Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Arkivet: Keith Jarrett

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
1622
20210122
1622
20210122

Då Keith Jarrett sette seg ned ved tangentane i operahuset i Köln om kvelden 24. januar 1975, kunne omstenda ha vore betre. Pianisten var småsjuk, etter ein utmattande, lang biltur frå Zürich, og pianoet han etter planen skulle spele på, hadde vorte erstatta av eit anna – eit øvingspiano som ikkje var i god stand.

Og likevel – opptaket frå konserten, dobbelplata The Köln Concert (ECM), vart det mestseljande soloalbumet i jazzhistoria, med meir enn tre og ein halv million selde eksemplar. Då eg høyrde gjennom Köln-konserten igjen her for litt sidan, var det vemodig, ikkje minst fordi Jarrett (75) i haust sa at han aldri kom til å spele piano igjen, etter at to slag i 2018 sette han tilbake.

Eg har vendt tilbake til The Köln Concert mange gonger opp gjennom åra, etter at eg først vart introdusert for musikken gjennom ei ugløymeleg scene i Nanni Morettis Kjære dagbok (1993), der filmskaparen plasserer seg på ein Vespa og køyrer til staden er Pier Paolo Pasolini (1922–1975) vart drepen, til tonane frå Jarretts piano.

Korleis skildre improvisasjonen til Jarrett den vinterkvelden i 1975? Det er eit romantisk stykke musikk som flyt av garde og følgjer sine eigne vegar og overstig tradisjonelle sjangergrenser. Vera Brandes, som booka Jarrett, og berre var 17 år gammal då (!), har spekulert på om pianisten ein gong hadde vorte forelska under eit besøk i Köln nokre år tidlegare, og at hendinga kom tilbake til han denne kvelden.

Kven veit. Same kan det vere. Kvar lyttar har sin eigen Köln-konsert, og det er slik det bør vere. Har du ikkje lytta, bør du setje av ein time.

Øyvind Vågnes

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Då Keith Jarrett sette seg ned ved tangentane i operahuset i Köln om kvelden 24. januar 1975, kunne omstenda ha vore betre. Pianisten var småsjuk, etter ein utmattande, lang biltur frå Zürich, og pianoet han etter planen skulle spele på, hadde vorte erstatta av eit anna – eit øvingspiano som ikkje var i god stand.

Og likevel – opptaket frå konserten, dobbelplata The Köln Concert (ECM), vart det mestseljande soloalbumet i jazzhistoria, med meir enn tre og ein halv million selde eksemplar. Då eg høyrde gjennom Köln-konserten igjen her for litt sidan, var det vemodig, ikkje minst fordi Jarrett (75) i haust sa at han aldri kom til å spele piano igjen, etter at to slag i 2018 sette han tilbake.

Eg har vendt tilbake til The Köln Concert mange gonger opp gjennom åra, etter at eg først vart introdusert for musikken gjennom ei ugløymeleg scene i Nanni Morettis Kjære dagbok (1993), der filmskaparen plasserer seg på ein Vespa og køyrer til staden er Pier Paolo Pasolini (1922–1975) vart drepen, til tonane frå Jarretts piano.

Korleis skildre improvisasjonen til Jarrett den vinterkvelden i 1975? Det er eit romantisk stykke musikk som flyt av garde og følgjer sine eigne vegar og overstig tradisjonelle sjangergrenser. Vera Brandes, som booka Jarrett, og berre var 17 år gammal då (!), har spekulert på om pianisten ein gong hadde vorte forelska under eit besøk i Köln nokre år tidlegare, og at hendinga kom tilbake til han denne kvelden.

Kven veit. Same kan det vere. Kvar lyttar har sin eigen Köln-konsert, og det er slik det bør vere. Har du ikkje lytta, bør du setje av ein time.

Øyvind Vågnes

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt

Feature

Arvingane til Amundsen

Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.

Hallgeir Opedal

Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt

Feature

Arvingane til Amundsen

Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.

Hallgeir Opedal
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Foto: Cornelius Poppe / NTB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Naturplan utan samling

Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Foto: Universitetet i Bergen

MinneordSamfunn
Svein Gjerdåker

Øyvind Vågnes (1972–2025)

«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB

KommentarSamfunn
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Den livsviktige satiren

Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

Foto: Janne Møller-Hansen VG / NTB

KunstKultur

Femti års einsemd

Odd Nerdrum er aktuell med NRK-serien Familien Nerdrum. I 2021 skreiv Kaj Skagen om paradokset Nerdrum. Les dei tre artiklane her.

Kaj Skagen
I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

Foto: Janne Møller-Hansen VG / NTB

KunstKultur

Femti års einsemd

Odd Nerdrum er aktuell med NRK-serien Familien Nerdrum. I 2021 skreiv Kaj Skagen om paradokset Nerdrum. Les dei tre artiklane her.

Kaj Skagen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis