Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Opne landskap

Lydleg utforskartrong pregar nye album frå anrimeal og Christer Bothén.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Initialane til Ana Rita de Melo Alves utgjer bandnamnet.

Initialane til Ana Rita de Melo Alves utgjer bandnamnet.

Pressefoto

Initialane til Ana Rita de Melo Alves utgjer bandnamnet.

Initialane til Ana Rita de Melo Alves utgjer bandnamnet.

Pressefoto

3371
20201120
3371
20201120

Folk / kunstmusikk

anrimeal:

Could Divine

Crossness
Records

Jazz / kunstmusikk

Christer Bothén:

Ambrosia

Thanatosis / Border

Regnet som fell – er det rart at det dukkar opp, igjen og igjen, i den innspelte musikken? Kva for lyd kan vere meir stemningsskapande? Eller kva med lyden av ei knakande grein, av fuglekvitter eller, kanskje meir eksotisk, av gjørmesug?

Desse lydelementa er alle å spore i nye utgivingar frå Christer Bothén og anrimeal, begge plateaktuelle med album som inviterer lyttaren med på ei ferd inn i ukjende lydlandskap, med uvande klangar og teksturar.

Identitetsfamling

Bak namnet anrimeal skjuler portugisiske, London-baserte Ana Rita de Melo Alves seg, og den kryptiske leiken med initialar er talande, for spora på Could Divine er utstyrte med gåtefulle, suggestive titlar som gjer lyttaren nyfiken på kva ein er på veg inn i, frå «Encaustic Witches» (hekser av voks) til «Elegy for an Empty Coffin» til «Breather». Den hybride sjangernemninga i presseskrivet frå det vesle, nyoppstarta Crossness Records, «computer folk», gir ein indikasjon – om ein tek høgde for at materialet er djupt utprøvande og eksperimentelt.

Ein komposisjon som «I Am Not» levandegjer identitetsfamling med skeiv elektrisk gitar, frijazza tromming og ein vokal som gir assosiasjonar til den avantgardistiske kunstpopen ein kjenner frå ein artist som Julia Holter. Det same gjer «Vertical», med sin rytmiske bruk av strykarar og handklapp: «I’d love to be going vertical, always vertical, but I’m not», heiter det, ord som vert repeterte, og som latar til heile tida å få nye tydingar. På sitt mest tilgjengelege er Alves i opningssporet «Marching Parades», som med skogslydar og nynnande melodi tydeleggjer prosjektets forankring i folkmusikken. Artisten gjer det meste sjølv på Could Divine og styrer alle ledd i prosessen med stø hand, frå komposisjon til framføring, vidare til produksjon, miks og mastring.

Could Divine er ei kompleks sanseleg erfaring, og det overraskar ikkje når eg les at Alves er inspirert av ein kunstnar som Eva Hesse (1936–1970) og 1960-talets postminimalisme, for lydproduksjonen har nærast noko intimt taktilt over seg, det er som om hendene klappar i rommet eg sit og lyttar i. Dette er ikkje musikk du låner øyre til i forbifarten, men om du tek deg tid, får du meir tilbake.

Utforskartrong

Inspirasjonen frå kunstfeltet er også markant i biletkunstnaren og musikaren Christer Bothéns samleutgiving Ambrosia, der han gjer ting med bassklarinett og kontrabassklarinett som ikkje heilt liknar noko eg har høyrt før, etter at regnet har leidd oss mjukt inn i «Nighttrain». Komposisjonen «Zon», inspirert av Andrej Tarkovskijs gåtefulle science fiction-film Stalker (1979), med resitasjon av Sofia Jernberg og eit fint ensemble med svenske musikarar, som mellom anna omfattar Hans Koch og Per Texas Johansson, fascinerer.

Når stykket er ferdig, sit lyttaren att fortumla, full av inntrykk, nesten som i ein kinosal, etter ein tur inn i Tarkovskijs postindustrielle sone.

Sams for artistar som Alves og Bothén er ein lydleg utforskartrong som ikkje hindrar dei i på kvart sitt vis å ta vare på dei stille stemningane – noko som er langt vanskelegare enn ein kanskje skulle tru.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Folk / kunstmusikk

anrimeal:

Could Divine

Crossness
Records

Jazz / kunstmusikk

Christer Bothén:

Ambrosia

Thanatosis / Border

Regnet som fell – er det rart at det dukkar opp, igjen og igjen, i den innspelte musikken? Kva for lyd kan vere meir stemningsskapande? Eller kva med lyden av ei knakande grein, av fuglekvitter eller, kanskje meir eksotisk, av gjørmesug?

Desse lydelementa er alle å spore i nye utgivingar frå Christer Bothén og anrimeal, begge plateaktuelle med album som inviterer lyttaren med på ei ferd inn i ukjende lydlandskap, med uvande klangar og teksturar.

Identitetsfamling

Bak namnet anrimeal skjuler portugisiske, London-baserte Ana Rita de Melo Alves seg, og den kryptiske leiken med initialar er talande, for spora på Could Divine er utstyrte med gåtefulle, suggestive titlar som gjer lyttaren nyfiken på kva ein er på veg inn i, frå «Encaustic Witches» (hekser av voks) til «Elegy for an Empty Coffin» til «Breather». Den hybride sjangernemninga i presseskrivet frå det vesle, nyoppstarta Crossness Records, «computer folk», gir ein indikasjon – om ein tek høgde for at materialet er djupt utprøvande og eksperimentelt.

Ein komposisjon som «I Am Not» levandegjer identitetsfamling med skeiv elektrisk gitar, frijazza tromming og ein vokal som gir assosiasjonar til den avantgardistiske kunstpopen ein kjenner frå ein artist som Julia Holter. Det same gjer «Vertical», med sin rytmiske bruk av strykarar og handklapp: «I’d love to be going vertical, always vertical, but I’m not», heiter det, ord som vert repeterte, og som latar til heile tida å få nye tydingar. På sitt mest tilgjengelege er Alves i opningssporet «Marching Parades», som med skogslydar og nynnande melodi tydeleggjer prosjektets forankring i folkmusikken. Artisten gjer det meste sjølv på Could Divine og styrer alle ledd i prosessen med stø hand, frå komposisjon til framføring, vidare til produksjon, miks og mastring.

Could Divine er ei kompleks sanseleg erfaring, og det overraskar ikkje når eg les at Alves er inspirert av ein kunstnar som Eva Hesse (1936–1970) og 1960-talets postminimalisme, for lydproduksjonen har nærast noko intimt taktilt over seg, det er som om hendene klappar i rommet eg sit og lyttar i. Dette er ikkje musikk du låner øyre til i forbifarten, men om du tek deg tid, får du meir tilbake.

Utforskartrong

Inspirasjonen frå kunstfeltet er også markant i biletkunstnaren og musikaren Christer Bothéns samleutgiving Ambrosia, der han gjer ting med bassklarinett og kontrabassklarinett som ikkje heilt liknar noko eg har høyrt før, etter at regnet har leidd oss mjukt inn i «Nighttrain». Komposisjonen «Zon», inspirert av Andrej Tarkovskijs gåtefulle science fiction-film Stalker (1979), med resitasjon av Sofia Jernberg og eit fint ensemble med svenske musikarar, som mellom anna omfattar Hans Koch og Per Texas Johansson, fascinerer.

Når stykket er ferdig, sit lyttaren att fortumla, full av inntrykk, nesten som i ein kinosal, etter ein tur inn i Tarkovskijs postindustrielle sone.

Sams for artistar som Alves og Bothén er ein lydleg utforskartrong som ikkje hindrar dei i på kvart sitt vis å ta vare på dei stille stemningane – noko som er langt vanskelegare enn ein kanskje skulle tru.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt

Feature

Arvingane til Amundsen

Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.

Hallgeir Opedal

Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt

Feature

Arvingane til Amundsen

Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.

Hallgeir Opedal
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Foto: Cornelius Poppe / NTB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Naturplan utan samling

Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Foto: Universitetet i Bergen

MinneordSamfunn
Svein Gjerdåker

Øyvind Vågnes (1972–2025)

«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB

KommentarSamfunn
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Den livsviktige satiren

Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

Foto: Janne Møller-Hansen VG / NTB

KunstKultur

Femti års einsemd

Odd Nerdrum er aktuell med NRK-serien Familien Nerdrum. I 2021 skreiv Kaj Skagen om paradokset Nerdrum. Les dei tre artiklane her.

Kaj Skagen
I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

Foto: Janne Møller-Hansen VG / NTB

KunstKultur

Femti års einsemd

Odd Nerdrum er aktuell med NRK-serien Familien Nerdrum. I 2021 skreiv Kaj Skagen om paradokset Nerdrum. Les dei tre artiklane her.

Kaj Skagen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis