lange sekvensar fangar den godt vaksne mannen i overtydelege, barnlege situasjonar, for å skriva med store bokstavar: Sjå kor livsglad og fri han er!

Teppefall

Den sterke sentimentaliteten for seg sjølv (godt hjelpt av strykarar, sakte film og førande klipping) er likevel gjenkjenneleg på ein svært menneskeleg måte. Mange har nok fått tårer i auga ved tanken på si eiga gravferd. Og når han spør regissør Erik Poppe om kor lenge dei skal filma, kjem vi til poenget: at han faktisk skal døy. Her ligg det som er av styrke i filmen. Dette er noko alle kan ta inn over seg, det at no er det alvor, det er ikkje lenger så kjekt å ha tilskodarar til alt som skjer. Han peikar på korleis den sosiale krinsen snevrar seg inn, den tidlegare selskapssjuke mannen vil helst berre vera saman med kona og ungane, med flokken, som han kallar dei. Heile Per Fugelli – siste resept er som ei samling sluttscener. Slik var på mange måtar livet hans dei siste åra, kan det verka som. Livet hans burde ha vore lengre, filmen kortare. Med all respekt.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dokumentar

Regi: Erik Poppe

Per Fugelli – siste resept

Med: Per Fugelli, Charlotte Holst Fugelli, Aksel Fugelli

Det er ikkje lett å vera kritisk til ein film som handlar om ein som akkurat har døydd. Objektet stiller seg på ein måte over all kritikk ved å utføra eit slikt stunt. Og Per Fugelli er nettopp dette – uangripeleg. Når då heile to timar er sette av til berre å handla om denne omtykte mannen, totalt utan kritisk vinkling, ei rein hyllest i sjangeren «ærleg portrett», så har han i grunnen lagt premissen. Har ein lov å snakka stygt om dei daude som ikkje er her og kan forsvara seg?

Livsfilosof

Fugelli var ikkje ein mann som skydde merksemd, og han stilte seg lageleg til for hogg gjentekne gongar. Dette kunne ofte handla om hans eigen sjukdom, men minst like ofte nytta han sjansen til å forkynna om ansvaret vårt for å ta oss av dei som er svakare enn vi sjølve, og til å hytta med neven mot det meste Sylvi Listhaug skulle ha på hjarta. Filmen er ikkje noko unntak. Dei enkle, men effektive filosofiane hans om å vera god mot andre og å omfamna livet, har noko Paolo Coelho-aktig over seg som gjer han høveleg for breie lag av folket. For dei av oss som knapt kan finna noko meir irriterande enn «visdomsorda» til Coelho, verkar dette mot si meining. Lange sekvensar fangar den godt vaksne mannen i overtydelege, barnlege situasjonar, for å skriva med store bokstavar: Sjå kor livsglad og fri han er!

Teppefall

Den sterke sentimentaliteten for seg sjølv (godt hjelpt av strykarar, sakte film og førande klipping) er likevel gjenkjenneleg på ein svært menneskeleg måte. Mange har nok fått tårer i auga ved tanken på si eiga gravferd. Og når han spør regissør Erik Poppe om kor lenge dei skal filma, kjem vi til poenget: at han faktisk skal døy. Her ligg det som er av styrke i filmen. Dette er noko alle kan ta inn over seg, det at no er det alvor, det er ikkje lenger så kjekt å ha tilskodarar til alt som skjer. Han peikar på korleis den sosiale krinsen snevrar seg inn, den tidlegare selskapssjuke mannen vil helst berre vera saman med kona og ungane, med flokken, som han kallar dei. Heile Per Fugelli – siste resept er som ei samling sluttscener. Slik var på mange måtar livet hans dei siste åra, kan det verka som. Livet hans burde ha vore lengre, filmen kortare. Med all respekt.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis