Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Spelekvinne på taket

Det er ikkje ofte ein får heilstøypte, lettfattelege seriar serverte på jiddisk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Miniserien er basert på sjølvbiografien til Deborah Feldman frå 2012.

Miniserien er basert på sjølvbiografien til Deborah Feldman frå 2012.

Foto: Netflix

Miniserien er basert på sjølvbiografien til Deborah Feldman frå 2012.

Miniserien er basert på sjølvbiografien til Deborah Feldman frå 2012.

Foto: Netflix

2561
20200417
2561
20200417

Drama / Miniserie

Regi: Maria Schrader

Unorthodox

Med: Shira Haas, Amit Rahav, Jeff Wilbusch

I Brooklyn i New York vil unge Esty (Haas) ut av det ultraortodokse jødiske miljøet ho er oppvaksen i. At ho har gifta seg, gjer det ikkje lettare, og når ho stikk av til Berlin, reiser ektemannen Yakov (Rahav) og den tilbakevende utbrytaren Moishe (Wilbusch) etter for å henta henne tilbake. 

Oy vey

Eg har i årevis hatt stor interesse for jiddisk, dette konglomeratet av eit språk som husar så mykje kultur og historie, og som har nokre aldeles strålande uttrykk som er meir kjente enn du trur. Særleg amerikansk nyttar mange, slik som schmuck (tosk), klutz (klumsete person) og chutzpah (pågangsmot). Så for meg var det eigentleg det språklege aspektet som lokka fyrst med Unorthodox: ein Netflix-serie der alle snakkar jiddisk! Du må jo vera meshuggeneh for ikkje å digga det!

På den andre sida, det at ei gruppe menneske tviheld på gamle kjønnsrollemønster og utdaterte ritual, tek vekk litt av sjarmen som ligg i språklege krumspring. Dei hasidiske jødane i Williamsburg i Brooklyn lever i eit samfunn der kvinna er totalt underkasta mannen, der eigne jødiske lover overstyrer landets lover, der utdanning stort sett består i å studera toraen – alt det er greitt, om ein gjer det av fri vilje. Men slik er det sjølvsagt ikkje.

Utbrytarane

Det lukka miljøet har dei siste åra måtta tola innblikk, på linje med andre liknande religiøse samfunn. Dokumentaren One of Us (2017) viser at det å bryta ut ikkje medfører noko glamorøst liv der fridomen fører til at draumane blir sanne: Rus og psykisk sjukdom kan oftare vera resultatet av sjokket ved brått å stå på eigne bein, utan utdanning og anna verdsleg danning, ikkje pengar, ikkje familie, ikkje nettverk. I Estys tilfelle, slik me ser i Unorthodox, verkar det som ho følgjer draumane om å verta pianist med større suksess enn det som kanskje er realistisk. Men så er også serien meint som ein underhaldningsserie like mykje som ein opplysningsfilm om jødiske klikkar, så ein må svelgja nokre dosar draumeri og noko klisjéaktig mangfald når ho kjem til Berlin.

Det går bra. Her er så mange gode element av spenning, romanse og kontrovers i god blanding, med respekt for miljøet som vert skildra, utan at dei tek på det med silkehanskar. Jamt over god underhaldning og hakket meir opplyst – denne shiksaen er godt nøgd iallfall.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama / Miniserie

Regi: Maria Schrader

Unorthodox

Med: Shira Haas, Amit Rahav, Jeff Wilbusch

I Brooklyn i New York vil unge Esty (Haas) ut av det ultraortodokse jødiske miljøet ho er oppvaksen i. At ho har gifta seg, gjer det ikkje lettare, og når ho stikk av til Berlin, reiser ektemannen Yakov (Rahav) og den tilbakevende utbrytaren Moishe (Wilbusch) etter for å henta henne tilbake. 

Oy vey

Eg har i årevis hatt stor interesse for jiddisk, dette konglomeratet av eit språk som husar så mykje kultur og historie, og som har nokre aldeles strålande uttrykk som er meir kjente enn du trur. Særleg amerikansk nyttar mange, slik som schmuck (tosk), klutz (klumsete person) og chutzpah (pågangsmot). Så for meg var det eigentleg det språklege aspektet som lokka fyrst med Unorthodox: ein Netflix-serie der alle snakkar jiddisk! Du må jo vera meshuggeneh for ikkje å digga det!

På den andre sida, det at ei gruppe menneske tviheld på gamle kjønnsrollemønster og utdaterte ritual, tek vekk litt av sjarmen som ligg i språklege krumspring. Dei hasidiske jødane i Williamsburg i Brooklyn lever i eit samfunn der kvinna er totalt underkasta mannen, der eigne jødiske lover overstyrer landets lover, der utdanning stort sett består i å studera toraen – alt det er greitt, om ein gjer det av fri vilje. Men slik er det sjølvsagt ikkje.

Utbrytarane

Det lukka miljøet har dei siste åra måtta tola innblikk, på linje med andre liknande religiøse samfunn. Dokumentaren One of Us (2017) viser at det å bryta ut ikkje medfører noko glamorøst liv der fridomen fører til at draumane blir sanne: Rus og psykisk sjukdom kan oftare vera resultatet av sjokket ved brått å stå på eigne bein, utan utdanning og anna verdsleg danning, ikkje pengar, ikkje familie, ikkje nettverk. I Estys tilfelle, slik me ser i Unorthodox, verkar det som ho følgjer draumane om å verta pianist med større suksess enn det som kanskje er realistisk. Men så er også serien meint som ein underhaldningsserie like mykje som ein opplysningsfilm om jødiske klikkar, så ein må svelgja nokre dosar draumeri og noko klisjéaktig mangfald når ho kjem til Berlin.

Det går bra. Her er så mange gode element av spenning, romanse og kontrovers i god blanding, med respekt for miljøet som vert skildra, utan at dei tek på det med silkehanskar. Jamt over god underhaldning og hakket meir opplyst – denne shiksaen er godt nøgd iallfall.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er frilans kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis