Gitar, bass, trommer
Hvitmalt Gjerde er ute med album nummer tre.
Johannes Fjeldstad, Håvard Bakke og Sturla Kverneng er gruppa Hvitmalt Gjerde.
Rock
Hvitmalt Gjerde:
Våken
Tik/Playground
Våken, den nye plata frå Hvitmalt Gjerde, ber med seg ei veritabel friskmelding: Den kontante rockelåten er ved god helse, om nokon der ute skulle tvile. Albumet byr på eit dusin av slaget, nesten alle på rundt tre minutt, alle struttande av energi.
Det har gått overraskande lang tid sidan Hvitmalt Gjerde (2013) og Ville Venner (2014) kom ut, i ein musikkultur der det ofte kan verke viktig å smi medan jarnet er varmt. Kva har skjedd i mellomtida? Eit svar er i alle fall klart med Våken: Vokalist og gitarist Johannes Fjeldstad, bassist Håvard Bakke og trommis Sturla Kverneng har vorte betre musikarar. Dette tredje albumet er vitalt og rett på, men bandet er også tettare og meir velspelt enn nokon gong før.
Rockekraft
Eg tok med meg Våken på tur til heimtraktene. Der gjekk eg gatelangs i ei lita sunnmørsbygd, og musikken eg hadde på øyra, var ikkje ulik den eg lytta til då eg traska rundt der som tenåring, for tre tiår sidan. Rockens særeigne kraft heng saman med ei basal samansetjing av element: gitar, bass, trommer. Uttrykket er tilsynelatande enkelt, med vers og refreng, med tette komp og rivande riff. Og likevel er ikkje musikk som kjemi: Formelen åleine garanterer ingenting.
Eg rundar eit hjørne med Hvitmalt Gjerde i øyra, og tankane mine går til The Strokes i 2001, då bandmedlemmene var tidleg i tjueåra og hadde spelt saman sidan dei møttest som skuleungdomar. Den metalliske vokalen til Johannes Fjeldstad har forgreiningar tilbake i rockehistoria, forbi New York tidleg på 2000-talet tilbake til same by seint på 1960-talet, då ein Lou Reed i midten av tjueåra song på platene til Velvet Underground. Det finst fleire slike årer, og ein kunne jo ha lista dei opp, om det var plass.
Frigjerande
Dette vil likevel ikkje seie at Våken er eit «retroalbum». Slike omgrep vert så slappe og unyttige i møte med songar som «Våken nå» og «Spøkelse». Av alle musikksjangrane er det rocken som oftast vert møtt med skuldingar om nostalgi, truleg fordi han vart fødd på antinostalgiske premissar. Men den gode rocken har alltid eit frigjerande potensial. Det vil alltid vere ei kraft som treng å verte forløyst slik, i løpet av tre minutt med eit band som Hvitmalt Gjerde.
På veg inn i bussen på terminalen på Moa, klar for det siste strekket heimover, overhøyrde eg ein samtale mellom to unge gutar i trappa. Dei bar på instrumentkasser. «Du må høyre meir på dei», sa den eine til den andre om eit band han lytta til: «Det er vanskeleg å høyre bassen, men vi kan få til å spele like bra som dei, altså, heilt sikkert.» Stå på! Hvitmalt Gjerde fekk det til.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rock
Hvitmalt Gjerde:
Våken
Tik/Playground
Våken, den nye plata frå Hvitmalt Gjerde, ber med seg ei veritabel friskmelding: Den kontante rockelåten er ved god helse, om nokon der ute skulle tvile. Albumet byr på eit dusin av slaget, nesten alle på rundt tre minutt, alle struttande av energi.
Det har gått overraskande lang tid sidan Hvitmalt Gjerde (2013) og Ville Venner (2014) kom ut, i ein musikkultur der det ofte kan verke viktig å smi medan jarnet er varmt. Kva har skjedd i mellomtida? Eit svar er i alle fall klart med Våken: Vokalist og gitarist Johannes Fjeldstad, bassist Håvard Bakke og trommis Sturla Kverneng har vorte betre musikarar. Dette tredje albumet er vitalt og rett på, men bandet er også tettare og meir velspelt enn nokon gong før.
Rockekraft
Eg tok med meg Våken på tur til heimtraktene. Der gjekk eg gatelangs i ei lita sunnmørsbygd, og musikken eg hadde på øyra, var ikkje ulik den eg lytta til då eg traska rundt der som tenåring, for tre tiår sidan. Rockens særeigne kraft heng saman med ei basal samansetjing av element: gitar, bass, trommer. Uttrykket er tilsynelatande enkelt, med vers og refreng, med tette komp og rivande riff. Og likevel er ikkje musikk som kjemi: Formelen åleine garanterer ingenting.
Eg rundar eit hjørne med Hvitmalt Gjerde i øyra, og tankane mine går til The Strokes i 2001, då bandmedlemmene var tidleg i tjueåra og hadde spelt saman sidan dei møttest som skuleungdomar. Den metalliske vokalen til Johannes Fjeldstad har forgreiningar tilbake i rockehistoria, forbi New York tidleg på 2000-talet tilbake til same by seint på 1960-talet, då ein Lou Reed i midten av tjueåra song på platene til Velvet Underground. Det finst fleire slike årer, og ein kunne jo ha lista dei opp, om det var plass.
Frigjerande
Dette vil likevel ikkje seie at Våken er eit «retroalbum». Slike omgrep vert så slappe og unyttige i møte med songar som «Våken nå» og «Spøkelse». Av alle musikksjangrane er det rocken som oftast vert møtt med skuldingar om nostalgi, truleg fordi han vart fødd på antinostalgiske premissar. Men den gode rocken har alltid eit frigjerande potensial. Det vil alltid vere ei kraft som treng å verte forløyst slik, i løpet av tre minutt med eit band som Hvitmalt Gjerde.
På veg inn i bussen på terminalen på Moa, klar for det siste strekket heimover, overhøyrde eg ein samtale mellom to unge gutar i trappa. Dei bar på instrumentkasser. «Du må høyre meir på dei», sa den eine til den andre om eit band han lytta til: «Det er vanskeleg å høyre bassen, men vi kan få til å spele like bra som dei, altså, heilt sikkert.» Stå på! Hvitmalt Gjerde fekk det til.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Trea vil fortelje meg noko, skriv Ranveig Lovise Bungum.
Foto: Trond Mjøs
Kva ospa og dei andre trea kan fortelje oss
Anders Hovden.
Foto via Wikimedia Commons
Hovdens fredssalme
I 1923 sende Anders Hovden salmen «Joleklokker yver jordi» til bladet Under Kirkehvælv, der han kom på trykk same året.
I kvardagen kan det verte litt stress, til dømes får du ikkje den grøne pynten heilt perfekt. Men her er den herlege tomatsuppa mi med skrei.
Foto: Dagfinn Nordbø
Kvardagen
Det er dei det er flest av, kvardagane.
Teikning: May Linn Clement
Det skulle berre mangla
Det er nok ikkje manglande hjartelag som gjer at folk er interesserte i ord.
Språkrådet har kåra «beredskapsvenn» til årets nyord. Direktør i Språkrådet Åse Wetås seier det var eit openbert val.
Foto: Mariam Butt / NTB
Eit bilete på året som har gått
Språkdirektør Åse Wetås synest årets nyord er godt. At nye ord har stor påverknad, er fjorårets nyord, KI-generert, eit døme på.