Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Edderkoppforteljingar

Med Spider Songs grip Jake Blount tak i si eiga turbulente samtid.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jake Blount er framifrå på banjo og fele, skriv Øyvind Vågnes.

Jake Blount er framifrå på banjo og fele, skriv Øyvind Vågnes.

Foto: Heart Music

Jake Blount er framifrå på banjo og fele, skriv Øyvind Vågnes.

Jake Blount er framifrå på banjo og fele, skriv Øyvind Vågnes.

Foto: Heart Music

2804
20200626
2804
20200626

Americana

Jake Blount:

Spider Tales

Free Dirt Records

«Go the other way, Daniel». Slik er åtvaringa i «Move, Daniel», det heftige, medrivande femte sporet på Spider Tales, årets album frå Jake Blount. Slaven Daniel har stole kjøt, og for å åtvare han, slik at han slepp unna slaveeigarens piskeslag, pakkar slavane rundt han åtvaringa inn i ein song: «Move, Daniel!»

Slavehistorie

Forklaringa finst i introduksjonen til ei innspeling med The McIntosh County Shouters, på Slave Shout Songs from the Coast of Georgia (1984), og songen er eit døme på ring shout, musikkforma som fann vegen til USA frå Vest-Afrika med slaveskipa, der utrop (call and response) og sirkeldans utgjorde sentrale element.

Og no har låten altså funne vegen til Blounts nye album. Ved første lytting kan ein fort tru at Spider Tales er ei ganske rett fram, tradisjonstru utgiving, utan dei heilt store revisjonistiske faktene. Blount er framifrå på banjo og fele, og han utstyrer ikkje songane med meir enn det dei treng. Men går du djupare inn i albumet, teiknar det seg eit meir komplekst bilete.

Det er med songtradisjonen som med folkeeventyra: Somme gonger har motstanden i materialet vorte glatta ut og pynta på for å kunne gjere stoffet lettare fordøyeleg for eit større publikum. Utgangspunktet for Spider Tales har vore å rette på dette, og å vise at tradisjonen er langt rikare, og ikkje minst at fleire av forteljingane har ein særleg resonans for grupper som av ulike grunnar har vorte marginaliserte.

Intens lytteoppleving

Denne revisjonistiske gløden, som etter denne våren av openberre grunnar kjennest viktig og påtrengd, gjer Spider Tales til ei særleg intens lytteoppleving akkurat no. Prosjektet veks ut av artistens eigne erfaringar som mørkhuda LHBTQ-aktivist og må sjåast som ei levandegjering av det identitetspolitiske potensialet som ligg i tradisjonsmusikken – for den som er vaken nok til å kjenne det att. Om du lyttar til «Move, Daniel» mot eit slikt bakteppe, vil musikken som strøymer ut av høgtalarane, gripe tak og riste godt.

Låt etter låt på dette albumet har ein slik verknad. Ta songen «Mad Mama’s Blues», avsluttingssporet på Spider Tales, som Blount truleg har frå eit opptak Violet Mills laga i 1924, eit uttrykk for sinne og utmatting over valdeleg rasisme: «Wanna set the world on fire, that is my one mad desire/ I’m a devil in disguise, got murder in my eyes/ Now I could see blood runnin’ through the streets/ Could be everybody layin’ dead right at my feet».

Det er sørgeleg, men sant: Linene kunne ha vore skrivne den nordamerikanske våren 2020. Spider Tales byr på tidlaus musikk som samtidig har noko akutt over seg.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Americana

Jake Blount:

Spider Tales

Free Dirt Records

«Go the other way, Daniel». Slik er åtvaringa i «Move, Daniel», det heftige, medrivande femte sporet på Spider Tales, årets album frå Jake Blount. Slaven Daniel har stole kjøt, og for å åtvare han, slik at han slepp unna slaveeigarens piskeslag, pakkar slavane rundt han åtvaringa inn i ein song: «Move, Daniel!»

Slavehistorie

Forklaringa finst i introduksjonen til ei innspeling med The McIntosh County Shouters, på Slave Shout Songs from the Coast of Georgia (1984), og songen er eit døme på ring shout, musikkforma som fann vegen til USA frå Vest-Afrika med slaveskipa, der utrop (call and response) og sirkeldans utgjorde sentrale element.

Og no har låten altså funne vegen til Blounts nye album. Ved første lytting kan ein fort tru at Spider Tales er ei ganske rett fram, tradisjonstru utgiving, utan dei heilt store revisjonistiske faktene. Blount er framifrå på banjo og fele, og han utstyrer ikkje songane med meir enn det dei treng. Men går du djupare inn i albumet, teiknar det seg eit meir komplekst bilete.

Det er med songtradisjonen som med folkeeventyra: Somme gonger har motstanden i materialet vorte glatta ut og pynta på for å kunne gjere stoffet lettare fordøyeleg for eit større publikum. Utgangspunktet for Spider Tales har vore å rette på dette, og å vise at tradisjonen er langt rikare, og ikkje minst at fleire av forteljingane har ein særleg resonans for grupper som av ulike grunnar har vorte marginaliserte.

Intens lytteoppleving

Denne revisjonistiske gløden, som etter denne våren av openberre grunnar kjennest viktig og påtrengd, gjer Spider Tales til ei særleg intens lytteoppleving akkurat no. Prosjektet veks ut av artistens eigne erfaringar som mørkhuda LHBTQ-aktivist og må sjåast som ei levandegjering av det identitetspolitiske potensialet som ligg i tradisjonsmusikken – for den som er vaken nok til å kjenne det att. Om du lyttar til «Move, Daniel» mot eit slikt bakteppe, vil musikken som strøymer ut av høgtalarane, gripe tak og riste godt.

Låt etter låt på dette albumet har ein slik verknad. Ta songen «Mad Mama’s Blues», avsluttingssporet på Spider Tales, som Blount truleg har frå eit opptak Violet Mills laga i 1924, eit uttrykk for sinne og utmatting over valdeleg rasisme: «Wanna set the world on fire, that is my one mad desire/ I’m a devil in disguise, got murder in my eyes/ Now I could see blood runnin’ through the streets/ Could be everybody layin’ dead right at my feet».

Det er sørgeleg, men sant: Linene kunne ha vore skrivne den nordamerikanske våren 2020. Spider Tales byr på tidlaus musikk som samtidig har noko akutt over seg.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen
Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis