Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Kunstnaren og tjuven

Gritt er vilter og angstfylt moro om kunst og så mangt anna.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gritt (Birgitte Larsen) strevar med å finne plassen sin i kunstnarverda.

Gritt (Birgitte Larsen) strevar med å finne plassen sin i kunstnarverda.

Foto: Mer Filmdistribusjon

Gritt (Birgitte Larsen) strevar med å finne plassen sin i kunstnarverda.

Gritt (Birgitte Larsen) strevar med å finne plassen sin i kunstnarverda.

Foto: Mer Filmdistribusjon

3271
20210618
3271
20210618

DRAMA

Regi: Itonje Søimer Guttormsen

Gritt

Med: Birgitte Larsen, Marte Wexelsen Goksøyr, Lars Øyno, Andrine Sæther
Kinofilm

Gritt (Larsen), tidlegare Gry-Jeanette, er kunstnar. Det er ikkje så greitt. Kulturrådet synest ikkje eingong ho kvalifiserer til å søkje på det grenselaust ambisiøse kunstprosjektet ho planlegg. Når tanta er tilbake i byen, er ikkje kattevakt lenger gyldig grunn til ein plass å bu.

Etter å ha leita etter sitt kunstnariske sjølv i Los Angeles, New York, Berlin og Aalborg vandrar ho brått kvilelaust gatelangs i Oslo. Det som knapt er ein sjanse hjå Grusomhetens teater, blir gripe på grufullt sett.

Metamonoman

Den fiktive figuren Gritt er omgjeven av ekte menneske frå ulike kunstverder. Ho har ikkje høyrt om rapparen Lars Vaular, men trenger seg på teatermannen Lars Øyno og hjelper eller heng rundt med Marte Wexelsen Goksøyr, som er lei av at Downs syndrom dominerer synet på henne som regispire.

Det kryr av kjende fjes, med skodespelarar som Andrine Sæther, Anders T. Andersen og Petronella Barker. Gritt er heilt hengd opp i si eiga rolle og korleis ho skal kome til sin rett i denne jungelen av vellukka folk. At ho er oppteken av at kunst ikkje skal skode mot eigen navle, krasjar totalt med framferda og framtoninga hennar.

Goksøyr seier om eitt av prosjekta sine at ein trygt kan kalle det «meta». Kommentaren verkar mynta på filmen vi ser. Gritt masar om kunsten i ein monolog som vender tilbake i eit språk ein ikkje kan trenge gjennom. Det verkar som om ho har lært kva ord ein skal bruke, men ikkje korleis ein skal bruke dei. Ein lyt søkje ein fredfull og kranglete koeksistens mellom teori og praksis, seier ho. Den konseptuelle mentaliteten må transcendere!

Pine og lått

Blikket på kunstnaren er morosamt. Regissør Itonje Søimer Guttormsen fyllar på med innfall, og mange av situasjonane er komiske. Gritt er pretensiøs, parodisk, pinleg og patetisk. Den stakkarslege figuren har likevel ein ekte nervøsitet i seg som det gjer vondt å sjå. Desperasjonen blir kvelande.

Birgitte Larsen gjer ei knakande god hovudrolle som vekkjer sterke kjensler av forakt og omsorg vekselvis. Sympatien skrantar stendig. Ho tar dårlegare val enn dei første som blir drepne i B-skrekkfilmar frå Hollywood. Måten ho involverer ein gjeng med kjekke syrarar som er nye i landet, på, er til å grøsse av. Ho vil heller stele ei scene enn sjå at ho har svikta. Alt eskalerer etter kvart. Alt er så gale at det gaular.

Nybølgje

Estetisk vrir det seg òg til. Handhalde kamera svirrar rundt det forpinte andletet til Gritt. Resultatet er auka uro. Både kamera, hoppande klipp og kunsten som tema gjev assosiasjonar til fransk nybølgje. Dette er kunst om kunsten, for kunsten, men med mange innspel om posisjonen kunsten har i samfunnet.

Frå Grieg og Bach til originale tonar frå Erik Ljunggren går den varierte musikken frå å kommentere konteksten til å vri opp intensiteten. Gritt er fullpakka, hektisk og omfattande. Filmen er stilsikker og morosam, med pinlege situasjonar som får deg til å vri deg i smerte, og smarte stikk om kunst.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

DRAMA

Regi: Itonje Søimer Guttormsen

Gritt

Med: Birgitte Larsen, Marte Wexelsen Goksøyr, Lars Øyno, Andrine Sæther
Kinofilm

Gritt (Larsen), tidlegare Gry-Jeanette, er kunstnar. Det er ikkje så greitt. Kulturrådet synest ikkje eingong ho kvalifiserer til å søkje på det grenselaust ambisiøse kunstprosjektet ho planlegg. Når tanta er tilbake i byen, er ikkje kattevakt lenger gyldig grunn til ein plass å bu.

Etter å ha leita etter sitt kunstnariske sjølv i Los Angeles, New York, Berlin og Aalborg vandrar ho brått kvilelaust gatelangs i Oslo. Det som knapt er ein sjanse hjå Grusomhetens teater, blir gripe på grufullt sett.

Metamonoman

Den fiktive figuren Gritt er omgjeven av ekte menneske frå ulike kunstverder. Ho har ikkje høyrt om rapparen Lars Vaular, men trenger seg på teatermannen Lars Øyno og hjelper eller heng rundt med Marte Wexelsen Goksøyr, som er lei av at Downs syndrom dominerer synet på henne som regispire.

Det kryr av kjende fjes, med skodespelarar som Andrine Sæther, Anders T. Andersen og Petronella Barker. Gritt er heilt hengd opp i si eiga rolle og korleis ho skal kome til sin rett i denne jungelen av vellukka folk. At ho er oppteken av at kunst ikkje skal skode mot eigen navle, krasjar totalt med framferda og framtoninga hennar.

Goksøyr seier om eitt av prosjekta sine at ein trygt kan kalle det «meta». Kommentaren verkar mynta på filmen vi ser. Gritt masar om kunsten i ein monolog som vender tilbake i eit språk ein ikkje kan trenge gjennom. Det verkar som om ho har lært kva ord ein skal bruke, men ikkje korleis ein skal bruke dei. Ein lyt søkje ein fredfull og kranglete koeksistens mellom teori og praksis, seier ho. Den konseptuelle mentaliteten må transcendere!

Pine og lått

Blikket på kunstnaren er morosamt. Regissør Itonje Søimer Guttormsen fyllar på med innfall, og mange av situasjonane er komiske. Gritt er pretensiøs, parodisk, pinleg og patetisk. Den stakkarslege figuren har likevel ein ekte nervøsitet i seg som det gjer vondt å sjå. Desperasjonen blir kvelande.

Birgitte Larsen gjer ei knakande god hovudrolle som vekkjer sterke kjensler av forakt og omsorg vekselvis. Sympatien skrantar stendig. Ho tar dårlegare val enn dei første som blir drepne i B-skrekkfilmar frå Hollywood. Måten ho involverer ein gjeng med kjekke syrarar som er nye i landet, på, er til å grøsse av. Ho vil heller stele ei scene enn sjå at ho har svikta. Alt eskalerer etter kvart. Alt er så gale at det gaular.

Nybølgje

Estetisk vrir det seg òg til. Handhalde kamera svirrar rundt det forpinte andletet til Gritt. Resultatet er auka uro. Både kamera, hoppande klipp og kunsten som tema gjev assosiasjonar til fransk nybølgje. Dette er kunst om kunsten, for kunsten, men med mange innspel om posisjonen kunsten har i samfunnet.

Frå Grieg og Bach til originale tonar frå Erik Ljunggren går den varierte musikken frå å kommentere konteksten til å vri opp intensiteten. Gritt er fullpakka, hektisk og omfattande. Filmen er stilsikker og morosam, med pinlege situasjonar som får deg til å vri deg i smerte, og smarte stikk om kunst.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis