Vala vi gjer, og livet vi må leve
Riksteatret treffer hardt og gripande med Miller-klassikaren Prisen.
Kim Haugen og Per Frisch tek nakketak på oss i rollene som brørne Victor og Walter, skriv Bent Kvalvik.
Foto: Riksteatret
Riksteatret
Arthur Miller:
Prisen
Omsett av Torstein Bugge
Høverstad
Regi og tilrettelegging:
Kjetil Bang-Hansen
Scenografi og kostymedesign: John-Kristian Alsaker
Arthur Miller er eit av dei viktigaste namna i verdsdramatikken frå det tjuande hundreåret – og Henrik Ibsens verdigaste arvtakar. Han klarer mest alltid å samle medmenneskeleg drama, samfunnssatire og tidlaus etikk i ein naturleg einskap. Stykka hans eldast liksom ikkje. Vi har nyleg sett eit prov på det i En handelsreisendes død på Nationaltheatret, og no ser vi det att på Riksteatret, i eit av dei aller mest gripande og dramaturgisk perfekte Miller-stykka, Prisen. Eit heilkvelds kammerspel som dette, for fire personar, krev eit tett korresponderande samspel og røynde skodespelarar med djupn. Og trass i eit par svake ledd, som kan hende kunne vore unngått, har regissøren Kjetil Bang-Hansen skapt ei brennande intens teateroppleving, med ærleg og intelligent skodespelararbeid.
Familieoppgjer
Grunnintrigen i stykket er eit familieoppgjer. To brør i 50-årsalderen møtest ved dødsbuet etter far sin, i barndomsheimen, eit trist loftshusvære. Ei tragisk familiehistorie med mykje fallen storleik og knuste draumar vert rulla opp, ein oppvekst der perfeksjonisme og materialisme har fortrengt alle kimar til kontakt og kjærleik. Dei to brørne er framande for kvarandre, og den yngste, som ofra utdanning og karriere på familiealteret, er bitter på den eldste, som – tilsynelatande – er vorten vellukka og velståande. Men biletet er som sedvanleg meir samansett enn det ser ut til.
Det psykologisk tidlause i stykket kan vanskeleg unngå å treffe kven som helst av oss som har kjent seg knebla av eigne og andre sine forventningar, og som motstrevande må finne seg i å ta konsekvensane av eigne val. Éin gong eller fleire i livet må vi vel alle sjå at det som hende oss, var noko vi gjorde sjølv. Det er i denne pinefulle spenninga Kim Haugen som Victor, den bitre broren, og Per Frisch som Walter, den «vellukka» broren, tek nakketak på oss, i så sannferdige konfrontasjonar at det er like før vi vert forlegne og kjenner oss som ulovlege kikkarar. Det er eit suverent, overlegent spel.
Rutinekomikk
Iren Reppen som Esther, kona til Victor, er i det kjenslemessige like truverdig, og umåteleg sympatisk i rolla, men litt for strålande frisk og barnsleg energisk til å illudere som frustrert, mellomaldrande storbyfrue med alkohol- og pengesorger. Illusjonsmessig har Helge Jordal på eit vis det same problemet i rolla som 89 år gamal jødisk brukthandlar. Her er ikkje gjort noko forsøk på å få han til å sjå gamal ut. (Jordal er framleis om lag 20 år for ung til å vere 89.) Dermed er skodespelaren nøydd til å gjere det heile med røystbruk og kroppsspråk åleine, og det endar for det meste i utvendig rutinekomikk. Det er synd, for den finurlege rolla som Solomon kunne med små justeringar vorte ein bravurrolle for Helge Jordal.
Men, trass i innvendingane, hovudpulsåra i denne framsyninga strøymer det sterkt og friskt gjennom. Alsakers dystre, realistiske scenebilete gjer òg sitt.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Riksteatret
Arthur Miller:
Prisen
Omsett av Torstein Bugge
Høverstad
Regi og tilrettelegging:
Kjetil Bang-Hansen
Scenografi og kostymedesign: John-Kristian Alsaker
Arthur Miller er eit av dei viktigaste namna i verdsdramatikken frå det tjuande hundreåret – og Henrik Ibsens verdigaste arvtakar. Han klarer mest alltid å samle medmenneskeleg drama, samfunnssatire og tidlaus etikk i ein naturleg einskap. Stykka hans eldast liksom ikkje. Vi har nyleg sett eit prov på det i En handelsreisendes død på Nationaltheatret, og no ser vi det att på Riksteatret, i eit av dei aller mest gripande og dramaturgisk perfekte Miller-stykka, Prisen. Eit heilkvelds kammerspel som dette, for fire personar, krev eit tett korresponderande samspel og røynde skodespelarar med djupn. Og trass i eit par svake ledd, som kan hende kunne vore unngått, har regissøren Kjetil Bang-Hansen skapt ei brennande intens teateroppleving, med ærleg og intelligent skodespelararbeid.
Familieoppgjer
Grunnintrigen i stykket er eit familieoppgjer. To brør i 50-årsalderen møtest ved dødsbuet etter far sin, i barndomsheimen, eit trist loftshusvære. Ei tragisk familiehistorie med mykje fallen storleik og knuste draumar vert rulla opp, ein oppvekst der perfeksjonisme og materialisme har fortrengt alle kimar til kontakt og kjærleik. Dei to brørne er framande for kvarandre, og den yngste, som ofra utdanning og karriere på familiealteret, er bitter på den eldste, som – tilsynelatande – er vorten vellukka og velståande. Men biletet er som sedvanleg meir samansett enn det ser ut til.
Det psykologisk tidlause i stykket kan vanskeleg unngå å treffe kven som helst av oss som har kjent seg knebla av eigne og andre sine forventningar, og som motstrevande må finne seg i å ta konsekvensane av eigne val. Éin gong eller fleire i livet må vi vel alle sjå at det som hende oss, var noko vi gjorde sjølv. Det er i denne pinefulle spenninga Kim Haugen som Victor, den bitre broren, og Per Frisch som Walter, den «vellukka» broren, tek nakketak på oss, i så sannferdige konfrontasjonar at det er like før vi vert forlegne og kjenner oss som ulovlege kikkarar. Det er eit suverent, overlegent spel.
Rutinekomikk
Iren Reppen som Esther, kona til Victor, er i det kjenslemessige like truverdig, og umåteleg sympatisk i rolla, men litt for strålande frisk og barnsleg energisk til å illudere som frustrert, mellomaldrande storbyfrue med alkohol- og pengesorger. Illusjonsmessig har Helge Jordal på eit vis det same problemet i rolla som 89 år gamal jødisk brukthandlar. Her er ikkje gjort noko forsøk på å få han til å sjå gamal ut. (Jordal er framleis om lag 20 år for ung til å vere 89.) Dermed er skodespelaren nøydd til å gjere det heile med røystbruk og kroppsspråk åleine, og det endar for det meste i utvendig rutinekomikk. Det er synd, for den finurlege rolla som Solomon kunne med små justeringar vorte ein bravurrolle for Helge Jordal.
Men, trass i innvendingane, hovudpulsåra i denne framsyninga strøymer det sterkt og friskt gjennom. Alsakers dystre, realistiske scenebilete gjer òg sitt.
Bent Kvalvik
Bent Kvalvik er filmarkivar og fast teatermeldar i Dag og Tid.
Det er eit suverent, overlegent spel.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.