JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

LitteraturMeldingar

Dikta til Aslaug Vaa lever vidare

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Aslaug Vaa då ho mottok Ønskediktprisen frå NRK 31. mai 1963. Her saman med Hartvig Kiran (t.v.) og Arve Moen.

Aslaug Vaa då ho mottok Ønskediktprisen frå NRK 31. mai 1963. Her saman med Hartvig Kiran (t.v.) og Arve Moen.

Foto: NTB

Aslaug Vaa då ho mottok Ønskediktprisen frå NRK 31. mai 1963. Her saman med Hartvig Kiran (t.v.) og Arve Moen.

Aslaug Vaa då ho mottok Ønskediktprisen frå NRK 31. mai 1963. Her saman med Hartvig Kiran (t.v.) og Arve Moen.

Foto: NTB

4092
20201127
4092
20201127

Vesttelemarkingen Aslaug Vaa (1889–1965) var ein av dei særmerkte kvinnelege lyrikarane som stod fram i mellomkrigstida. Bilethoggaren Dyre Vaa, som mellom anna har laga den vakre svanegruppa i borggarden framfor Oslo rådhus, var ein yngre bror.

I morgon, 28. november, er det 55 år sidan ho tagna. Men dikta hennar lever, og fleire av dei har kalla fram flunkande nye tonar. Kan hende ikkje so rart. Ho var av musikalske folk, og musikken kan liggje i kim i tekstane. Diktet «So rodde dei fjordan» skildrar kyrkjegang i eldre tid, og dei vidfarande tankane som sviv i hugen på kyrkjelyden under messa. Sjølv karakteriserte ho med ein liten smil diktet nærast som «ein bånsull». Geirr Tveitt er ein av dei som har sett råkande toner til denne «sullen».

Sein lyrikkdebut

Aslaug Vaa debuterte som lyrikar 45 år gamal. Ho hadde latinartium, var språkmektig, hadde budd i Paris, London og Berlin, hadde verka som journalist og omsetjar, fått prenta eit og anna dikt, og ho hadde sett fem born til verda. So stig lyrikaren fulltonande fram med samlinga Nord i leite i 1934. Det er mest ei våryr ungjente som tek ordet der diktareget renn til skogs for å sjå om «der heng noko att/ av dei drauman eg hengde att uppi trei ifjor». I diktet «Telemarkin» ritar ho opp den naturen og kulturen ho er runnen av. Snart gror det òg fram eit minidrama eller ein versroman, Nivelkinn, om kvinna Gyri som slitst mellom tre menn. Summen av Gyris røyndom er: «det var stundom so hardt det å menneskje vera.» Å vera fullt og heilt menneske er oppgåva, eit gjennomgåande motiv hjå Vaa. Nivelkinn er i seinare år tonesett, utkomen på CD og har oppnådd spellemannpris.

Vaas lyrikk utgjer ein heilskap. For kvar ny samling, sju i alt, kjem ho djupare ned, lenger inn og høgare opp på sannkjenningsvegen. Men i poetisk konsentrasjon, religiøs og filosofisk innsikt, rakar kan hende Bustader (1963) høgast.

Alt i skodespelet Steinguden, ferdig i fyrste form i 1931 (prenta 1938), fryktar Aslaug Vaa for den einsynte vitskapen som syg menneskesinnet tomt og favoriserer teori framfor spontanitet og natur. Under eit inspirerande opphald i Vest-Afrika hausten 1937 kom skodespelet Honningfuglen og leoparden.

Spontan glede

Ho har skrive ugløymande dikt om kjærleik, som «Skinnvengbrev» og om dei to, ho og han, som i «sommornotti blå» vandrar til møte under «kjærleikens tre». I «Nykelen» skildrar ho korleis to menneske som har stått einannen nær, finn saman på nytt av di eit lengtande eg evnar å tyde teikna frå eit du, slik at dei kan råkast att på ein stad der «føtane ikkje fekk trø/ – burtanfor stader og stengsel».

Det er mykje spontan glede å spore i dikta til Vaa, gleda over å vera i eksistensiell meining: «I stutte blenk/ drikk eg mitt jordelivs tilmåta drikk/ som fullgjæra skjenk» («Moreld»). Sjølv ynskte ho å vera ei «skjenkarmøy» som kunne gje vidare dyre dropar av poetisk sannkjenning (jf. Skjenkarsveinens visur). I diktet «Det lydde eit bod» skriv ho: «Skjenk du dei dropar/ frå himmelleite/ løys du den kjelda/ frå jordegrunn!»

Mot eit bakteppe av etterkrigstid og trugsmål frå atombomba skreiv ho artiklar mot tendensar til dehumanisering. Albert Schweitzer vart ei viktig inspirasjonskjelde. Hans ord «Ærefrykt for livet» harmonerte med hennar eiga innstilling. Aslaug Vaas syn for tilhøvet mellom naturen (skaparverket) og mennesket har fått ny aktualitet i dag. Mennesket er del av, og avhengig av, skaparverket.

Ho hadde ei sterk kjensle av å høyre til i ein universell samanheng og leitte allstøtt etter «meining». Men dersom mennesket i ovmot trudde det hadde løyst alle gåter, vart ho på vakt: «Du som tenkjer i tal,/ du kjenner deg som sigerherre,/ fordi du tok domedagen frå Vårherre» («Fotefar»). Mennesket er ein draum i Gud som leitar seg fram til mennesket på jorda, og Gud er ein draum i menneskesinnet. Gud dreg seg unna all definisjon, han er det store ukjende «Du», som samstundes «er, er, er/ eit anker for min flagrande mennesketanke» («Deo ignoto»).

Dagne Groven Myhren

Dagne Groven Myhren er norskfilolog, kvedar og statsstipendiat.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Vesttelemarkingen Aslaug Vaa (1889–1965) var ein av dei særmerkte kvinnelege lyrikarane som stod fram i mellomkrigstida. Bilethoggaren Dyre Vaa, som mellom anna har laga den vakre svanegruppa i borggarden framfor Oslo rådhus, var ein yngre bror.

I morgon, 28. november, er det 55 år sidan ho tagna. Men dikta hennar lever, og fleire av dei har kalla fram flunkande nye tonar. Kan hende ikkje so rart. Ho var av musikalske folk, og musikken kan liggje i kim i tekstane. Diktet «So rodde dei fjordan» skildrar kyrkjegang i eldre tid, og dei vidfarande tankane som sviv i hugen på kyrkjelyden under messa. Sjølv karakteriserte ho med ein liten smil diktet nærast som «ein bånsull». Geirr Tveitt er ein av dei som har sett råkande toner til denne «sullen».

Sein lyrikkdebut

Aslaug Vaa debuterte som lyrikar 45 år gamal. Ho hadde latinartium, var språkmektig, hadde budd i Paris, London og Berlin, hadde verka som journalist og omsetjar, fått prenta eit og anna dikt, og ho hadde sett fem born til verda. So stig lyrikaren fulltonande fram med samlinga Nord i leite i 1934. Det er mest ei våryr ungjente som tek ordet der diktareget renn til skogs for å sjå om «der heng noko att/ av dei drauman eg hengde att uppi trei ifjor». I diktet «Telemarkin» ritar ho opp den naturen og kulturen ho er runnen av. Snart gror det òg fram eit minidrama eller ein versroman, Nivelkinn, om kvinna Gyri som slitst mellom tre menn. Summen av Gyris røyndom er: «det var stundom so hardt det å menneskje vera.» Å vera fullt og heilt menneske er oppgåva, eit gjennomgåande motiv hjå Vaa. Nivelkinn er i seinare år tonesett, utkomen på CD og har oppnådd spellemannpris.

Vaas lyrikk utgjer ein heilskap. For kvar ny samling, sju i alt, kjem ho djupare ned, lenger inn og høgare opp på sannkjenningsvegen. Men i poetisk konsentrasjon, religiøs og filosofisk innsikt, rakar kan hende Bustader (1963) høgast.

Alt i skodespelet Steinguden, ferdig i fyrste form i 1931 (prenta 1938), fryktar Aslaug Vaa for den einsynte vitskapen som syg menneskesinnet tomt og favoriserer teori framfor spontanitet og natur. Under eit inspirerande opphald i Vest-Afrika hausten 1937 kom skodespelet Honningfuglen og leoparden.

Spontan glede

Ho har skrive ugløymande dikt om kjærleik, som «Skinnvengbrev» og om dei to, ho og han, som i «sommornotti blå» vandrar til møte under «kjærleikens tre». I «Nykelen» skildrar ho korleis to menneske som har stått einannen nær, finn saman på nytt av di eit lengtande eg evnar å tyde teikna frå eit du, slik at dei kan råkast att på ein stad der «føtane ikkje fekk trø/ – burtanfor stader og stengsel».

Det er mykje spontan glede å spore i dikta til Vaa, gleda over å vera i eksistensiell meining: «I stutte blenk/ drikk eg mitt jordelivs tilmåta drikk/ som fullgjæra skjenk» («Moreld»). Sjølv ynskte ho å vera ei «skjenkarmøy» som kunne gje vidare dyre dropar av poetisk sannkjenning (jf. Skjenkarsveinens visur). I diktet «Det lydde eit bod» skriv ho: «Skjenk du dei dropar/ frå himmelleite/ løys du den kjelda/ frå jordegrunn!»

Mot eit bakteppe av etterkrigstid og trugsmål frå atombomba skreiv ho artiklar mot tendensar til dehumanisering. Albert Schweitzer vart ei viktig inspirasjonskjelde. Hans ord «Ærefrykt for livet» harmonerte med hennar eiga innstilling. Aslaug Vaas syn for tilhøvet mellom naturen (skaparverket) og mennesket har fått ny aktualitet i dag. Mennesket er del av, og avhengig av, skaparverket.

Ho hadde ei sterk kjensle av å høyre til i ein universell samanheng og leitte allstøtt etter «meining». Men dersom mennesket i ovmot trudde det hadde løyst alle gåter, vart ho på vakt: «Du som tenkjer i tal,/ du kjenner deg som sigerherre,/ fordi du tok domedagen frå Vårherre» («Fotefar»). Mennesket er ein draum i Gud som leitar seg fram til mennesket på jorda, og Gud er ein draum i menneskesinnet. Gud dreg seg unna all definisjon, han er det store ukjende «Du», som samstundes «er, er, er/ eit anker for min flagrande mennesketanke» («Deo ignoto»).

Dagne Groven Myhren

Dagne Groven Myhren er norskfilolog, kvedar og statsstipendiat.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis