Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Innsikt med ansikt

Den berømte jordklodefotografen Yann Arthus-Bertrand viser fram halve verdas befolkning på vakkert vis.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Yann Arthus-Bertrand har fotografert kvinner frå 50 land.

Yann Arthus-Bertrand har fotografert kvinner frå 50 land.

Foto: Yann Arthus-Bertrand

Yann Arthus-Bertrand har fotografert kvinner frå 50 land.

Yann Arthus-Bertrand har fotografert kvinner frå 50 land.

Foto: Yann Arthus-Bertrand

2367
20200306
2367
20200306

Dokumentar

Regi: Yann Arthus-Bertrand og Anastasia Mikova

Woman

Med: kvinnestemmer

Som i førre portrettfilmen, Human, tek fotograf Yann Arthus-Bertrand for seg ansikt som fortel om kjensler, kultur og lagnader. I Woman har han og medregissør Mikova intervjua to tusen kvinner frå femti ulike land. Her er inga historie, men dei ulike kvinnestemmene formidlar noko kanskje endå viktigare – eit inntrykk av at me alle er del av same flokk, samtidig som me alle er enkeltindivid.

Meditasjon

Det er noko avslappande med berre å sjå fjes etter fjes på lerretet, høyra dei små utsnitta av andre liv, gjenkjenneleg og unikt på ein gong. Det kunne vorte masete, det kunne vorte kjedeleg, men med rette innstilling, og det må faktisk til for såpass meditativt materiale, senkar skuldrene seg, og inntrykka får koma uavbrotne. Visst er det overgrepshistorier og skildringar av urett som skjer med menneske av den enkle grunn at dei er kvinner, men Woman er mykje meir enn det. For den som tenkjer at slike filmar gidd eg ikkje sjå, la meg i det minste prøva å overtyda deg om at filmen til sjuande og sist er opplyftande, vakker og ikkje minst: balsam for auga. Og lukke til med å halda tårene unna på eit eller anna tidspunkt.

Kvinnedagsfilm

Det gjer mest inntrykk på meg når kvinner frå delar av verda eg ikkje har så god kjennskap til, frå landsbygder i Afrika eller slummen i India, fortel om korleis dei ser på det å vera kvinne. Den styrken dei ser i kvinnene trass i gjerne marginalisert status i mannsdominerte samfunn, minner meg om at feminisme ikkje er opplært eller eit i-landsfenomen: Urett kjenner ein att, same kor lite utdanning eller lover ein har. Eg synest ikkje Woman er like god som Human, men det har nok mykje med at dei majestetiske naturbileta som sistnemnde fløymde over av, her er erstatta av situasjonsbilete i tillegg til ansiktsportretta.

Det politiske vert kanskje noko overtydeleg, medan Human var ein stille påminnar om skeivfordeling og mangfald. Uansett – det er ikkje tilfeldig at filmen har premiere eit par dagar før kvinnedagen, men kva så? Det trengst framleis både filmar som dette og dagar som dette, om nokon skulle vera i tvil.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dokumentar

Regi: Yann Arthus-Bertrand og Anastasia Mikova

Woman

Med: kvinnestemmer

Som i førre portrettfilmen, Human, tek fotograf Yann Arthus-Bertrand for seg ansikt som fortel om kjensler, kultur og lagnader. I Woman har han og medregissør Mikova intervjua to tusen kvinner frå femti ulike land. Her er inga historie, men dei ulike kvinnestemmene formidlar noko kanskje endå viktigare – eit inntrykk av at me alle er del av same flokk, samtidig som me alle er enkeltindivid.

Meditasjon

Det er noko avslappande med berre å sjå fjes etter fjes på lerretet, høyra dei små utsnitta av andre liv, gjenkjenneleg og unikt på ein gong. Det kunne vorte masete, det kunne vorte kjedeleg, men med rette innstilling, og det må faktisk til for såpass meditativt materiale, senkar skuldrene seg, og inntrykka får koma uavbrotne. Visst er det overgrepshistorier og skildringar av urett som skjer med menneske av den enkle grunn at dei er kvinner, men Woman er mykje meir enn det. For den som tenkjer at slike filmar gidd eg ikkje sjå, la meg i det minste prøva å overtyda deg om at filmen til sjuande og sist er opplyftande, vakker og ikkje minst: balsam for auga. Og lukke til med å halda tårene unna på eit eller anna tidspunkt.

Kvinnedagsfilm

Det gjer mest inntrykk på meg når kvinner frå delar av verda eg ikkje har så god kjennskap til, frå landsbygder i Afrika eller slummen i India, fortel om korleis dei ser på det å vera kvinne. Den styrken dei ser i kvinnene trass i gjerne marginalisert status i mannsdominerte samfunn, minner meg om at feminisme ikkje er opplært eller eit i-landsfenomen: Urett kjenner ein att, same kor lite utdanning eller lover ein har. Eg synest ikkje Woman er like god som Human, men det har nok mykje med at dei majestetiske naturbileta som sistnemnde fløymde over av, her er erstatta av situasjonsbilete i tillegg til ansiktsportretta.

Det politiske vert kanskje noko overtydeleg, medan Human var ein stille påminnar om skeivfordeling og mangfald. Uansett – det er ikkje tilfeldig at filmen har premiere eit par dagar før kvinnedagen, men kva så? Det trengst framleis både filmar som dette og dagar som dette, om nokon skulle vera i tvil.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis