Kaleidoskopisk
Det er berre å stige inn i Nils Frahms All Melody.
Nils Frahm utforskar ulike måtar å lage lydar på.
Ambient / jazz /elektronika
Nils Frahm:
All Melody
Erased Tapes/Border
Enkelte plater er rom ein kan stige inn i, og leve i. Det er berre å kople på høyretelefonane og late att auga, så er du der. Den nye plata til Nils Frahm, All Melody, er ei slik utgiving eg har vend tilbake til gong på gong dei siste par vekene.
Frahm er ein av desse trollmennene som elskar å utforske ulike måtar å lage lydar på, og som opererer frilynt på tvers av sjangrar og tradisjonar. Musikken hans er grunnleggande fri for regelsett så vel som fordomar. På tidlegare album har han vore mykje åleine om å lage det meste, men på All Melody er fleire musikarar med.
Kraft i samspelet
All Melody er laga i Saal 3, eit studio i Aust-Berlin plassert i kringkastingslokalitetar som vart bygde på 1950-talet. Å plassere seg slik, med historie i veggane, verkar som ein ideell strategi. Ikkje minst fekk Frahm, som i ei årrekkje har komponert og framført musikken sin i eit lite heimestudio, også godt med plass – nærare 200 kvadratmeter. Han tok med seg så mykje retroutstyr til Saal 3 at det tok til å likne på eit lite museum.
Mellom markante gjestande musikarar finst eit lite kor som tilfører ein komposisjon som «A Place» noko viktig – kanskje den varmen berre menneskerøysta ber i seg. Sven Kacireks bassmarimba spelar også ei viktig rolle på fleire spor. Frahms ekspansive komposisjonar mobiliserer ei ny kraft i samspelet med andre musiserande menneske, alt får ein annan dynamikk når ein ikkje berre spelar sjakk med seg sjølv.
Sjeldan har eg vore meir i stuss om kva sjanger eg skal plassere eit album i. Kallar du denne musikken «klassisk», «jazz», «ambient» eller «elektronika», treffer det slett ikkje blink. Det er vel det som gjer det så pirrande å lytte. Frahm er ikkje ein lettvektar som shoppar i impulsar. Alt er krese gjort, og alle element fortener plassen sin. Kanskje enkelte referansar gir lesaren ein idé om kva slags musikalske landskap som utfaldar seg: Om du har lytta til Meredith Monk, Jan Johansson, Morten Qvenild eller Arve Henriksen, vil du nesten heilt sikkert finne noko å setje pris på når du lyttar til All Melody. Eg kunne lett ha lista opp dobbelt så mange namn.
Heilskapleg
Då kan det vel sprike i alle retningar, tenkjer du kanskje. Vel, ikkje veit eg korleis Frahm har fått det til, men All Melody kjennest rett så heilskapleg og samanhengande. Kanskje er det vedunderlege, vel åtte minuttar lange sporet «Kaleidoscope» talande som estetisk manifest. Slår du opp i ordboka på kaleidoskopisk, finn du ord som «mangefarga», «skiftande» og «brokete». All Melody er eit dempa kamprop mot båssetting av alle slag, ei plate som nettopp difor aldri vil gå ut på dato.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ambient / jazz /elektronika
Nils Frahm:
All Melody
Erased Tapes/Border
Enkelte plater er rom ein kan stige inn i, og leve i. Det er berre å kople på høyretelefonane og late att auga, så er du der. Den nye plata til Nils Frahm, All Melody, er ei slik utgiving eg har vend tilbake til gong på gong dei siste par vekene.
Frahm er ein av desse trollmennene som elskar å utforske ulike måtar å lage lydar på, og som opererer frilynt på tvers av sjangrar og tradisjonar. Musikken hans er grunnleggande fri for regelsett så vel som fordomar. På tidlegare album har han vore mykje åleine om å lage det meste, men på All Melody er fleire musikarar med.
Kraft i samspelet
All Melody er laga i Saal 3, eit studio i Aust-Berlin plassert i kringkastingslokalitetar som vart bygde på 1950-talet. Å plassere seg slik, med historie i veggane, verkar som ein ideell strategi. Ikkje minst fekk Frahm, som i ei årrekkje har komponert og framført musikken sin i eit lite heimestudio, også godt med plass – nærare 200 kvadratmeter. Han tok med seg så mykje retroutstyr til Saal 3 at det tok til å likne på eit lite museum.
Mellom markante gjestande musikarar finst eit lite kor som tilfører ein komposisjon som «A Place» noko viktig – kanskje den varmen berre menneskerøysta ber i seg. Sven Kacireks bassmarimba spelar også ei viktig rolle på fleire spor. Frahms ekspansive komposisjonar mobiliserer ei ny kraft i samspelet med andre musiserande menneske, alt får ein annan dynamikk når ein ikkje berre spelar sjakk med seg sjølv.
Sjeldan har eg vore meir i stuss om kva sjanger eg skal plassere eit album i. Kallar du denne musikken «klassisk», «jazz», «ambient» eller «elektronika», treffer det slett ikkje blink. Det er vel det som gjer det så pirrande å lytte. Frahm er ikkje ein lettvektar som shoppar i impulsar. Alt er krese gjort, og alle element fortener plassen sin. Kanskje enkelte referansar gir lesaren ein idé om kva slags musikalske landskap som utfaldar seg: Om du har lytta til Meredith Monk, Jan Johansson, Morten Qvenild eller Arve Henriksen, vil du nesten heilt sikkert finne noko å setje pris på når du lyttar til All Melody. Eg kunne lett ha lista opp dobbelt så mange namn.
Heilskapleg
Då kan det vel sprike i alle retningar, tenkjer du kanskje. Vel, ikkje veit eg korleis Frahm har fått det til, men All Melody kjennest rett så heilskapleg og samanhengande. Kanskje er det vedunderlege, vel åtte minuttar lange sporet «Kaleidoscope» talande som estetisk manifest. Slår du opp i ordboka på kaleidoskopisk, finn du ord som «mangefarga», «skiftande» og «brokete». All Melody er eit dempa kamprop mot båssetting av alle slag, ei plate som nettopp difor aldri vil gå ut på dato.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Trea vil fortelje meg noko, skriv Ranveig Lovise Bungum.
Foto: Trond Mjøs
Kva ospa og dei andre trea kan fortelje oss
Anders Hovden.
Foto via Wikimedia Commons
Hovdens fredssalme
I 1923 sende Anders Hovden salmen «Joleklokker yver jordi» til bladet Under Kirkehvælv, der han kom på trykk same året.
I kvardagen kan det verte litt stress, til dømes får du ikkje den grøne pynten heilt perfekt. Men her er den herlege tomatsuppa mi med skrei.
Foto: Dagfinn Nordbø
Kvardagen
Det er dei det er flest av, kvardagane.
Teikning: May Linn Clement
Det skulle berre mangla
Det er nok ikkje manglande hjartelag som gjer at folk er interesserte i ord.
Språkrådet har kåra «beredskapsvenn» til årets nyord. Direktør i Språkrådet Åse Wetås seier det var eit openbert val.
Foto: Mariam Butt / NTB
Eit bilete på året som har gått
Språkdirektør Åse Wetås synest årets nyord er godt. At nye ord har stor påverknad, er fjorårets nyord, KI-generert, eit døme på.