Kunstnarsvepa
Dei galne har det ikkje alltid godt, og endå verre er det
for ungane deira.
Maria Bonnevie spelar kunstnarbohem og mor til Bo (Casper Falck-Løvås) og Jill (Ylva Bjørkaas Thedin).
Foto: Ragna Jorming / Hummelfilm
Drama
Regi: Camilla Strøm Henriksen
Føniks
Med: Ylva Bjørkaas Thedin,
Maria Bonnevie, Casper Falck-Løvås
I ei rotete, men bohemsk koseleg leilegheit bur unge Jill (Thedin) saman med den alkoholiserte, arbeidslause kunstnarmora Astrid (Bonnevie) og veslebroren Bo (Falck-Løvås). Det går frå vondt til verre når Astrid vert innkalla til jobbintervju.
Kunstnarane
Føniks er den mange gongar fortalde historia om kor gale det går når eksentriske, egoistiske kunstnarsjeler får ungar. Det må vera kjedeleg å vera jazzmusikar (alltid i kvit lindress) eller tekstilkunstnar (alltid i flagrande gevant) og stadig få servert denne leksa om kor lite skikka dei er til å vera foreldre. Og desse klisjeane får diverre altfor stor plass i Henriksens regidebut. Eit snev av nyansering hadde gjort seg, og til og med fått fram bodskapen endå betre. For det er eit trist syn, ungar som går for lut og kaldt vatn, og ikkje berre det, men ungar som må oppføra seg som forstandige vaksne når det skortar på evnene hjå omsorgspersonane. Når mora sperrar opp auga så heile augeepla viser, så tenker eg berre at det ser ut som Maria Bonnevie som spelar teater. Litt underdriving har sjeldan skadd, men så har ikkje subtil nødvendigvis vore eit nykkelord i prosessen her.
Flink jente
Unge Ylva Bjørkaas Thedin i rolla som dottera Jill får godt fram dei uuttala frustrasjonane som ligg hjå ein fjortenåring som på ingen måte burde takla dei sjølvsentrerte innfalla til mora og faren til kvar tid. Slik har nok mange det, om ikkje så til dei grader som her. Føniks er ein film om både psykisk sjukdom, barnevern og foreldreansvar, utan at eg føler at eg kjem skikkeleg nær nokon kjerne. Tvert imot kjenner eg meg likegyldig til mykje av det. Det kan ha å gjera med at eg kjenner null sympati for mora og faren, dei viser knapt nokon som helst oppbyggande kvalitetar, og dermed byggjer eg heller ikkje opp noka forventning til endring. Resultatet blir ei flat reaksjonskurve. Stakkars Jill, men det er jo berre på film. Slik skal eg vel helst ikkje tenkja? Og nei, den ustanselege, insisterande filmmusikken hjelper ikkje – eg er i det store og heile urørt av Føniks.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Camilla Strøm Henriksen
Føniks
Med: Ylva Bjørkaas Thedin,
Maria Bonnevie, Casper Falck-Løvås
I ei rotete, men bohemsk koseleg leilegheit bur unge Jill (Thedin) saman med den alkoholiserte, arbeidslause kunstnarmora Astrid (Bonnevie) og veslebroren Bo (Falck-Løvås). Det går frå vondt til verre når Astrid vert innkalla til jobbintervju.
Kunstnarane
Føniks er den mange gongar fortalde historia om kor gale det går når eksentriske, egoistiske kunstnarsjeler får ungar. Det må vera kjedeleg å vera jazzmusikar (alltid i kvit lindress) eller tekstilkunstnar (alltid i flagrande gevant) og stadig få servert denne leksa om kor lite skikka dei er til å vera foreldre. Og desse klisjeane får diverre altfor stor plass i Henriksens regidebut. Eit snev av nyansering hadde gjort seg, og til og med fått fram bodskapen endå betre. For det er eit trist syn, ungar som går for lut og kaldt vatn, og ikkje berre det, men ungar som må oppføra seg som forstandige vaksne når det skortar på evnene hjå omsorgspersonane. Når mora sperrar opp auga så heile augeepla viser, så tenker eg berre at det ser ut som Maria Bonnevie som spelar teater. Litt underdriving har sjeldan skadd, men så har ikkje subtil nødvendigvis vore eit nykkelord i prosessen her.
Flink jente
Unge Ylva Bjørkaas Thedin i rolla som dottera Jill får godt fram dei uuttala frustrasjonane som ligg hjå ein fjortenåring som på ingen måte burde takla dei sjølvsentrerte innfalla til mora og faren til kvar tid. Slik har nok mange det, om ikkje så til dei grader som her. Føniks er ein film om både psykisk sjukdom, barnevern og foreldreansvar, utan at eg føler at eg kjem skikkeleg nær nokon kjerne. Tvert imot kjenner eg meg likegyldig til mykje av det. Det kan ha å gjera med at eg kjenner null sympati for mora og faren, dei viser knapt nokon som helst oppbyggande kvalitetar, og dermed byggjer eg heller ikkje opp noka forventning til endring. Resultatet blir ei flat reaksjonskurve. Stakkars Jill, men det er jo berre på film. Slik skal eg vel helst ikkje tenkja? Og nei, den ustanselege, insisterande filmmusikken hjelper ikkje – eg er i det store og heile urørt av Føniks.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Fårete blikk: Sjølvsagt ser maten din på deg. Korleis skulle han elles finne vegen til slaktehuset?
Foto: Wikimedia Commons
Sjølvsagt er vi ikkje dei einaste som har skjøna at hovudet til sauen er god mat.
Midtfjords: ein attraksjon Fylkesbaatane var åleine om.
Foto frå boka: Ole Fretheim
Friskt om ferjer
«Til og med bilar vart køyrde frå den eine ferja til den andre midt ute på fjorden.»
Det var ein emosjonell augneblink for unge Gukesh då VM-sigeren var klar.
Foto: Maria Jemeljanova / Fide
Gukesh den attande
Den 18. verdsmeisteren sidan 1886 er berre 18 år gamal, indaren Gukesh Dommaraju.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.