JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Kino utan film

Det går an å høyre musikken først og sjå filmen etterpå.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Regissør Ryusuke Hamaguchi vart inspirert av naturen der komponisten Eiko Ishibashi bur.

Regissør Ryusuke Hamaguchi vart inspirert av naturen der komponisten Eiko Ishibashi bur.

Foto: Neopa Inc. / Incline

Regissør Ryusuke Hamaguchi vart inspirert av naturen der komponisten Eiko Ishibashi bur.

Regissør Ryusuke Hamaguchi vart inspirert av naturen der komponisten Eiko Ishibashi bur.

Foto: Neopa Inc. / Incline

3335
20240628
3335
20240628

Filmmusikk

Eiko Ishibashi:

Evil Does Not Exist

Drag City

Kva bilete framkallar dette? Spørsmålet gjer seg gjeldande i møtet med komposisjonar med suggestive titlar som «Fether», «Smoke» og «Deer Blood». Det kjennest som eg allereie er på veg inn i stemningane og forteljingane i Evil Does Not Exist, den nye spelefilmen til Ryusuke Hamaguchi, utan å ha sett eit sekund. Ein viktig del av universet er nemleg allereie tilgjengeleg: Eiko Ishibashis formative lydspor.

Der vekslar musikken mellom det medrivande melodiske (tittelsporet) og det ambiente og abstrakte, med innslag av moderne orkestermusikk og kunstmusikk. Nok ein gong er Jim O’Rourke med, og Ishibashis uttrykk er til å kjenne att frå tidlegare utgivingar – ikkje minst lydsporet til Hamaguchis Drive My Car (2021), som eg skreiv om på desse sidene då det kom ut på plate.

Rik lydproduksjon

Det var då Ishibashi arbeidde med musikken til nett Drive My Car, artisten spurde filmskaparen om han kunne tenkje seg å lage film som kunne verte projisert i samband med framføringa av eit nytt verk, The Gift.

Det kunne han – prosjektet hadde premiere i fjor, på belgiske Film Fest Gent – og førte direkte vidare til det som vart Evil Does Not Exist. Det gav seg sjølv at Ishibashi skulle stå for musikken til spelefilmen, som også visstnok skal vere utstyrt med ein markant og rik lydproduksjon, noko ein kan ane av plata.

På ei utgiving som dette dreier det seg altså om ei forfriskande ny tilnærming til estetikk på tvers. I ein fascinerande samtale med filmtidsskriftet Sight and Sound tidlegare i år fortel regissør og komponist om samarbeidet: Filmelskaren Ishibashi, som har laga musikk til fleire filmar, hadde lenge leikt med tanken på å framføre levande musikk som går inn i ein slags dialog med det som vert vist. Ho er interessert i korleis forholdet mellom framvising og framføring kan vere i rørsle, og endre seg, frå gong til gong.

Ope landskap

For Hamaguchi var det å lage film med utgangspunkt i nykomponert musikk eit kreativt arbeid han måtte finne vegen fram i. Til Sight and Sound fortel han at han lenge lurte på kva retning han skulle ta prosjektet i, men eit gjennombrot kom då han tok turen til dei landlege omgivnadene Ishibashi både bur og komponerer i.

Naturen han møtte, opna opp eit landskap og ein visualitet som deretter førte han vidare til forteljinga som fanst i materialet. Somme meldarar meiner spelefilmen er uforløyst forteljemessig, andre at det er subtilt og meisterleg gjort.

Det finst mange døme på rike samarbeid mellom filmskaparar og musikarar, men det er noko med det gjensidige her som er unikt – måten innverknaden går fleire vegar på. Nokre av skodespelarane i Evil Does Not Exist lytta faktisk til musikken før innspelinga kom i gang.

Ishibashi og Hamaguchi er dessutan kunstnarar som kan la kreativiteten føre dei i nye retningar, om det kjennest rett. Det skulle vise seg at spelefilmen til slutt vart ferdig før The Gift – men at prosessen også fekk Ishibashi til å lage meir musikk til sistnemnde prosjekt. Eg lyttar og lèt meg føre inn i mi eiga biletverd – fram til eg får høve til å sjå filmen på kino, og nye samanhengar trer fram.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Filmmusikk

Eiko Ishibashi:

Evil Does Not Exist

Drag City

Kva bilete framkallar dette? Spørsmålet gjer seg gjeldande i møtet med komposisjonar med suggestive titlar som «Fether», «Smoke» og «Deer Blood». Det kjennest som eg allereie er på veg inn i stemningane og forteljingane i Evil Does Not Exist, den nye spelefilmen til Ryusuke Hamaguchi, utan å ha sett eit sekund. Ein viktig del av universet er nemleg allereie tilgjengeleg: Eiko Ishibashis formative lydspor.

Der vekslar musikken mellom det medrivande melodiske (tittelsporet) og det ambiente og abstrakte, med innslag av moderne orkestermusikk og kunstmusikk. Nok ein gong er Jim O’Rourke med, og Ishibashis uttrykk er til å kjenne att frå tidlegare utgivingar – ikkje minst lydsporet til Hamaguchis Drive My Car (2021), som eg skreiv om på desse sidene då det kom ut på plate.

Rik lydproduksjon

Det var då Ishibashi arbeidde med musikken til nett Drive My Car, artisten spurde filmskaparen om han kunne tenkje seg å lage film som kunne verte projisert i samband med framføringa av eit nytt verk, The Gift.

Det kunne han – prosjektet hadde premiere i fjor, på belgiske Film Fest Gent – og førte direkte vidare til det som vart Evil Does Not Exist. Det gav seg sjølv at Ishibashi skulle stå for musikken til spelefilmen, som også visstnok skal vere utstyrt med ein markant og rik lydproduksjon, noko ein kan ane av plata.

På ei utgiving som dette dreier det seg altså om ei forfriskande ny tilnærming til estetikk på tvers. I ein fascinerande samtale med filmtidsskriftet Sight and Sound tidlegare i år fortel regissør og komponist om samarbeidet: Filmelskaren Ishibashi, som har laga musikk til fleire filmar, hadde lenge leikt med tanken på å framføre levande musikk som går inn i ein slags dialog med det som vert vist. Ho er interessert i korleis forholdet mellom framvising og framføring kan vere i rørsle, og endre seg, frå gong til gong.

Ope landskap

For Hamaguchi var det å lage film med utgangspunkt i nykomponert musikk eit kreativt arbeid han måtte finne vegen fram i. Til Sight and Sound fortel han at han lenge lurte på kva retning han skulle ta prosjektet i, men eit gjennombrot kom då han tok turen til dei landlege omgivnadene Ishibashi både bur og komponerer i.

Naturen han møtte, opna opp eit landskap og ein visualitet som deretter førte han vidare til forteljinga som fanst i materialet. Somme meldarar meiner spelefilmen er uforløyst forteljemessig, andre at det er subtilt og meisterleg gjort.

Det finst mange døme på rike samarbeid mellom filmskaparar og musikarar, men det er noko med det gjensidige her som er unikt – måten innverknaden går fleire vegar på. Nokre av skodespelarane i Evil Does Not Exist lytta faktisk til musikken før innspelinga kom i gang.

Ishibashi og Hamaguchi er dessutan kunstnarar som kan la kreativiteten føre dei i nye retningar, om det kjennest rett. Det skulle vise seg at spelefilmen til slutt vart ferdig før The Gift – men at prosessen også fekk Ishibashi til å lage meir musikk til sistnemnde prosjekt. Eg lyttar og lèt meg føre inn i mi eiga biletverd – fram til eg får høve til å sjå filmen på kino, og nye samanhengar trer fram.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Manu Dibango då han spelte på Melafestivalen i Oslo i august 2019.

Manu Dibango då han spelte på Melafestivalen i Oslo i august 2019.

Foto: Unni Hjellnes / Oslo Mela

ReportasjeFeature

Makossamannen

DOUALA: Vi er i millionbyen til musikaren Manu Dibango ­– Kameruns store son. Eller var han det?

Øyvind Pharo
Manu Dibango då han spelte på Melafestivalen i Oslo i august 2019.

Manu Dibango då han spelte på Melafestivalen i Oslo i august 2019.

Foto: Unni Hjellnes / Oslo Mela

ReportasjeFeature

Makossamannen

DOUALA: Vi er i millionbyen til musikaren Manu Dibango ­– Kameruns store son. Eller var han det?

Øyvind Pharo
Stortinget og bøndene: Dei møtest kvart år, men forholdet er ofte komplisert.

Stortinget og bøndene: Dei møtest kvart år, men forholdet er ofte komplisert.

Foto: Heiko Junge / NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Jordbruksavtalen

No får det jammen meg vere nok. 

Alf Helland med Girardoni-rifla si i verkstaden.

Alf Helland med Girardoni-rifla si i verkstaden.

Foto via Norsk håndverksinstitutt

BokMeldingar
Johan Brox

Attende til framtida

Norsk børsemakar tek framleis yrkestittelen sin bokstavleg.

Mette Karlsvik har fått litterære prisar og stipend etter debuten som romanforfattar i 2005.

Mette Karlsvik har fått litterære prisar og stipend etter debuten som romanforfattar i 2005.

Foto: Signe Fuglesteg Luksengard

BokMeldingar
Odd W. Surén

Å, ver hjå meg!

Mette Karlsvik gjer den private sjølvransakinga si vesentleg for lesaren.

Malin Charlotte Melby Rønning debuterte som romanforfattar i 2020 og er omsett til fleire språk.

Malin Charlotte Melby Rønning debuterte som romanforfattar i 2020 og er omsett til fleire språk.

Foto: Baard Henriksen / Forlaget Oktober

LitteraturKultur

Den skuggen vi har i oss

Då Malin Charlotte Melby Rønning oppdaga at romanen ho heldt på med, ville i ei anna retning enn ho ønskte, greip ho tak i eit bilete ho hadde i hovudet, og skapte Det tolvte huset i staden.

Jan H. Landro
Malin Charlotte Melby Rønning debuterte som romanforfattar i 2020 og er omsett til fleire språk.

Malin Charlotte Melby Rønning debuterte som romanforfattar i 2020 og er omsett til fleire språk.

Foto: Baard Henriksen / Forlaget Oktober

LitteraturKultur

Den skuggen vi har i oss

Då Malin Charlotte Melby Rønning oppdaga at romanen ho heldt på med, ville i ei anna retning enn ho ønskte, greip ho tak i eit bilete ho hadde i hovudet, og skapte Det tolvte huset i staden.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis