Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Vakkert og vaklande

Eg får ikkje heilt fot på Joachim Triers fascinerande paranormale drama.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Eili Harboe har skapt ein truverdig heimføding som er open for nye inntrykk og idear i Joachim Triers nye film.

Eili Harboe har skapt ein truverdig heimføding som er open for nye inntrykk og idear i Joachim Triers nye film.

Eili Harboe har skapt ein truverdig heimføding som er open for nye inntrykk og idear i Joachim Triers nye film.

Eili Harboe har skapt ein truverdig heimføding som er open for nye inntrykk og idear i Joachim Triers nye film.

3102
20170915
3102
20170915

THRILLER/DRAMA/FANTASI

REGI: JOACHIM TRIER

Thelma

Med: Eili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelson

Kamera svevar stødig over Blindern med studentar yrande på asfalten, og fangar til slutt inn ei ung jente med sekk på ryggen. Biletet har noko tidlaust over seg, sjølv om både klede, sveis og tilbehøyr alt stadfestar at me er plasserte i notida. Thelma (Harboe) sitt fyrste møte med dei store auditoria, førelesingar og medelevar er gjenkjenneleg. Her er om å gjera og finna seg til rette, særleg sosialt. Utan særleg mykje relevant erfaring får Thelma likevel innpass. Og heile karakteren hennar er rett likandes. Harboe har skapt ein truverdig heimføding som er open for nye inntrykk og idear som står i skvis mellom sitt gamle, prektige eg og denne nye, unge dama som brått kjenner på lyster ho har fått innprenta er syndige.

ECCE HOMO

Men fy og fy, homofili og personleg kristendom, det må gå gale. Og det gjer det. Studentlivet lokkar unge Thelma ut på den breie vegen etter å ha gått den smale sti med foreldra tett inntil seg heile oppveksten. Den kristne bakgrunnen kræsjar med nye impulsar i storbyen, og særleg kjenslene Anja (Wilkins) vekkjer i henne. Desse kjenslene resulterer i epileptisk-liknande anfall som viser seg å ha ei langt mørkare forklaring, ei som ligg tilbake i barndommen og som stadig forfølgjer henne. Er Thelma besett av demonar? Eller kor kjem vondskapen eigentleg frå?

DETALJISTEN

Filmen vekslar mellom å vera veldig jordnær og realistisk og fullstendig svevande og overnaturleg. Den sitrande musikken (av fast Trier-komponist Ola Fløttum) skapar ei krypande stemning som til tider får meg til å tenka på Twin Peaks-serien frå nittitalet. Og på same måte som eg likte Twin Peaks sitt paranormale univers, finn du ein del av det same i Thelma. Og så er filmen så vakker å sjå på. Akkurat som med mange av regissør Triers filmar, særleg dei siste påkosta, som Louder than bombs (2015) og Oslo, 31. august (2011), er han nydeleg filma og etterproduserte med elegant klipping og gjennomtenkte rekvisittar. I det heile har Trier eit auga for detaljar som er til å ta av seg hatten for. Ellen Dorrit Petersen i rolla som mor til Thelma gjer til og med eit dels vellukka forsøk på å snakka rogalandsdialekt som dottera si.

Usikker

Kjem Thelma til å vinna ein Oscar, no som han er Noreg sitt bidrag? Eg trur ikkje det. Ikkje at kvalitet er noko kriterium for den oppskrytte, men superviktige prisen, men eg synest Thelma manglar eit eller anna. Han verkar uforløyst. Det er klart at når utomjordiske ting skjer, lyt ein kjøpa konseptet, elles fungerer det ikkje. Men eg får liksom aldri heilt styr på om det eigentleg er eit psykologisk drama eller om det faktisk er Gud som opererer gjennom Thelma. Dette innuendoet kunne vore styrken til filmen, men for meg blir det berre uklart. Kan summen av mange gode ting trumfa eitt grunnleggande irritasjonsmoment? I dette tilfellet svarar eg nølande ja.

BRIT AKSNES

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

THRILLER/DRAMA/FANTASI

REGI: JOACHIM TRIER

Thelma

Med: Eili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelson

Kamera svevar stødig over Blindern med studentar yrande på asfalten, og fangar til slutt inn ei ung jente med sekk på ryggen. Biletet har noko tidlaust over seg, sjølv om både klede, sveis og tilbehøyr alt stadfestar at me er plasserte i notida. Thelma (Harboe) sitt fyrste møte med dei store auditoria, førelesingar og medelevar er gjenkjenneleg. Her er om å gjera og finna seg til rette, særleg sosialt. Utan særleg mykje relevant erfaring får Thelma likevel innpass. Og heile karakteren hennar er rett likandes. Harboe har skapt ein truverdig heimføding som er open for nye inntrykk og idear som står i skvis mellom sitt gamle, prektige eg og denne nye, unge dama som brått kjenner på lyster ho har fått innprenta er syndige.

ECCE HOMO

Men fy og fy, homofili og personleg kristendom, det må gå gale. Og det gjer det. Studentlivet lokkar unge Thelma ut på den breie vegen etter å ha gått den smale sti med foreldra tett inntil seg heile oppveksten. Den kristne bakgrunnen kræsjar med nye impulsar i storbyen, og særleg kjenslene Anja (Wilkins) vekkjer i henne. Desse kjenslene resulterer i epileptisk-liknande anfall som viser seg å ha ei langt mørkare forklaring, ei som ligg tilbake i barndommen og som stadig forfølgjer henne. Er Thelma besett av demonar? Eller kor kjem vondskapen eigentleg frå?

DETALJISTEN

Filmen vekslar mellom å vera veldig jordnær og realistisk og fullstendig svevande og overnaturleg. Den sitrande musikken (av fast Trier-komponist Ola Fløttum) skapar ei krypande stemning som til tider får meg til å tenka på Twin Peaks-serien frå nittitalet. Og på same måte som eg likte Twin Peaks sitt paranormale univers, finn du ein del av det same i Thelma. Og så er filmen så vakker å sjå på. Akkurat som med mange av regissør Triers filmar, særleg dei siste påkosta, som Louder than bombs (2015) og Oslo, 31. august (2011), er han nydeleg filma og etterproduserte med elegant klipping og gjennomtenkte rekvisittar. I det heile har Trier eit auga for detaljar som er til å ta av seg hatten for. Ellen Dorrit Petersen i rolla som mor til Thelma gjer til og med eit dels vellukka forsøk på å snakka rogalandsdialekt som dottera si.

Usikker

Kjem Thelma til å vinna ein Oscar, no som han er Noreg sitt bidrag? Eg trur ikkje det. Ikkje at kvalitet er noko kriterium for den oppskrytte, men superviktige prisen, men eg synest Thelma manglar eit eller anna. Han verkar uforløyst. Det er klart at når utomjordiske ting skjer, lyt ein kjøpa konseptet, elles fungerer det ikkje. Men eg får liksom aldri heilt styr på om det eigentleg er eit psykologisk drama eller om det faktisk er Gud som opererer gjennom Thelma. Dette innuendoet kunne vore styrken til filmen, men for meg blir det berre uklart. Kan summen av mange gode ting trumfa eitt grunnleggande irritasjonsmoment? I dette tilfellet svarar eg nølande ja.

BRIT AKSNES

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis