Tru, håp og rekonstruksjon
Ei terapeutisk tilnærming som gjev eit innblikk i tragedien utan å stikka svært djupt.
Ungdommane rekonstruerer hendingane frå Utøya 22. juli 2011.
Foto: Tour de Fource
Dokumentar
Regi: Carl Javér
Rekonstruksjon Utøya
Med: Overlevande frå terroren
I ein svær hall midt i øydemarka skal fleire av dei som var ungdommar på AUF-leir på Utøya 22. juli 2011, treffast igjen for å prøva å gjenfortelja og spela ut korleis dei opplevde hendinga. Med enkle hjelpemiddel, rollespel og samtale er me tilskodarar til eit slags teater der skodespelarane er terroroffera sjølve.
I starten skjønar eg ikkje heilt kor filmen vil hen. Kjensla av å vera til stades ved eit prosjekt for vidaregåande skule, heng i ganske lenge for min del. Ein film med dei gjenlevande legg straks opp til at kjensleregisteret får spelt seg ut, altså er filmen ladd allereie frå starten. Heldigvis har filmskaparane lagt opp til ei sober tilnærming utan sterke verkemiddel og utan for mykje tårefylte nærbilete. Som sjåar skal det godt gjerast å halda kritisk avstand til stoffet når det framleis ligg så langt framme i minnet.
Dei fire personane me følgjer tettast, er nok ikkje valde tilfeldig, heller ikkje rekkjefølga dei blir presenterte i. Det er særleg ved andremann, Mohammed, eg «ser» personane og dermed vert ekstra gripen. Nokre av tablåa vekkjer òg kjensla av å vera nærare det som skjedde, særleg når tablået er over og dei ikkje treng spela lenger. Tenk om dei berre hadde kunna vakna på same måten på skikkeleg, som Mohammed påpeikar. Rekonstruksjon Utøya er verken spekulativ eller spesielt følete og heldigvis meir håpefull enn håplaus. Men utover at eg kjenner sympati og sorg saman med deltakarane, er det ikkje ein enormt fengslande film i seg sjølv.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dokumentar
Regi: Carl Javér
Rekonstruksjon Utøya
Med: Overlevande frå terroren
I ein svær hall midt i øydemarka skal fleire av dei som var ungdommar på AUF-leir på Utøya 22. juli 2011, treffast igjen for å prøva å gjenfortelja og spela ut korleis dei opplevde hendinga. Med enkle hjelpemiddel, rollespel og samtale er me tilskodarar til eit slags teater der skodespelarane er terroroffera sjølve.
I starten skjønar eg ikkje heilt kor filmen vil hen. Kjensla av å vera til stades ved eit prosjekt for vidaregåande skule, heng i ganske lenge for min del. Ein film med dei gjenlevande legg straks opp til at kjensleregisteret får spelt seg ut, altså er filmen ladd allereie frå starten. Heldigvis har filmskaparane lagt opp til ei sober tilnærming utan sterke verkemiddel og utan for mykje tårefylte nærbilete. Som sjåar skal det godt gjerast å halda kritisk avstand til stoffet når det framleis ligg så langt framme i minnet.
Dei fire personane me følgjer tettast, er nok ikkje valde tilfeldig, heller ikkje rekkjefølga dei blir presenterte i. Det er særleg ved andremann, Mohammed, eg «ser» personane og dermed vert ekstra gripen. Nokre av tablåa vekkjer òg kjensla av å vera nærare det som skjedde, særleg når tablået er over og dei ikkje treng spela lenger. Tenk om dei berre hadde kunna vakna på same måten på skikkeleg, som Mohammed påpeikar. Rekonstruksjon Utøya er verken spekulativ eller spesielt følete og heldigvis meir håpefull enn håplaus. Men utover at eg kjenner sympati og sorg saman med deltakarane, er det ikkje ein enormt fengslande film i seg sjølv.
Brit Aksnes
Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Fårete blikk: Sjølvsagt ser maten din på deg. Korleis skulle han elles finne vegen til slaktehuset?
Foto: Wikimedia Commons
Sjølvsagt er vi ikkje dei einaste som har skjøna at hovudet til sauen er god mat.
Midtfjords: ein attraksjon Fylkesbaatane var åleine om.
Foto frå boka: Ole Fretheim
Friskt om ferjer
«Til og med bilar vart køyrde frå den eine ferja til den andre midt ute på fjorden.»
Det var ein emosjonell augneblink for unge Gukesh då VM-sigeren var klar.
Foto: Maria Jemeljanova / Fide
Gukesh den attande
Den 18. verdsmeisteren sidan 1886 er berre 18 år gamal, indaren Gukesh Dommaraju.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.