Sivilisert sivilisasjonskritikk
Debra Granik fer ut i det fri med ope sinn, stødig stil og nerve.
Far (Ben Foster) og dotter (Thomasin McKenzie) skjuler seg i skogen, men må av og til inn til byen.
Foto: Scott Green
Drama
Regi: Debra Granik
Leave No Trace
Med: Thomasin McKenzie, Ben Foster, Dale Dickey
Trettenåringen Tom (McKenzie) bur i eit offentleg skogsområde utanfor Portland i lag med faren Will (Foster). Will er ein tidlegare soldat som lid av posttraumatisk stress, og som har lært dottera å ta vare på seg sjølv med minst mulig utan å bli oppdaga. Dei tar turar til byen utan å vise spor av det uvanlege utkanttilværet. Der får han piller av staten som han sel for å få pengar til naudsynt næring. Ein dag blir dei oppdaga, og alt blir snudd på hovudet.
Sosial kontrakt
Staten vil sikre ei straumlineforma sosialisering. Det byd på problem. Styresmaktene er ikkje monstrøse, men systemet passar ikkje folk som er annleis. Automatiserte testar for sosiale evner verkar ikkje som ein særskild god idé. Dei to skular skeptisk på industri og maskiner. Viljen menneska har til å kontrollere og forme naturen, ligg klamt om fridomstrongen til den vesle kjernefamilien. Kapitalen sit i same båt som dei statlege velferdsordningane. Regissør Debra Granik unngår likevel skrikande skremmebilete.
Sjølv om storsamfunnet kan vera skummelt, kan det òg vera forlokkande for ei ung frøken som har skrint med sosiale erfaringar. På veg mot vaksenlivet er det Tom som må finne seg sjølv. Det er henne dette handlar om. Ho er ein fasinerande figur i balanse mellom skarpt vit og naivitet, nyfikne og frykt, og det å vere sterk og sårbar.
Naturlig form
Thomasin McKenzie er ein erfaren attenåring som spelar supert som sart jente på tretten. Ben Foster meistrar fint ein kompleks farsfigur som slit med å skulle ta del i større fellesskap. På mange måtar er Leave No Trace ein dystrare og meir stillfaren vri på Captain Fantastic, eventuelt som om Rambo var ein fredsæl kar med ei dotter. Granik skapte spenning med Winter’s Bone, og gjer det igjen med hell, sjølv om dette eksistensielle dramaet ikkje leflar med krim.
Kornete biletkvalitet og kaldt ljos kler den rå naturen. Trass i grådig fine grønfargar er det klart at det ikkje berre er fryd og gammen å bu under ein plastduk. Dei lever under strie kår. Forma passar innhaldet. Leave No Trace er eit godt drama med stram regi som lèt deg tenkje. Debra Granik er blant dei beste filmskaparane i sjiktet mellom storfilmar og smalare, uavhengige produksjonar.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Debra Granik
Leave No Trace
Med: Thomasin McKenzie, Ben Foster, Dale Dickey
Trettenåringen Tom (McKenzie) bur i eit offentleg skogsområde utanfor Portland i lag med faren Will (Foster). Will er ein tidlegare soldat som lid av posttraumatisk stress, og som har lært dottera å ta vare på seg sjølv med minst mulig utan å bli oppdaga. Dei tar turar til byen utan å vise spor av det uvanlege utkanttilværet. Der får han piller av staten som han sel for å få pengar til naudsynt næring. Ein dag blir dei oppdaga, og alt blir snudd på hovudet.
Sosial kontrakt
Staten vil sikre ei straumlineforma sosialisering. Det byd på problem. Styresmaktene er ikkje monstrøse, men systemet passar ikkje folk som er annleis. Automatiserte testar for sosiale evner verkar ikkje som ein særskild god idé. Dei to skular skeptisk på industri og maskiner. Viljen menneska har til å kontrollere og forme naturen, ligg klamt om fridomstrongen til den vesle kjernefamilien. Kapitalen sit i same båt som dei statlege velferdsordningane. Regissør Debra Granik unngår likevel skrikande skremmebilete.
Sjølv om storsamfunnet kan vera skummelt, kan det òg vera forlokkande for ei ung frøken som har skrint med sosiale erfaringar. På veg mot vaksenlivet er det Tom som må finne seg sjølv. Det er henne dette handlar om. Ho er ein fasinerande figur i balanse mellom skarpt vit og naivitet, nyfikne og frykt, og det å vere sterk og sårbar.
Naturlig form
Thomasin McKenzie er ein erfaren attenåring som spelar supert som sart jente på tretten. Ben Foster meistrar fint ein kompleks farsfigur som slit med å skulle ta del i større fellesskap. På mange måtar er Leave No Trace ein dystrare og meir stillfaren vri på Captain Fantastic, eventuelt som om Rambo var ein fredsæl kar med ei dotter. Granik skapte spenning med Winter’s Bone, og gjer det igjen med hell, sjølv om dette eksistensielle dramaet ikkje leflar med krim.
Kornete biletkvalitet og kaldt ljos kler den rå naturen. Trass i grådig fine grønfargar er det klart at det ikkje berre er fryd og gammen å bu under ein plastduk. Dei lever under strie kår. Forma passar innhaldet. Leave No Trace er eit godt drama med stram regi som lèt deg tenkje. Debra Granik er blant dei beste filmskaparane i sjiktet mellom storfilmar og smalare, uavhengige produksjonar.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Leave No Trace er eit godt drama med stram regi som lèt deg tenkje.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.