Lasso rundt Luna
Skjønt siciliansk oppvekstdrama har magi og mykje mørke.
Luna (Julia Jedlikowska) ventar på at Guiseppe skal dukke opp att.
Foto: AS Fidalgo
DRAMA/FANTASY/THRILLER
Regi: Fabio Grassadonia og Antonio Piazza
Sicilian Ghost Story
Med: Julia Jedlikowska, Gaetano Fernandez
Sicilian Ghost Story opnar med at kameraet kravlar oppover i eit underjordisk mørker, til smilande ungdom etter ein skuledag. Luna (Jedlikowsak) følgjer etter Guiseppe (Fernandez) inn i skogen for flørt og leik. Dei to trettenåringane er klassekameratar. Ho er så oppslukt av han som berre ungdom midt i den første store forelskinga kan vere. Den strenge mora til Luna vil ikkje at ho skal ha noko med Guiseppe å gjere. Då guten forsvinn, finn vi ut kvifor. Cosa nostras kvelande makt er nær.
Draumkvedet
Filmspråket er draumaktig, tidvis ekspresjonistisk. Kjenslene, inntrykka og draumane til Luna er utgangspunktet for verdsbiletet. Skilja mellom draum og røynd er ikkje alltid klare. Luna har eit lass med fantasi, slik teikningane hennar på veggen vitnar om. Lydbiletet er intenst. Nokre gonger minner det om den dyriske kakafonien i Hukkle av ungarske Györgi Pálfi. Dyrelivet figurerer elles flittig. Majestetiske hestar, farlege hundar, ei mystisk lita ugle og flakkande sommarfuglar florerer.
Det er ikkje utan grunn at utanlandske meldarar har trekt parallellar til Pans labyrint, men magien ber ikkje på fantasiskapningar i den forstand. Øya i mafiaens makt har skumlare skapningar i røynda. Rike bilete knytte til unge sinn står opp mot dei kalde realitetane og gøymestadane til øyas maktnettverk.
Mafiamakt
Filmen bygger på ekte hendingar frå nittitalet. Dei sicilianske skrømta er symbolske, sanne og mafiøse. Cosa nostra er dystre saker. I landsbyen er alle anten paralyserte eller involverte. Luna er ein fryktlaus rebell. Ho nektar å akseptere apatien lokalmiljøet viser andsynes dei organiserte kriminelle. Ho er fanga av forelskinga og fantasiane, fastsett på å finne Guiseppe. Løkka strammar seg òg om det skjøre sinnet og livet hennar. Spenninga i ungdommens vår mellom ein snill far og ei konservativ mor svinn hen for amputert barnleg uskuld. Slik blir oppvekstfilmen eit særskilt studium av Sicilias nære historie.
Ljos i mørkret
I byrjinga verkar skodespelet litt stotrande, men slik er ungdommar. Julia Jedlikowska veks inn i hovudrolla og har ei mengd sterke scener. Filmen varar i over to timar utan at det kjennest lenge. Som tidligare nemnt er Kritikarveka i Cannes ei kjelde til lovande nytt ljos på filmhimmelen. Regissørduoen Fabio Grassadonia og Antonio Piazza vann openberringsprisen der med den første mafiafilmen, Salvo i 2013. I år opna dei programmet med film nummer to, Sicilian Ghost Story, ei fin og annleis filmoppleving som fangar rå røynd med ungdommeleg fantasi.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DRAMA/FANTASY/THRILLER
Regi: Fabio Grassadonia og Antonio Piazza
Sicilian Ghost Story
Med: Julia Jedlikowska, Gaetano Fernandez
Sicilian Ghost Story opnar med at kameraet kravlar oppover i eit underjordisk mørker, til smilande ungdom etter ein skuledag. Luna (Jedlikowsak) følgjer etter Guiseppe (Fernandez) inn i skogen for flørt og leik. Dei to trettenåringane er klassekameratar. Ho er så oppslukt av han som berre ungdom midt i den første store forelskinga kan vere. Den strenge mora til Luna vil ikkje at ho skal ha noko med Guiseppe å gjere. Då guten forsvinn, finn vi ut kvifor. Cosa nostras kvelande makt er nær.
Draumkvedet
Filmspråket er draumaktig, tidvis ekspresjonistisk. Kjenslene, inntrykka og draumane til Luna er utgangspunktet for verdsbiletet. Skilja mellom draum og røynd er ikkje alltid klare. Luna har eit lass med fantasi, slik teikningane hennar på veggen vitnar om. Lydbiletet er intenst. Nokre gonger minner det om den dyriske kakafonien i Hukkle av ungarske Györgi Pálfi. Dyrelivet figurerer elles flittig. Majestetiske hestar, farlege hundar, ei mystisk lita ugle og flakkande sommarfuglar florerer.
Det er ikkje utan grunn at utanlandske meldarar har trekt parallellar til Pans labyrint, men magien ber ikkje på fantasiskapningar i den forstand. Øya i mafiaens makt har skumlare skapningar i røynda. Rike bilete knytte til unge sinn står opp mot dei kalde realitetane og gøymestadane til øyas maktnettverk.
Mafiamakt
Filmen bygger på ekte hendingar frå nittitalet. Dei sicilianske skrømta er symbolske, sanne og mafiøse. Cosa nostra er dystre saker. I landsbyen er alle anten paralyserte eller involverte. Luna er ein fryktlaus rebell. Ho nektar å akseptere apatien lokalmiljøet viser andsynes dei organiserte kriminelle. Ho er fanga av forelskinga og fantasiane, fastsett på å finne Guiseppe. Løkka strammar seg òg om det skjøre sinnet og livet hennar. Spenninga i ungdommens vår mellom ein snill far og ei konservativ mor svinn hen for amputert barnleg uskuld. Slik blir oppvekstfilmen eit særskilt studium av Sicilias nære historie.
Ljos i mørkret
I byrjinga verkar skodespelet litt stotrande, men slik er ungdommar. Julia Jedlikowska veks inn i hovudrolla og har ei mengd sterke scener. Filmen varar i over to timar utan at det kjennest lenge. Som tidligare nemnt er Kritikarveka i Cannes ei kjelde til lovande nytt ljos på filmhimmelen. Regissørduoen Fabio Grassadonia og Antonio Piazza vann openberringsprisen der med den første mafiafilmen, Salvo i 2013. I år opna dei programmet med film nummer to, Sicilian Ghost Story, ei fin og annleis filmoppleving som fangar rå røynd med ungdommeleg fantasi.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Julia Jedlikowska veks inn i hovudrolla og har ei mengd sterke scener.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.