Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Svanesong

Det er fine, om enn velbrukte tonar i den siste filmen til Stanton.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Harry Dean Stanton (t.h.) gir eit rørande portrett av ein einsleg mann som ikkje er åleine.

Harry Dean Stanton (t.h.) gir eit rørande portrett av ein einsleg mann som ikkje er åleine.

Foto: Another World Entertainment Norway

Harry Dean Stanton (t.h.) gir eit rørande portrett av ein einsleg mann som ikkje er åleine.

Harry Dean Stanton (t.h.) gir eit rørande portrett av ein einsleg mann som ikkje er åleine.

Foto: Another World Entertainment Norway

2421
20180223
2421
20180223

Drama

Regi: John Carroll Lynch

Lucky

Med: Harry Dean Stanton, Ron Livingston, David Lynch

Gamle Lucky (Stanton) køyrer gjennom dei same rutinane dag etter dag i den vesle landsbyen der han tydelegvis har budd mesteparten av livet. Om kveldane går han innom stambaren sin og diskuterer eksistensielle kriser med dei andre stamkundane.

All one

Harry Dean Stanton døydde hausten 2017, 91 år gamal, eit knapt halvår etter premieren på Lucky. Det blir som den vakraste nekrolog, då den gamle mannen såleis summerer opp ein lang karriere bygd akkurat på slike karakterar som Lucky. Dei har begge vakse opp i sørstatane, vore i marinen under andre verdskrig og er glade i countrymusikk. Det er som han byr på seg sjølv som eit siste farvel i denne filmen. Og det er eit vakkert farvel, fylt med ørken, støvfylte småbygater og eit rørande portrett av ein gamal, einsleg mann som ikkje er aleine, men all one. Denne refleksjonen over alder er det eg likar best med Lucky.

Lynchstemning

Eg får vel deng av Stanton-fanklubben, men eg skjønte aldri heilt den store hurlumheien rundt Paris, Texas. Uansett, det var denne filmen som skaut han til topps på indiestjernehimmelen i 1986. Lucky deler mange fellestrekk og vil nok gå rett heim i nemnde fanklubb. Det er ein type film som aldri går av moten, det er filmar der menn snakkar om livet medan dei sit på bar og snakkar om og med andre menn. Det er også noko teatralsk over desse barscenane, ei kunstig overlevering av replikkar og bartenderar så bartenderaktige at dei kunne vore laga av Gary Larson. Om det er slike filmar som held liv i denne barmyten eller omvendt, er eg usikker på, men om dei ikkje snart tillèt kvinnfolk inn i samtalen, så gidd eg ikkje høyra på stort lenger.

Regissør John Carroll Lynch er ikkje i slekt med David Lynch, men sistnemnde får gjera sitt sedvanlege vindskeive inntog, her som mannen som elskar skilpadda si så høgt. Stanton spelte i David Lynchs nydelege The Straight Story (1999), og etter mitt syn kunne Lynch heller ha halde seg bak kameraet enn framfor. Det er uansett Stanton som får skina til fulle i Lucky. Som eit tilbakeblikk på heile karrieren sin og heile livet sitt framfører han den mexicanske slageren «Volver Volver» og set det finaste punktumet han kunne bedt om.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama

Regi: John Carroll Lynch

Lucky

Med: Harry Dean Stanton, Ron Livingston, David Lynch

Gamle Lucky (Stanton) køyrer gjennom dei same rutinane dag etter dag i den vesle landsbyen der han tydelegvis har budd mesteparten av livet. Om kveldane går han innom stambaren sin og diskuterer eksistensielle kriser med dei andre stamkundane.

All one

Harry Dean Stanton døydde hausten 2017, 91 år gamal, eit knapt halvår etter premieren på Lucky. Det blir som den vakraste nekrolog, då den gamle mannen såleis summerer opp ein lang karriere bygd akkurat på slike karakterar som Lucky. Dei har begge vakse opp i sørstatane, vore i marinen under andre verdskrig og er glade i countrymusikk. Det er som han byr på seg sjølv som eit siste farvel i denne filmen. Og det er eit vakkert farvel, fylt med ørken, støvfylte småbygater og eit rørande portrett av ein gamal, einsleg mann som ikkje er aleine, men all one. Denne refleksjonen over alder er det eg likar best med Lucky.

Lynchstemning

Eg får vel deng av Stanton-fanklubben, men eg skjønte aldri heilt den store hurlumheien rundt Paris, Texas. Uansett, det var denne filmen som skaut han til topps på indiestjernehimmelen i 1986. Lucky deler mange fellestrekk og vil nok gå rett heim i nemnde fanklubb. Det er ein type film som aldri går av moten, det er filmar der menn snakkar om livet medan dei sit på bar og snakkar om og med andre menn. Det er også noko teatralsk over desse barscenane, ei kunstig overlevering av replikkar og bartenderar så bartenderaktige at dei kunne vore laga av Gary Larson. Om det er slike filmar som held liv i denne barmyten eller omvendt, er eg usikker på, men om dei ikkje snart tillèt kvinnfolk inn i samtalen, så gidd eg ikkje høyra på stort lenger.

Regissør John Carroll Lynch er ikkje i slekt med David Lynch, men sistnemnde får gjera sitt sedvanlege vindskeive inntog, her som mannen som elskar skilpadda si så høgt. Stanton spelte i David Lynchs nydelege The Straight Story (1999), og etter mitt syn kunne Lynch heller ha halde seg bak kameraet enn framfor. Det er uansett Stanton som får skina til fulle i Lucky. Som eit tilbakeblikk på heile karrieren sin og heile livet sitt framfører han den mexicanske slageren «Volver Volver» og set det finaste punktumet han kunne bedt om.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis