Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Kjærleiksinferno i full mundur

Ein styggvakker sceneversjon av Bergman-klassikaren Scener ur ett äktenskap går til hjarta.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Alle biroller er tekne vekk i framsyninga på Rogaland Teater. Ekteparet vert spelt av Nina Ellen Ødegaard og Anders Dale.

Alle biroller er tekne vekk i framsyninga på Rogaland Teater. Ekteparet vert spelt av Nina Ellen Ødegaard og Anders Dale.

Foto: Stig Håvard Dirdal

Alle biroller er tekne vekk i framsyninga på Rogaland Teater. Ekteparet vert spelt av Nina Ellen Ødegaard og Anders Dale.

Alle biroller er tekne vekk i framsyninga på Rogaland Teater. Ekteparet vert spelt av Nina Ellen Ødegaard og Anders Dale.

Foto: Stig Håvard Dirdal

2604
20190510
2604
20190510

Rogaland Teater

Ingmar Bergman:

Scener fra et ekteskap

Omsett og omarbeidd av Arne Lygre
Regi: Kjersti Horn
Scenografi og kostyme:
Sven Haraldsson

Det kan gå i mange retningar, på godt og vondt, når ein vil lage teater av noko som opphavleg var film eller TV. Ingmar Bergmans seks episodar lange TV-serie Scener ur ett äktenskap slo hardt ned i skandinaviske TV-skjermar i 70-åra, og den i ettertid nedredigerte kinoversjonen vart ein internasjonal triumf. I sceneversjonen som no går på Rogaland Teater, er alle bipersonane strokne frå rollelista. Vi kjem tett på dei to gifte, Marianne og Johan, i ein serie avgjerande samtalar mellom dei. Noko av løyndomen ved genialiteten til Bergman var nok at han var like sterk i biletbruk som i dialog. Det kan ein òg godt merke i denne teaterhendinga. Det er ei framsyning som har sin eigen karakter, men samstundes er fullt ut Bergman.

Tett på

I den direkte og pågåande regiløysinga til Kjersti Horn er mest heile stykket følgt opp av to kameraførarar, så vi ser nærbilete av personane på storskjerm på bakveggen, samstundes som vi ser dei på normal avstand, i ulike vinklar, på scenen. Det er eit moderne teatertriks som ofte kan verke distanserande, men her verkar det tvert om intimiserande. Ein kjem så tett på menneska og konfliktane deira at ein mest får ei flau kikkarkjensle. Og likevel, trass i at dette på mange vis er ei banal og velkjend kjærleiks- og ekteskapshistorie, vert vi så oppslukte at vi knapt kjenner det går to og ein halv time utan pause.

Det aller meste kviler sjølvsagt på skodespelarane. Sjølv om ein aldri så godt hugsar Liv Ullmann og Erland Josephson i dei kan hende sterkaste rollene dei nokon gong gjorde, er det ingen fare for at Nina Ellen Ødegaard og Anders Dale skal bleikne i samanlikning. I eit skodespel vil alltid personane vere meir veltalande enn dei er i røynda. Det er og blir den største utfordringa ved all klassisk forma dramatikk.

Ekte

Difor er det ekstra fascinerande kor kvardagslege og «verkelege» Ødegaard og Dale klarar å vere, sjølv i dei mest oppheta kjenslesekvensane. Her er det store djup av svik, vonbrot og vonløyse som ein må sjå ned i, og den paradoksale sluttscenen, der Johan og Marianne møtest att som hemmelege elskarar etter at dei er skilde, vert den mest hjarteknusande scenen av alle.

Dette var historia om to som elska kvarandre, men ikkje kunne leve saman. Det er fælt, men vakkert.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Rogaland Teater

Ingmar Bergman:

Scener fra et ekteskap

Omsett og omarbeidd av Arne Lygre
Regi: Kjersti Horn
Scenografi og kostyme:
Sven Haraldsson

Det kan gå i mange retningar, på godt og vondt, når ein vil lage teater av noko som opphavleg var film eller TV. Ingmar Bergmans seks episodar lange TV-serie Scener ur ett äktenskap slo hardt ned i skandinaviske TV-skjermar i 70-åra, og den i ettertid nedredigerte kinoversjonen vart ein internasjonal triumf. I sceneversjonen som no går på Rogaland Teater, er alle bipersonane strokne frå rollelista. Vi kjem tett på dei to gifte, Marianne og Johan, i ein serie avgjerande samtalar mellom dei. Noko av løyndomen ved genialiteten til Bergman var nok at han var like sterk i biletbruk som i dialog. Det kan ein òg godt merke i denne teaterhendinga. Det er ei framsyning som har sin eigen karakter, men samstundes er fullt ut Bergman.

Tett på

I den direkte og pågåande regiløysinga til Kjersti Horn er mest heile stykket følgt opp av to kameraførarar, så vi ser nærbilete av personane på storskjerm på bakveggen, samstundes som vi ser dei på normal avstand, i ulike vinklar, på scenen. Det er eit moderne teatertriks som ofte kan verke distanserande, men her verkar det tvert om intimiserande. Ein kjem så tett på menneska og konfliktane deira at ein mest får ei flau kikkarkjensle. Og likevel, trass i at dette på mange vis er ei banal og velkjend kjærleiks- og ekteskapshistorie, vert vi så oppslukte at vi knapt kjenner det går to og ein halv time utan pause.

Det aller meste kviler sjølvsagt på skodespelarane. Sjølv om ein aldri så godt hugsar Liv Ullmann og Erland Josephson i dei kan hende sterkaste rollene dei nokon gong gjorde, er det ingen fare for at Nina Ellen Ødegaard og Anders Dale skal bleikne i samanlikning. I eit skodespel vil alltid personane vere meir veltalande enn dei er i røynda. Det er og blir den største utfordringa ved all klassisk forma dramatikk.

Ekte

Difor er det ekstra fascinerande kor kvardagslege og «verkelege» Ødegaard og Dale klarar å vere, sjølv i dei mest oppheta kjenslesekvensane. Her er det store djup av svik, vonbrot og vonløyse som ein må sjå ned i, og den paradoksale sluttscenen, der Johan og Marianne møtest att som hemmelege elskarar etter at dei er skilde, vert den mest hjarteknusande scenen av alle.

Dette var historia om to som elska kvarandre, men ikkje kunne leve saman. Det er fælt, men vakkert.

Bent Kvalvik

Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen
Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis