Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Fiolinist og vinhandlar

Carbonelli var tradisjonalist med sans for balanserte og naturlege harmoniar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Utsnitt av koparstikket «The enraged musician» (1741) av satirikaren William Hogarth, som var Giovanni Stefano Carbonellis samtidige i London.

Utsnitt av koparstikket «The enraged musician» (1741) av satirikaren William Hogarth, som var Giovanni Stefano Carbonellis samtidige i London.

Utsnitt av koparstikket «The enraged musician» (1741) av satirikaren William Hogarth, som var Giovanni Stefano Carbonellis samtidige i London.

Utsnitt av koparstikket «The enraged musician» (1741) av satirikaren William Hogarth, som var Giovanni Stefano Carbonellis samtidige i London.

2820
20191018
2820
20191018

CD

Giovanni Stefano Carbonelli, Antonio Vivaldi:

Sonate da Camera,
Nos 7–12

The Illyria Consort; fiolin
og leiing: Bojan Cicic
Delphian 2019

Ved overgangen til 1700-talet skjer det noko merkeleg i den britiske musikksoga. I renessansen på 1500-talet hadde dei fleire framifrå komponistar, som William Byrd, Thomas Tallis og den melankolske luttkomponisten John Dowland. Med høgbarokken på 1600-talet trer særleg Henry Purcell fram som ein komponist av internasjonal rang. Men så, på 1700-talet, verkar det som om England går tom for verkeleg store kompositoriske talent.

Tilstrøyminga av musikarar frå kontinentet gjorde likevel at musikklivet i London blømde. Millionbyen var Europas største, og det var pengar å tena gjennom framveksten av det borgarlege musikklivet – åtte ein entreprenørevner, kunne ein leva fett av undervising, publisering av notar og tilskiping av offentlege konsertar.

Tolv sonatar

Lista over musikalske «arbeidsinnvandrarar» er lang. På toppen tronar saksaren Georg Friedrich Händel og temmeleg langt nede fiolinisten Giovanni Stefano Carbonelli (1694–1773). Ved sida av å etablera ein vinhandel som eksisterte i London til godt inn på 1900-talet, var han òg ein produktiv komponist.

Likevel er berre éi av Carbonellis verksamlingar overlevert, nemleg tolv fiolinsonatar, som The Illyria Consort no har spelt inn på plate for fyrste gong. Ensembleleiar er den utmerkte kroatiske barokkfiolinisten Bojan Cicic, som er professor ved Royal College of Music i London.

Virtuoseri

Ein utmerkt fiolinist må òg Carbonelli ha vore, for Händel tilsette han som orkesterleiar i London, og i Venezia komponerte Antonio Vivaldi ein virtuos fiolinkonsert spesielt for han. Denne Concerto detto il Carbonelli i B-dur (1716) er det Cicics opnar albumet sitt med. Særleg i sistesatsen «Allegro» får solisten brynt seg, for fiolinstemma går ekstremt høgt. Men, som så ofte hjå Vivaldi, er det ikkje virtuoseri for virtuoseriets skuld – dei veldige akkordbrytingane og skalaløpa har ikkje noko «påklistra» ved seg, men verkar funderte i den kompositoriske grunnsubstansen.

Kva så med Carbonellis fiolinsonatar? Dei er vakre, særleg dei snøgge dansesatsane, og har balanserte og naturlege harmoniar. Nyskapande kan dei ikkje ha vore den gongen, støtt som dei står i den «akademiske» tradisjonen etter romaren Arcangelo Corelli, som publiserte sine skuledanane fiolinsonatar op. 5 i år 1700. Og kvaliteten på Cicics tolking? Fiolinspelet er velartikulert, med perfekt intonasjon, og ornamenta han forsyner dei langsame «largo»- og «andante»-satsane med, syner at Corelli-stilen er noko han har under huda.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Giovanni Stefano Carbonelli, Antonio Vivaldi:

Sonate da Camera,
Nos 7–12

The Illyria Consort; fiolin
og leiing: Bojan Cicic
Delphian 2019

Ved overgangen til 1700-talet skjer det noko merkeleg i den britiske musikksoga. I renessansen på 1500-talet hadde dei fleire framifrå komponistar, som William Byrd, Thomas Tallis og den melankolske luttkomponisten John Dowland. Med høgbarokken på 1600-talet trer særleg Henry Purcell fram som ein komponist av internasjonal rang. Men så, på 1700-talet, verkar det som om England går tom for verkeleg store kompositoriske talent.

Tilstrøyminga av musikarar frå kontinentet gjorde likevel at musikklivet i London blømde. Millionbyen var Europas største, og det var pengar å tena gjennom framveksten av det borgarlege musikklivet – åtte ein entreprenørevner, kunne ein leva fett av undervising, publisering av notar og tilskiping av offentlege konsertar.

Tolv sonatar

Lista over musikalske «arbeidsinnvandrarar» er lang. På toppen tronar saksaren Georg Friedrich Händel og temmeleg langt nede fiolinisten Giovanni Stefano Carbonelli (1694–1773). Ved sida av å etablera ein vinhandel som eksisterte i London til godt inn på 1900-talet, var han òg ein produktiv komponist.

Likevel er berre éi av Carbonellis verksamlingar overlevert, nemleg tolv fiolinsonatar, som The Illyria Consort no har spelt inn på plate for fyrste gong. Ensembleleiar er den utmerkte kroatiske barokkfiolinisten Bojan Cicic, som er professor ved Royal College of Music i London.

Virtuoseri

Ein utmerkt fiolinist må òg Carbonelli ha vore, for Händel tilsette han som orkesterleiar i London, og i Venezia komponerte Antonio Vivaldi ein virtuos fiolinkonsert spesielt for han. Denne Concerto detto il Carbonelli i B-dur (1716) er det Cicics opnar albumet sitt med. Særleg i sistesatsen «Allegro» får solisten brynt seg, for fiolinstemma går ekstremt høgt. Men, som så ofte hjå Vivaldi, er det ikkje virtuoseri for virtuoseriets skuld – dei veldige akkordbrytingane og skalaløpa har ikkje noko «påklistra» ved seg, men verkar funderte i den kompositoriske grunnsubstansen.

Kva så med Carbonellis fiolinsonatar? Dei er vakre, særleg dei snøgge dansesatsane, og har balanserte og naturlege harmoniar. Nyskapande kan dei ikkje ha vore den gongen, støtt som dei står i den «akademiske» tradisjonen etter romaren Arcangelo Corelli, som publiserte sine skuledanane fiolinsonatar op. 5 i år 1700. Og kvaliteten på Cicics tolking? Fiolinspelet er velartikulert, med perfekt intonasjon, og ornamenta han forsyner dei langsame «largo»- og «andante»-satsane med, syner at Corelli-stilen er noko han har under huda.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen
Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis