Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Dagen då du såg den døde kvalen

Harpisten Mary Lattimore utvidar spelerommet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Mary Lattimore lagar instrumentalmusikk som har eit forteljande element, skriv Øyvind Vågnes.

Mary Lattimore lagar instrumentalmusikk som har eit forteljande element, skriv Øyvind Vågnes.

Pressefoto

Mary Lattimore lagar instrumentalmusikk som har eit forteljande element, skriv Øyvind Vågnes.

Mary Lattimore lagar instrumentalmusikk som har eit forteljande element, skriv Øyvind Vågnes.

Pressefoto

2964
20201016
2964
20201016

Instrumental

Mary
Lattimore:

Silver Ladders

Ghostly International / Playground

Dei tindrande, klare tonane som møter lyttaren i «Pine Trees», det første sporet på Silver Ladders, Mary Lattimores nye album, har ei inviterande kraft, som om artisten forsiktig og med stødig hand leier oss inn i albumets eigenarta lydlege univers og ber oss om å vere med vidare. Det er det gode grunnar til å slå til på.

Openberring

Om du er berre litt som meg, så er det ikkje kvar dag du høyrer eit heilt album laga av ein harpist. Silver Ladders er ei aldri så lita openberring. Det er fascinerande når instrument ein kjenner frå rike, historiske musikktradisjonar, dukkar opp i nye og overraskande lydlandskap, og nye klangar ser dagens lys. Spelerommet vert utvida.

Då eg skreiv om plateaktuelle Kevin Morbys førre album på desse sidene då det kom ut i fjor, merkte eg meg korleis nøkkellåten «Piss River» bar markant preg av ein særleg viktig ingrediens, nemleg Lattimores elegante harpespel, som tangerte artistens rørsle frå det lågmælte til det ekstatiske på uhyre treffsikkert vis.

Det var ikkje første gongen eg hadde høyrt Lattimore setje eit avgjerande avtrykk på ein låt, eller skrive om det, for den saks skuld. Ho har dukka opp, igjen og igjen, på rett plass til rett tid, med folk som Sharon Van Etten, Kurt Vile og Thurston Moore, for å nemne nokre, i studio og på scenen.

Med seg på Silver Ladders har ho gitarist Neil Halstead (Slowdive), og det var i hans studio i Cornwall at albumet vart spelt inn.

Ambient

For denne lyttaren går assosiasjonane til samarbeidet mellom Brian Eno og Daniel Lanois i låtar som «Til A Mermaid Drags You Under» og «Sometimes He’s In My Dreams», der Lattimores krystalliske uttrykk står seg fint saman med Halsteads varme, flytande gitar. På «Chop On The Climbout» kan assosiasjonane fort gå til eit anna sentralt ambientnamn, nemleg Harold Budd, som Lattimore delte scene med på Big Ears-festivalen i 2018.

Silver Ladders har ført meg strake vegen til Lattimores førre album, Hundreds of Days, og no finst det ei stemning der akkurat musikken hennar er den rette, og ingen annan.

Sjølv med eit så stort register er Lattimore ein konsekvent estetikar på sine vis. Omslagskunsten av Becky Suss, som pryder både dette og det førre albumet, passar perfekt, særleg fordi det visuelle tek vare på noko tvitydig og opnande i musikken. Så utstyrer då også ofte Lattimore komposisjonane sine med suggestive titlar som eggar fantasien.

Når du lyttar til det nest siste sporet på førre album, endrar det indre kinomaskineriet ditt seg fort når du høyrer at tittelen er «On the Day You Saw the Dead Whale». Slik kan ein seie at Lattimore lagar instrumentalmusikk som likevel er utstyrt med eit forteljande element, sjølv om det er opp til deg kva rolle det skal spele når du høyrer på.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Instrumental

Mary
Lattimore:

Silver Ladders

Ghostly International / Playground

Dei tindrande, klare tonane som møter lyttaren i «Pine Trees», det første sporet på Silver Ladders, Mary Lattimores nye album, har ei inviterande kraft, som om artisten forsiktig og med stødig hand leier oss inn i albumets eigenarta lydlege univers og ber oss om å vere med vidare. Det er det gode grunnar til å slå til på.

Openberring

Om du er berre litt som meg, så er det ikkje kvar dag du høyrer eit heilt album laga av ein harpist. Silver Ladders er ei aldri så lita openberring. Det er fascinerande når instrument ein kjenner frå rike, historiske musikktradisjonar, dukkar opp i nye og overraskande lydlandskap, og nye klangar ser dagens lys. Spelerommet vert utvida.

Då eg skreiv om plateaktuelle Kevin Morbys førre album på desse sidene då det kom ut i fjor, merkte eg meg korleis nøkkellåten «Piss River» bar markant preg av ein særleg viktig ingrediens, nemleg Lattimores elegante harpespel, som tangerte artistens rørsle frå det lågmælte til det ekstatiske på uhyre treffsikkert vis.

Det var ikkje første gongen eg hadde høyrt Lattimore setje eit avgjerande avtrykk på ein låt, eller skrive om det, for den saks skuld. Ho har dukka opp, igjen og igjen, på rett plass til rett tid, med folk som Sharon Van Etten, Kurt Vile og Thurston Moore, for å nemne nokre, i studio og på scenen.

Med seg på Silver Ladders har ho gitarist Neil Halstead (Slowdive), og det var i hans studio i Cornwall at albumet vart spelt inn.

Ambient

For denne lyttaren går assosiasjonane til samarbeidet mellom Brian Eno og Daniel Lanois i låtar som «Til A Mermaid Drags You Under» og «Sometimes He’s In My Dreams», der Lattimores krystalliske uttrykk står seg fint saman med Halsteads varme, flytande gitar. På «Chop On The Climbout» kan assosiasjonane fort gå til eit anna sentralt ambientnamn, nemleg Harold Budd, som Lattimore delte scene med på Big Ears-festivalen i 2018.

Silver Ladders har ført meg strake vegen til Lattimores førre album, Hundreds of Days, og no finst det ei stemning der akkurat musikken hennar er den rette, og ingen annan.

Sjølv med eit så stort register er Lattimore ein konsekvent estetikar på sine vis. Omslagskunsten av Becky Suss, som pryder både dette og det førre albumet, passar perfekt, særleg fordi det visuelle tek vare på noko tvitydig og opnande i musikken. Så utstyrer då også ofte Lattimore komposisjonane sine med suggestive titlar som eggar fantasien.

Når du lyttar til det nest siste sporet på førre album, endrar det indre kinomaskineriet ditt seg fort når du høyrer at tittelen er «On the Day You Saw the Dead Whale». Slik kan ein seie at Lattimore lagar instrumentalmusikk som likevel er utstyrt med eit forteljande element, sjølv om det er opp til deg kva rolle det skal spele når du høyrer på.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt

Feature

Arvingane til Amundsen

Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.

Hallgeir Opedal

Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt

Feature

Arvingane til Amundsen

Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.

Hallgeir Opedal
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Foto: Cornelius Poppe / NTB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Naturplan utan samling

Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Foto: Universitetet i Bergen

MinneordSamfunn
Svein Gjerdåker

Øyvind Vågnes (1972–2025)

«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB

KommentarSamfunn
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Den livsviktige satiren

Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

Foto: Janne Møller-Hansen VG / NTB

KunstKultur

Femti års einsemd

Odd Nerdrum er aktuell med NRK-serien Familien Nerdrum. I 2021 skreiv Kaj Skagen om paradokset Nerdrum. Les dei tre artiklane her.

Kaj Skagen
I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

Foto: Janne Møller-Hansen VG / NTB

KunstKultur

Femti års einsemd

Odd Nerdrum er aktuell med NRK-serien Familien Nerdrum. I 2021 skreiv Kaj Skagen om paradokset Nerdrum. Les dei tre artiklane her.

Kaj Skagen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis