Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Før papparocken

Wilco leverer årets nyutgåve.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Wilcos signatur er å smelle til i startgropa.

Wilcos signatur er å smelle til i startgropa.

Foto: Marina Chavez

Wilcos signatur er å smelle til i startgropa.

Wilcos signatur er å smelle til i startgropa.

Foto: Marina Chavez

2653
20171222
2653
20171222

Rock

Wilco:

Being There: Deluxe Edition

Rhino/
Warner

Var det med Being There, andreplata Wilco kom ut med hausten 1996, at Jeff Tweedy (då 29 år, no 50) viste at bandet var i stand til å lage rockens beste opningslåtar?

Skranglete «Misunderstood» høyrer framleis ut som sjølve lydleggjeringa av ei kjensle av framandgjering: I løpet av seks og eit halvt minutt går det frå å ulme til å eksplodere – i ein song som tjue år seinare står seg særs godt i ein kvalitetstung katalog. Det sprakar i kvar tone.

Å smelle til i startgropa vart bandets signatur, også på plater som Yankee Hotel Foxtrot (2001) og A Ghost is Born (2004), som vert innleia med songar som det er vanskeleg å førestelle seg platene utan. «I Am Trying To Break Your Heart» og «At Least That’s What You Said» innevarsla komplekse, utprøvande rockealbum der Tweedy og co. skrudde om på det meste, utan å miste rockehjartet, etter at dei hadde vist seg som overkvalifiserte poprocksnikkarar med Summer Teeth (1999).

Rikt låtunivers

Rikhaldige Being There vitnar tydeleg nok om kva som var i gjære. Å lage eit dobbeltalbum utan verkeleg svake punkt var ein kraftprestasjon, og det opna opp det vide og breie americanalandskapet Wilco har boltra seg i sidan. Fem album har komme etter A Ghost is Born, alle gode, sjølv om perioden frå midten av 1990-talet til midten av 2000-talet står i ei særstilling i Wilco-samanheng. Ertelystne lyttarar har henta fram omgrepet «dad rock», for dei no smått aldrande – men knapt sedate – mannfolka i Wilco har gjort seg til standardleverandør av kvalitetsmusikk til ein foreldregenerasjon som for tjue år sidan var ungdomsgenerasjon.

Haustens deluxeutgåve av Being There demonstrerer til fulle både kor produktiv Tweedy var på midten av nittitalet, og kor høgt nivået var på alternative versjonar og materialet som vart liggande. Det dreier seg om eit rikt låtunivers som stadig er i rørsle, også no. Somme vil kjenne igjen «Capitol City», som hamna mellom stolane i 1996, men fekk nytt liv på The Whole Love (2011).

Stor låtskrivar

Det var først med Yankee Hotel Foxtrot eg verkeleg fekk auga opp for Wilco, ei plate som med ustyrleg eksperimenttrong fekk meg til å forstå at eg berre visste litt om kva rockemusikk kunne vere for noko. Plata var gripande, omveltande og smart, men manglar kanskje den rufsete sjarmen som kjenneteiknar Being There. Mest av alt antyda dobbelalbumet det vi no veit: at fyren som skreiv både «Sunken Treasure» og «Out of Sight, Out of Mind» kom til å verte ein av dei store låtskrivarane i vår tid.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Rock

Wilco:

Being There: Deluxe Edition

Rhino/
Warner

Var det med Being There, andreplata Wilco kom ut med hausten 1996, at Jeff Tweedy (då 29 år, no 50) viste at bandet var i stand til å lage rockens beste opningslåtar?

Skranglete «Misunderstood» høyrer framleis ut som sjølve lydleggjeringa av ei kjensle av framandgjering: I løpet av seks og eit halvt minutt går det frå å ulme til å eksplodere – i ein song som tjue år seinare står seg særs godt i ein kvalitetstung katalog. Det sprakar i kvar tone.

Å smelle til i startgropa vart bandets signatur, også på plater som Yankee Hotel Foxtrot (2001) og A Ghost is Born (2004), som vert innleia med songar som det er vanskeleg å førestelle seg platene utan. «I Am Trying To Break Your Heart» og «At Least That’s What You Said» innevarsla komplekse, utprøvande rockealbum der Tweedy og co. skrudde om på det meste, utan å miste rockehjartet, etter at dei hadde vist seg som overkvalifiserte poprocksnikkarar med Summer Teeth (1999).

Rikt låtunivers

Rikhaldige Being There vitnar tydeleg nok om kva som var i gjære. Å lage eit dobbeltalbum utan verkeleg svake punkt var ein kraftprestasjon, og det opna opp det vide og breie americanalandskapet Wilco har boltra seg i sidan. Fem album har komme etter A Ghost is Born, alle gode, sjølv om perioden frå midten av 1990-talet til midten av 2000-talet står i ei særstilling i Wilco-samanheng. Ertelystne lyttarar har henta fram omgrepet «dad rock», for dei no smått aldrande – men knapt sedate – mannfolka i Wilco har gjort seg til standardleverandør av kvalitetsmusikk til ein foreldregenerasjon som for tjue år sidan var ungdomsgenerasjon.

Haustens deluxeutgåve av Being There demonstrerer til fulle både kor produktiv Tweedy var på midten av nittitalet, og kor høgt nivået var på alternative versjonar og materialet som vart liggande. Det dreier seg om eit rikt låtunivers som stadig er i rørsle, også no. Somme vil kjenne igjen «Capitol City», som hamna mellom stolane i 1996, men fekk nytt liv på The Whole Love (2011).

Stor låtskrivar

Det var først med Yankee Hotel Foxtrot eg verkeleg fekk auga opp for Wilco, ei plate som med ustyrleg eksperimenttrong fekk meg til å forstå at eg berre visste litt om kva rockemusikk kunne vere for noko. Plata var gripande, omveltande og smart, men manglar kanskje den rufsete sjarmen som kjenneteiknar Being There. Mest av alt antyda dobbelalbumet det vi no veit: at fyren som skreiv både «Sunken Treasure» og «Out of Sight, Out of Mind» kom til å verte ein av dei store låtskrivarane i vår tid.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen
Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis