Sterk debut om ME
Silje Bergum Kinstens debutroman er både luftig og mektig.
Silje Bergum Kinsten skriv sterkt om det å ikkje vere seg sjølv, skriv Katrine Judit Urke.
Foto: Heidi Furre
Roman
Silje Bergum Kinsten:
Jeg vet ikke helt hva det er
Flamme forlag
I periodar når eg er trøytt og sliten, blir eg ofte stressa: Tenk om eg aldri blir meg sjølv igjen! Tenk om det ikkje går over!
Somme er så uheldige at det aldri går over.
Debutant Silje Bergum Kinsten skriv sterkt om akkurat dette med å vere eller ikkje vere seg sjølv. På ei eiga side står desse to små, men kraftfulle setningane: «Jeg savner meg selv. Tenk at det går an.» Hovudpersonen i romanen er utmatta, svimmel og kvalm, og vi følger henne frå symptom til symptom gjennom spesialisttimar fram til ho får diagnosen ME.
Boka startar med eit sitat av Virginia Woolf som etterlyser fleire bøker om sjukdom. Men i norsk litteratur har vi den siste tida fått opp til fleire skjønnlitterære bøker om kroniske lidingar. Vi har Kjersti Annesdatter Skomsvolds Monstermenneske som òg handlar om ME, og så har vi Olaug Nilssens Tung tids tale om autisme, Siri M. Kvammes Verden leker gjemsel om synstap og seinast debutanten Ragnhild Eskelands Føling om diabetes, for å nemne nokre.
Frå alt til ingenting
Alle desse «sjukdomsforfattarane» har valt nokså ulike metodar for å skrive ut stoffet. Kinsten startar med ei forkava og fortetta skildring av livet til hovudpersonen som sjonglerer mellom ein travel jobb, mann og tre barn, veninner og trening. Det er skremmande lett å kjenne igjen: Telefonen sluttar aldri å ringe, e-post renn inn og du har endåtil gløymt å lage matpakkar til barna dine. Svært velskrive og sanseleg er det òg. Så er det som om det smell, og hovudpersonen vaknar til eit nytt liv som inneheld ingenting, og dette blir spegla i forma: Vi går frå tettskrivne sider til mykje luft og lite handling.
Å tape mot seg sjølv
Legane brukar lang tid på å finne ut av sjukdomen, og hovudpersonen er forvirra: «Jeg vet ikke helt hva det er.» Det er fortvilande å miste kontroll over seg sjølv på denne måten, det er som om heile ho, kropp og sinn og personlegdom, har tapt: «Øynene mine er fulle av melkesyre».
Etter kvart supplerer hovudpersonen eigne erfaringar med forsking. Det er nyttig med oppklarande fakta, og det er fint å bryte litt med forma, men det kunne ha vore noko meir elegant tvinna inn. For meg kjem dette litt brått på, av og til er det som om kvinna forsvinn ut av romanen og inn i internett.
Men dette er den einaste innvendinga mi. Første del av Jeg vet ikke helt hva det er inneheld formidabel prosa, og det er òg mange flotte formuleringar i dei luftige, utmatta partia. Det er solid og effektivt arbeid av ein debutant eg gler meg til å lese meir av.
Katrine Judit Urke
Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Silje Bergum Kinsten:
Jeg vet ikke helt hva det er
Flamme forlag
I periodar når eg er trøytt og sliten, blir eg ofte stressa: Tenk om eg aldri blir meg sjølv igjen! Tenk om det ikkje går over!
Somme er så uheldige at det aldri går over.
Debutant Silje Bergum Kinsten skriv sterkt om akkurat dette med å vere eller ikkje vere seg sjølv. På ei eiga side står desse to små, men kraftfulle setningane: «Jeg savner meg selv. Tenk at det går an.» Hovudpersonen i romanen er utmatta, svimmel og kvalm, og vi følger henne frå symptom til symptom gjennom spesialisttimar fram til ho får diagnosen ME.
Boka startar med eit sitat av Virginia Woolf som etterlyser fleire bøker om sjukdom. Men i norsk litteratur har vi den siste tida fått opp til fleire skjønnlitterære bøker om kroniske lidingar. Vi har Kjersti Annesdatter Skomsvolds Monstermenneske som òg handlar om ME, og så har vi Olaug Nilssens Tung tids tale om autisme, Siri M. Kvammes Verden leker gjemsel om synstap og seinast debutanten Ragnhild Eskelands Føling om diabetes, for å nemne nokre.
Frå alt til ingenting
Alle desse «sjukdomsforfattarane» har valt nokså ulike metodar for å skrive ut stoffet. Kinsten startar med ei forkava og fortetta skildring av livet til hovudpersonen som sjonglerer mellom ein travel jobb, mann og tre barn, veninner og trening. Det er skremmande lett å kjenne igjen: Telefonen sluttar aldri å ringe, e-post renn inn og du har endåtil gløymt å lage matpakkar til barna dine. Svært velskrive og sanseleg er det òg. Så er det som om det smell, og hovudpersonen vaknar til eit nytt liv som inneheld ingenting, og dette blir spegla i forma: Vi går frå tettskrivne sider til mykje luft og lite handling.
Å tape mot seg sjølv
Legane brukar lang tid på å finne ut av sjukdomen, og hovudpersonen er forvirra: «Jeg vet ikke helt hva det er.» Det er fortvilande å miste kontroll over seg sjølv på denne måten, det er som om heile ho, kropp og sinn og personlegdom, har tapt: «Øynene mine er fulle av melkesyre».
Etter kvart supplerer hovudpersonen eigne erfaringar med forsking. Det er nyttig med oppklarande fakta, og det er fint å bryte litt med forma, men det kunne ha vore noko meir elegant tvinna inn. For meg kjem dette litt brått på, av og til er det som om kvinna forsvinn ut av romanen og inn i internett.
Men dette er den einaste innvendinga mi. Første del av Jeg vet ikke helt hva det er inneheld formidabel prosa, og det er òg mange flotte formuleringar i dei luftige, utmatta partia. Det er solid og effektivt arbeid av ein debutant eg gler meg til å lese meir av.
Katrine Judit Urke
Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Første del av Jeg vet ikke helt hva det er inneheld formidabel prosa.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.