Manndomsprøva
Jonas Carpignano hevar estetikken og held på kjenslene når han følger opp Middelhavet.
Filmskapar Carpignano syner kjærleik for romane i skildringa av Pios veg til det vaksne liv og lojaliteten til familien.
DRAMA
Regi: Jonas Carpignano
A Ciambra
Med: Pio Amato, Koudous Seihon, Iolanda Amato
Fjortenåringen Pio (Amato) er litt av ein type. Han stel, drikk og røyker som ein skorstein medan han går livets skule etter bestefarens påminning om at det er dei mot resten av verda. Dei er ein familie av romar i Calabria nære tuppen av Italias støvel. Når far og storebror blir fengsla, freistar Pio bli forsørgjar. Mora tvilar. Han vil ta steget opp og vise seg som ein mann på godt og vondt.
Brør med bør
Ein må ikkje ha sett debuten til Jonas Carpignano, Middelhavet, for å forstå eller setje pris på A Ciambra, men det lønner seg både for å sjå større samanhengar og for full emosjonell utteljing. Dette ein oppfølgjar der burkinske Ayiva (Seihon) går frå hovudrolle til birolle medan den vesle, sjølvsikre romguten frå første film tar rampeljoset. Vennskapen mellom dei to er meisterleg skildra. Storebrorssubstituttet Ayiva er den mest sympatiske figuren i filmen, men sjølv om han har smart sjarm, er sprengkrafta i unge Pio i fokus no.
Familien hans har null tillit til ordensmakta. Dei kjenner sin plass på utsida av samfunnet, men har like store fordommar mot afrikanarar som den jamne Lega Nord-veljar. Pio er nyfiken på det framande og open for ulike vegar. Han ser langt etter det moderne toget som susar forbi. Toget går nok kvart kvarter, men ingen kjem seg derifrå.
Ekte erfaringar
A Ciambra har dokumentariske trekk. Alle spelar roller som til dels er baserte på eigne liv. Rulleteksten har truleg tjue blad Amato, familien til Pio. Carpignano har brukt sju år på å bli kjend med eit miljø som er djupt mistruiske til omverda. Resultatet er ærleg, realistisk og respektfullt. Portretta eig ikkje skjønnmaling og ligg nærare Tarvelige, heslige, vemmelige av Ettore Scola enn Det søte liv av Federico Fellini. Barn røykjer. Alle drikk. Bråk og bannskap fyller ein god familiekveld.
Filmskaparen syner kjærleik for romane slik han har det for afrikanarane, to marginaliserte grupper som knapt har kontakt. At skodespelarar, som er analfabetar, ikkje har lese manus, gjev ei kjensle av noko ekte og fritt. Forteljinga heng likevel stramt saman rundt Pio som vektar vennskapen til Ayiva, vegen til det vaksne liv og lojaliteten til familien. Å bli ein mann inneber ein heil del mørker, men historia har òg mykje humør.
Frisk og rask
Det visuelle uttrykket er meir ambisiøst enn i Middelhavet. Flakkande, intimt handhalde kamera følgjer den rastlause fjortenåringen. Klippen bidreg med fart. Skitent vakre oversiktsbilete frå Ciambra slår over i draumaktige scener med hestar og bål i magisk ljos.
Musikken er mektig. Tonar av Dan Romer (Beasts of the Southern Wild) byggjer spenning som sist. Innslag av musikk frå miljøa med rumensk reggaeton og manele blanda med italiensk pop og afrobeat skapar stor stemning før alt kuliminerar kraftig i «Faded» av bergenske Alan Walker. Saknar du intense Italia i VM, er dette medisin. A Ciambra er ein forrykande film med sterke kjensler og flott estetikk.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur
og historie ved Universitetet
i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DRAMA
Regi: Jonas Carpignano
A Ciambra
Med: Pio Amato, Koudous Seihon, Iolanda Amato
Fjortenåringen Pio (Amato) er litt av ein type. Han stel, drikk og røyker som ein skorstein medan han går livets skule etter bestefarens påminning om at det er dei mot resten av verda. Dei er ein familie av romar i Calabria nære tuppen av Italias støvel. Når far og storebror blir fengsla, freistar Pio bli forsørgjar. Mora tvilar. Han vil ta steget opp og vise seg som ein mann på godt og vondt.
Brør med bør
Ein må ikkje ha sett debuten til Jonas Carpignano, Middelhavet, for å forstå eller setje pris på A Ciambra, men det lønner seg både for å sjå større samanhengar og for full emosjonell utteljing. Dette ein oppfølgjar der burkinske Ayiva (Seihon) går frå hovudrolle til birolle medan den vesle, sjølvsikre romguten frå første film tar rampeljoset. Vennskapen mellom dei to er meisterleg skildra. Storebrorssubstituttet Ayiva er den mest sympatiske figuren i filmen, men sjølv om han har smart sjarm, er sprengkrafta i unge Pio i fokus no.
Familien hans har null tillit til ordensmakta. Dei kjenner sin plass på utsida av samfunnet, men har like store fordommar mot afrikanarar som den jamne Lega Nord-veljar. Pio er nyfiken på det framande og open for ulike vegar. Han ser langt etter det moderne toget som susar forbi. Toget går nok kvart kvarter, men ingen kjem seg derifrå.
Ekte erfaringar
A Ciambra har dokumentariske trekk. Alle spelar roller som til dels er baserte på eigne liv. Rulleteksten har truleg tjue blad Amato, familien til Pio. Carpignano har brukt sju år på å bli kjend med eit miljø som er djupt mistruiske til omverda. Resultatet er ærleg, realistisk og respektfullt. Portretta eig ikkje skjønnmaling og ligg nærare Tarvelige, heslige, vemmelige av Ettore Scola enn Det søte liv av Federico Fellini. Barn røykjer. Alle drikk. Bråk og bannskap fyller ein god familiekveld.
Filmskaparen syner kjærleik for romane slik han har det for afrikanarane, to marginaliserte grupper som knapt har kontakt. At skodespelarar, som er analfabetar, ikkje har lese manus, gjev ei kjensle av noko ekte og fritt. Forteljinga heng likevel stramt saman rundt Pio som vektar vennskapen til Ayiva, vegen til det vaksne liv og lojaliteten til familien. Å bli ein mann inneber ein heil del mørker, men historia har òg mykje humør.
Frisk og rask
Det visuelle uttrykket er meir ambisiøst enn i Middelhavet. Flakkande, intimt handhalde kamera følgjer den rastlause fjortenåringen. Klippen bidreg med fart. Skitent vakre oversiktsbilete frå Ciambra slår over i draumaktige scener med hestar og bål i magisk ljos.
Musikken er mektig. Tonar av Dan Romer (Beasts of the Southern Wild) byggjer spenning som sist. Innslag av musikk frå miljøa med rumensk reggaeton og manele blanda med italiensk pop og afrobeat skapar stor stemning før alt kuliminerar kraftig i «Faded» av bergenske Alan Walker. Saknar du intense Italia i VM, er dette medisin. A Ciambra er ein forrykande film med sterke kjensler og flott estetikk.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur
og historie ved Universitetet
i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
«Saknar du intense Italia i VM, er dette medisin. A Ciambra er ein forrykande film med sterke kjensler og flott estetikk.»
Håkon Tveit
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.