Kvar er lyset og moroa?
Siri Hustvedt-roman går i keisam oppløysing på Oslo Nye Teater.
Scenene med naturfotografi i bakgrunnen fascinerer mest.
Foto: Erika Hebbert
Oslo Nye Teater
Siri Hustvedt:
Sommeren uten menn
Dramatisert av Karen-Maria Bille og Peter Langdal
Omsett av Marianne Sævig
Regi: Victoria H. Meirik
Scenografi: Ingrid Tønder
Det er i seinare tid ytra fleire gonger i media at altfor mange norske teaterframsyningar er bygde på romanar. Kvar er den gode originaldramatikken? Svaret er neppe at han ikkje finst. Det dreier seg nok meir om at ein tenker å femne eit større publikum om ein får med seg bokkubbmedlemmane og dei litterære studiesirklane. Norskamerikanske Siri Hustvedt har alt i fleire tiår markert seg som ei original appellerande forfattarrøyst. Men kor transportabel er ho til andre medium? Oppsetjinga av Sommeren uten menn lét oss att sterkt i tvil.
Kjærleikssorg
Hovudhistoria om ei mellomaldrande kvinne som vert dumpa av mannen sin gjennom 30 år til fordel for ei 20 år yngre kvinne, er i utgangspunktet ein klisjé, og det er sjølvsagt ikkje sjølve hendinga som er essensen. Det er reaksjonane, tankane rundt det heile og alle bihistoriene som vert genererte av denne såkalla livskrisa. Det dramaturgiske grepet ein har valt seg, er å la tre kvinner, ei i 20-åra, ei 40-åra og ei i 60-åra, spele ut historia ved dels å spele hovudpersonen Mia vekselvis, dels spele andre personar som kryssar livet hennar, alle kvinner eller jenteborn, og endeleg gå ut av rollene og fortelje direkte til publikum. Dei tre framifrå kvinnene Birgitte Victoria Svendsen, Herborg Kråkevik og Mari Dahl Sæther får alle i fullt mon demonstrert fingerøvingar på god skodespelarteknikk. At dei korkje klarer å røre eller more oss, kan vi ikkje laste dei for. Vi kan ikkje laste Siri Hustvedt heller, for vi kjenner sjølvsagt att både dei smarte formuleringane og den kvikt svingande forteljarteknikken som gjer henne særeigen som diktar. Kva er det som går gale?
Kaotisk
Problemet oppstår i det vanskelege grenselandet mellom forteljarteater og direkte skodespel. Dei tre skodespelarane får aldri tid og høve til å skape heile rollefigurar, og då vert dei stendige fokusskifta kaotiske. Keisame. Det vert aldri fullt alvor, og det vert aldri fullt ut vittig heller. Hustvedt har sjølv kalla boka ein komedie i romanform. Den intensjonen har ikkje overlevd i dramatiseringa. Songinnslaga med jazzstandardlåtar – og brått ein Janis Ian-låt frå 70-åra – er heller ikkje velvalde. Det legg seg berre utanpå heilskapen.
Til sjuande og sist er det det visuelle bakteppet som fascinerer mest denne gongen, med videoprojeksjonar av vakre naturbilete i rørsle. Hadde det berre vore ein slik flukt over sjølve stykket.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Oslo Nye Teater
Siri Hustvedt:
Sommeren uten menn
Dramatisert av Karen-Maria Bille og Peter Langdal
Omsett av Marianne Sævig
Regi: Victoria H. Meirik
Scenografi: Ingrid Tønder
Det er i seinare tid ytra fleire gonger i media at altfor mange norske teaterframsyningar er bygde på romanar. Kvar er den gode originaldramatikken? Svaret er neppe at han ikkje finst. Det dreier seg nok meir om at ein tenker å femne eit større publikum om ein får med seg bokkubbmedlemmane og dei litterære studiesirklane. Norskamerikanske Siri Hustvedt har alt i fleire tiår markert seg som ei original appellerande forfattarrøyst. Men kor transportabel er ho til andre medium? Oppsetjinga av Sommeren uten menn lét oss att sterkt i tvil.
Kjærleikssorg
Hovudhistoria om ei mellomaldrande kvinne som vert dumpa av mannen sin gjennom 30 år til fordel for ei 20 år yngre kvinne, er i utgangspunktet ein klisjé, og det er sjølvsagt ikkje sjølve hendinga som er essensen. Det er reaksjonane, tankane rundt det heile og alle bihistoriene som vert genererte av denne såkalla livskrisa. Det dramaturgiske grepet ein har valt seg, er å la tre kvinner, ei i 20-åra, ei 40-åra og ei i 60-åra, spele ut historia ved dels å spele hovudpersonen Mia vekselvis, dels spele andre personar som kryssar livet hennar, alle kvinner eller jenteborn, og endeleg gå ut av rollene og fortelje direkte til publikum. Dei tre framifrå kvinnene Birgitte Victoria Svendsen, Herborg Kråkevik og Mari Dahl Sæther får alle i fullt mon demonstrert fingerøvingar på god skodespelarteknikk. At dei korkje klarer å røre eller more oss, kan vi ikkje laste dei for. Vi kan ikkje laste Siri Hustvedt heller, for vi kjenner sjølvsagt att både dei smarte formuleringane og den kvikt svingande forteljarteknikken som gjer henne særeigen som diktar. Kva er det som går gale?
Kaotisk
Problemet oppstår i det vanskelege grenselandet mellom forteljarteater og direkte skodespel. Dei tre skodespelarane får aldri tid og høve til å skape heile rollefigurar, og då vert dei stendige fokusskifta kaotiske. Keisame. Det vert aldri fullt alvor, og det vert aldri fullt ut vittig heller. Hustvedt har sjølv kalla boka ein komedie i romanform. Den intensjonen har ikkje overlevd i dramatiseringa. Songinnslaga med jazzstandardlåtar – og brått ein Janis Ian-låt frå 70-åra – er heller ikkje velvalde. Det legg seg berre utanpå heilskapen.
Til sjuande og sist er det det visuelle bakteppet som fascinerer mest denne gongen, med videoprojeksjonar av vakre naturbilete i rørsle. Hadde det berre vore ein slik flukt over sjølve stykket.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Trea vil fortelje meg noko, skriv Ranveig Lovise Bungum.
Foto: Trond Mjøs
Kva ospa og dei andre trea kan fortelje oss
Anders Hovden.
Foto via Wikimedia Commons
Hovdens fredssalme
I 1923 sende Anders Hovden salmen «Joleklokker yver jordi» til bladet Under Kirkehvælv, der han kom på trykk same året.
I kvardagen kan det verte litt stress, til dømes får du ikkje den grøne pynten heilt perfekt. Men her er den herlege tomatsuppa mi med skrei.
Foto: Dagfinn Nordbø
Kvardagen
Det er dei det er flest av, kvardagane.
Teikning: May Linn Clement
Det skulle berre mangla
Det er nok ikkje manglande hjartelag som gjer at folk er interesserte i ord.
Språkrådet har kåra «beredskapsvenn» til årets nyord. Direktør i Språkrådet Åse Wetås seier det var eit openbert val.
Foto: Mariam Butt / NTB
Eit bilete på året som har gått
Språkdirektør Åse Wetås synest årets nyord er godt. At nye ord har stor påverknad, er fjorårets nyord, KI-generert, eit døme på.