Viljens triumf
Supertheltfilmen Black Widow er rik på sterke trekk, men har òg typiske irritasjonsmoment.
Scarlett Johansson spelar hovudrolla i filmen som delvis vart innspelt i Hjørundfjorden.
Foto: Marvel Studios / Walt Disney Picture
ACTION/FANTASY/SCIENCE FICTION
Regi: Cate Shortland
Black Widow
Med: Scarlett Johansson, Florence Pugh, Rachel Weisz
Kinofilm
Den nye filmen frå Marvel følgjer Natasha Romanoff (Johansson), som er ei «svart enke» som har kome seg ut av det totalitære regimet som styrer dei.
Saman med Yelena (Pugh), som også var spionbarn, skal ho gjere det ho kan for å frigjere dei andre som er fanga. Å gje dei fri vilje vil redde ein god del av ei verd smitta av den raude faren.
Hjernesprik
Den australske regissøren Cate Shortland imponerte med Lore (2012), ein genial tysk film om slutten av den andre verdskrigen som ein skulle ynskje krigshungrige norske regissørar hadde late seg inspirere av. Ho tar med seg teft i stil og tone.
Ambivalens og mørke i figurane har ho òg i fingrane. Heltar har som regel svin på skogen. Bortsett frå erkeskurken har alle potensial. Dei hjernevaska soldatane til vonde Dreykov er tvinga til å slåst mot frigjorde Natasha og Yelena. Desse to er smarte og kule karakterar spelte med glans av Scarlett Johansson og Florence Pugh.
Sistnemnde har diverre nokre lågpanna språklege trekk. Engelskspråklege folk som snakkar tullerussisk i storfilmar, øydelegg. Slik var det i slappe Red Sparrow (2018) og imponerande Tenet (2020). Ein held på klisjear og fordommar medan ein haussar opp til ny kald krig. Det er dumt.
David Harbour skal vere det komiske avbrekket som sovjetskapte Red Guardian med Karl Marx tatovert på knokane, men han blir irriterande. Metavitsane mellom Natasha og Yelena om poserande slåsting og rikt med feministiske stikk fungerer mykje betre. Drivkrafta i kjenslene til dei to kamphønene er truverdig fortalt.
Storshow
Dei rolege scenene er flotte å sjå på, anten dei skjer i Hjørundfjorden eller ein plass i England som skal førestille russiske enger. Ei obligatorisk biljakt i storby med produktplassering for fjonge bilar skjer i Budapest. Actionsekvensane er storslegne i lufta og på bakken. Her har det ikkje mangla på noko. Dramatikken og konsekvensane er store i superheltfilmar, så patos er noko påtrengjande.
Om ein saknar slikt, er det kino som gjeld. Sidan Ørsta kino kranglar med Disney, lyt dei som vil sjå heimtraktene på stort lerret, ta ferja til Ålesund. Det er nok stas, trass i nokre teite fakter.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
ACTION/FANTASY/SCIENCE FICTION
Regi: Cate Shortland
Black Widow
Med: Scarlett Johansson, Florence Pugh, Rachel Weisz
Kinofilm
Den nye filmen frå Marvel følgjer Natasha Romanoff (Johansson), som er ei «svart enke» som har kome seg ut av det totalitære regimet som styrer dei.
Saman med Yelena (Pugh), som også var spionbarn, skal ho gjere det ho kan for å frigjere dei andre som er fanga. Å gje dei fri vilje vil redde ein god del av ei verd smitta av den raude faren.
Hjernesprik
Den australske regissøren Cate Shortland imponerte med Lore (2012), ein genial tysk film om slutten av den andre verdskrigen som ein skulle ynskje krigshungrige norske regissørar hadde late seg inspirere av. Ho tar med seg teft i stil og tone.
Ambivalens og mørke i figurane har ho òg i fingrane. Heltar har som regel svin på skogen. Bortsett frå erkeskurken har alle potensial. Dei hjernevaska soldatane til vonde Dreykov er tvinga til å slåst mot frigjorde Natasha og Yelena. Desse to er smarte og kule karakterar spelte med glans av Scarlett Johansson og Florence Pugh.
Sistnemnde har diverre nokre lågpanna språklege trekk. Engelskspråklege folk som snakkar tullerussisk i storfilmar, øydelegg. Slik var det i slappe Red Sparrow (2018) og imponerande Tenet (2020). Ein held på klisjear og fordommar medan ein haussar opp til ny kald krig. Det er dumt.
David Harbour skal vere det komiske avbrekket som sovjetskapte Red Guardian med Karl Marx tatovert på knokane, men han blir irriterande. Metavitsane mellom Natasha og Yelena om poserande slåsting og rikt med feministiske stikk fungerer mykje betre. Drivkrafta i kjenslene til dei to kamphønene er truverdig fortalt.
Storshow
Dei rolege scenene er flotte å sjå på, anten dei skjer i Hjørundfjorden eller ein plass i England som skal førestille russiske enger. Ei obligatorisk biljakt i storby med produktplassering for fjonge bilar skjer i Budapest. Actionsekvensane er storslegne i lufta og på bakken. Her har det ikkje mangla på noko. Dramatikken og konsekvensane er store i superheltfilmar, så patos er noko påtrengjande.
Om ein saknar slikt, er det kino som gjeld. Sidan Ørsta kino kranglar med Disney, lyt dei som vil sjå heimtraktene på stort lerret, ta ferja til Ålesund. Det er nok stas, trass i nokre teite fakter.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Ein held på klisjear og fordommar medan ein haussar opp til ny kald krig. Det er dumt.
Fleire artiklar
Fårete blikk: Sjølvsagt ser maten din på deg. Korleis skulle han elles finne vegen til slaktehuset?
Foto: Wikimedia Commons
Sjølvsagt er vi ikkje dei einaste som har skjøna at hovudet til sauen er god mat.
Midtfjords: ein attraksjon Fylkesbaatane var åleine om.
Foto frå boka: Ole Fretheim
Friskt om ferjer
«Til og med bilar vart køyrde frå den eine ferja til den andre midt ute på fjorden.»
Det var ein emosjonell augneblink for unge Gukesh då VM-sigeren var klar.
Foto: Maria Jemeljanova / Fide
Gukesh den attande
Den 18. verdsmeisteren sidan 1886 er berre 18 år gamal, indaren Gukesh Dommaraju.
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.