Paringsleik
Underfundig ungarsk Gullbjørnen-vinnar er var, rar og romantisk.
Økonoisjefen Endre (Morcsányi) og kvalitetskontrolløren Mária (Borbély) møter kvarandre på slakteriet.
Foto: Arthaus
DRAMA
Regi: Ildikó Enyedi
Om kropp og sjel (orig.tittel: Teströl és lélekröl)
Med: Géza Morcsányi, Alexandra Borbély, Zoltán Schneider
Endre (Morcsányi) er økonomisjef ved eit slakteri i Ungarn. Mária (Borbély) har nyss komme som kvalitetskontrollør frå styresmaktene. Ho er høgst pertentleg. Difor er ho eit irritasjonsmoment for dei tilsette, men Endres blikk på henne vekslar mellom skepsis og dragning. Når nokon har stole paringspulver og helt det i drinkar på ein fest med heftig resultat, må alle som ein til intervju med ein psykolog for å avsløre kven som har synda. Det avdekker lekker mellom Endre og Mária.
Dyreriket
Vi får servert kontrastar mellom hjortar i skjønt samspel i skogen og kyr i bås som blir slakta i stor detalj. Parallellane speglar seg i flokken av menneske òg. Symbolikken om folks åtferd sett opp mot dyr har eit snev av The Lobster av Yorgos Lanthimos og The Square av Ruben Östlund, utan å trekke det like langt eller sikte like klart mot lått. Den ungarske filmskaparen Ildikó Enyedi siktar som sine kollegar inn på sosial samhandling. Kven er alfahann, klovn, kronhjort og kolle?
Sosialt spel
Mária har eit minne som minner om Rain Man, og treng tillært kommunikasjon. Endre er eldre og har ein lam arm. Slik har båe skavankar i spelet om seksuell merksemd. Det rare paret har tvillaust kjemi, men dei sparar på avslørande andletsuttrykk. Dei gjer solide roller. Dialogane er støtt truverdig keitete. Her er flust i menneskelege feil, men alle ber på ein djup draum om kjærleik.
Innanfor tronge sosiale og profesjonelle rammer samlar draumar om frie hjortar frontfigurane i filmen. Resten av rollelista gjer tydeleg tankar om kvar sin plass i hierarkiet. Dama som vaskar golvet, er ei morosam og rå realitetsorientert røyst. Det dryp av korrupsjon og kritikkverdig kvinnesyn, men filmen kjennest ikkje politisk. Om kropp og sjel er mest ein romantisk komedie. Forteljinga har større dosar mørke enn humor, men underfundige detaljar krydrar. Regissør Enyedi har vendt sigrande tilbake med å vinne Gullbjørnen på Berlinalen etter atten år med stille sidan Simon Mágus i 1999. Det er vel unnt. Om kropp og sjel er ein god og snodig film.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DRAMA
Regi: Ildikó Enyedi
Om kropp og sjel (orig.tittel: Teströl és lélekröl)
Med: Géza Morcsányi, Alexandra Borbély, Zoltán Schneider
Endre (Morcsányi) er økonomisjef ved eit slakteri i Ungarn. Mária (Borbély) har nyss komme som kvalitetskontrollør frå styresmaktene. Ho er høgst pertentleg. Difor er ho eit irritasjonsmoment for dei tilsette, men Endres blikk på henne vekslar mellom skepsis og dragning. Når nokon har stole paringspulver og helt det i drinkar på ein fest med heftig resultat, må alle som ein til intervju med ein psykolog for å avsløre kven som har synda. Det avdekker lekker mellom Endre og Mária.
Dyreriket
Vi får servert kontrastar mellom hjortar i skjønt samspel i skogen og kyr i bås som blir slakta i stor detalj. Parallellane speglar seg i flokken av menneske òg. Symbolikken om folks åtferd sett opp mot dyr har eit snev av The Lobster av Yorgos Lanthimos og The Square av Ruben Östlund, utan å trekke det like langt eller sikte like klart mot lått. Den ungarske filmskaparen Ildikó Enyedi siktar som sine kollegar inn på sosial samhandling. Kven er alfahann, klovn, kronhjort og kolle?
Sosialt spel
Mária har eit minne som minner om Rain Man, og treng tillært kommunikasjon. Endre er eldre og har ein lam arm. Slik har båe skavankar i spelet om seksuell merksemd. Det rare paret har tvillaust kjemi, men dei sparar på avslørande andletsuttrykk. Dei gjer solide roller. Dialogane er støtt truverdig keitete. Her er flust i menneskelege feil, men alle ber på ein djup draum om kjærleik.
Innanfor tronge sosiale og profesjonelle rammer samlar draumar om frie hjortar frontfigurane i filmen. Resten av rollelista gjer tydeleg tankar om kvar sin plass i hierarkiet. Dama som vaskar golvet, er ei morosam og rå realitetsorientert røyst. Det dryp av korrupsjon og kritikkverdig kvinnesyn, men filmen kjennest ikkje politisk. Om kropp og sjel er mest ein romantisk komedie. Forteljinga har større dosar mørke enn humor, men underfundige detaljar krydrar. Regissør Enyedi har vendt sigrande tilbake med å vinne Gullbjørnen på Berlinalen etter atten år med stille sidan Simon Mágus i 1999. Det er vel unnt. Om kropp og sjel er ein god og snodig film.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Kven er alfahann, klovn, kronhjort og kolle?
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.