Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Platestudioet som scenerom

Ein ny spelefilm tek oss med i studio saman med Ma Rainey.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Viola Davis spelar den amerikanske bluessongaren Ma Rainey (1886–1939).

Viola Davis spelar den amerikanske bluessongaren Ma Rainey (1886–1939).

Foto: David Lee / Netflix

Viola Davis spelar den amerikanske bluessongaren Ma Rainey (1886–1939).

Viola Davis spelar den amerikanske bluessongaren Ma Rainey (1886–1939).

Foto: David Lee / Netflix

3645
20201218
3645
20201218

Film

Regi: George C. Wolfe

Ma Rainey’s Black Bottom

USA 2020

Dei bryr seg ikkje om meg, seier artisten Ma Rainey (Viola Davis) i ei scene i spelefilmen Ma Rainey’s Black Bottom, og legg til: Dei er berre ute etter røysta mi.

Ho refererer til plateselskapet, representert ved to lett aldrande, kvite menn, som først og fremst ser henne som ei innbringande investering og ivrar etter å spele inn henne og musikarane som har samla seg i eit studio i Chicago.

Ruvande figur

Regissør George C. Wolfes filmatisering av August Wilsons skodespel frå 1982, med manus av Ruben Santiago-Hudson, kjem ut i eit år då Raineys forbitra hjartesukk kling rått, hardt og sant. Det er uråd å førestille seg framveksten av bluesmusikken som noko anna enn ein spesifikt afroamerikansk tradisjon, ein som har vore sentral i å definere den amerikanske kulturarven. Likevel verkar den systemiske rasismen i USA like seigliva som nokon gong, snart eit hundreår etter det historiske tidspunktet denne filmen er lagd til.

Gertrude «Ma» Rainey (1886–1939), som song alt som tolvåring, var mellom dei første profesjonelle bluessongarane og ein av dei første til å spele inn musikken. Rainey og Bessie Smith laga sine første innspelingar tidleg på 1920-talet og vart stjerner. Når vi møter Rainey i Wolfes film, er året 1927.

Rainey er ein ruvande figur i bluesens historie og fekk tilnamnet «the mother of blues». I ein tekst om henne i bluesnummeret av tidsskriftet Agora: Journal for metafysisk spekulasjon, redigert av Geir Rønning (2013), skriv Knut Reiersrud at ho hadde ei røyst som passa framifrå til «det dramatiske uttrykket i blues», ein songstil som var nær dei folkemusikalske bluesformene, og skilde seg frå samtidige songarar som til dømes Mamie Smith (fleire lesarar vil nok også ha høyrt Reiersrud spele Rainey i Bluesasylet på NRK P2). Rainey var ei av «bluesens tøffe damer», for å sitere tittelen på foredraget Kristin Berglund (1953–2006) i si tid gledde tallause nyfikne lyttarar landet rundt med – ein artist med stor glød og like stort temperament. Dermed blir ho stressande uregjerleg for dei nervøse mennene frå plateselskapet som gjer seg klar til opptak i Chicago. Dette er herleg fortalt i filmen.

Marsalis på laget

Regissør Wolfe har fått med seg musikaren Branford Marsalis som komponist og arrangør på prosjektet, og sa i eit intervju nyleg at han visste at han då også fekk historikaren, musikologen og dramatikaren Marsalis på kjøpet, ein som forstår bluesens «ibuande overskridande natur». Viola Davis er strålande som fyrverkeriet Rainey, og likeins er Chadwick Boseman stor i rolla som trompetisten Levee, i det som tragisk nok vart hans siste rolle.

Levee har forslag om ei modernisering av Raineys uttrykk, tempoet skal opp, bandet fram, og han sjølv skal skine med instrumentet sitt, men Rainey vil ikkje ha noko av det. Ma Rainey’s Black Bottom framstår som filma teater, med nokre monologar som sit att i sjåaren lenge etterpå. Å bruke platestudioet som dramatisk scenerom er eit skarpt grep. Slik viser Wolfes film korleis musikk vert til i eit mellommenneskeleg, men også uunngåeleg politisk rom, der trykket er høgt, og implikasjonane av estetiske val er av enorm (og, skal det vise seg, tragisk) tyding for dei involverte.

Agoras bluesnummer frå 2013 er ei av dei fremste skriftlege norskspråklege kjeldene til kunnskap om, og glede av, blues, og det er framleis mogleg å bestille frå Aschehougs nettbutikk.

Ma Rainey’s Black Bottom har premiere på Netflix i kveld.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Film

Regi: George C. Wolfe

Ma Rainey’s Black Bottom

USA 2020

Dei bryr seg ikkje om meg, seier artisten Ma Rainey (Viola Davis) i ei scene i spelefilmen Ma Rainey’s Black Bottom, og legg til: Dei er berre ute etter røysta mi.

Ho refererer til plateselskapet, representert ved to lett aldrande, kvite menn, som først og fremst ser henne som ei innbringande investering og ivrar etter å spele inn henne og musikarane som har samla seg i eit studio i Chicago.

Ruvande figur

Regissør George C. Wolfes filmatisering av August Wilsons skodespel frå 1982, med manus av Ruben Santiago-Hudson, kjem ut i eit år då Raineys forbitra hjartesukk kling rått, hardt og sant. Det er uråd å førestille seg framveksten av bluesmusikken som noko anna enn ein spesifikt afroamerikansk tradisjon, ein som har vore sentral i å definere den amerikanske kulturarven. Likevel verkar den systemiske rasismen i USA like seigliva som nokon gong, snart eit hundreår etter det historiske tidspunktet denne filmen er lagd til.

Gertrude «Ma» Rainey (1886–1939), som song alt som tolvåring, var mellom dei første profesjonelle bluessongarane og ein av dei første til å spele inn musikken. Rainey og Bessie Smith laga sine første innspelingar tidleg på 1920-talet og vart stjerner. Når vi møter Rainey i Wolfes film, er året 1927.

Rainey er ein ruvande figur i bluesens historie og fekk tilnamnet «the mother of blues». I ein tekst om henne i bluesnummeret av tidsskriftet Agora: Journal for metafysisk spekulasjon, redigert av Geir Rønning (2013), skriv Knut Reiersrud at ho hadde ei røyst som passa framifrå til «det dramatiske uttrykket i blues», ein songstil som var nær dei folkemusikalske bluesformene, og skilde seg frå samtidige songarar som til dømes Mamie Smith (fleire lesarar vil nok også ha høyrt Reiersrud spele Rainey i Bluesasylet på NRK P2). Rainey var ei av «bluesens tøffe damer», for å sitere tittelen på foredraget Kristin Berglund (1953–2006) i si tid gledde tallause nyfikne lyttarar landet rundt med – ein artist med stor glød og like stort temperament. Dermed blir ho stressande uregjerleg for dei nervøse mennene frå plateselskapet som gjer seg klar til opptak i Chicago. Dette er herleg fortalt i filmen.

Marsalis på laget

Regissør Wolfe har fått med seg musikaren Branford Marsalis som komponist og arrangør på prosjektet, og sa i eit intervju nyleg at han visste at han då også fekk historikaren, musikologen og dramatikaren Marsalis på kjøpet, ein som forstår bluesens «ibuande overskridande natur». Viola Davis er strålande som fyrverkeriet Rainey, og likeins er Chadwick Boseman stor i rolla som trompetisten Levee, i det som tragisk nok vart hans siste rolle.

Levee har forslag om ei modernisering av Raineys uttrykk, tempoet skal opp, bandet fram, og han sjølv skal skine med instrumentet sitt, men Rainey vil ikkje ha noko av det. Ma Rainey’s Black Bottom framstår som filma teater, med nokre monologar som sit att i sjåaren lenge etterpå. Å bruke platestudioet som dramatisk scenerom er eit skarpt grep. Slik viser Wolfes film korleis musikk vert til i eit mellommenneskeleg, men også uunngåeleg politisk rom, der trykket er høgt, og implikasjonane av estetiske val er av enorm (og, skal det vise seg, tragisk) tyding for dei involverte.

Agoras bluesnummer frå 2013 er ei av dei fremste skriftlege norskspråklege kjeldene til kunnskap om, og glede av, blues, og det er framleis mogleg å bestille frå Aschehougs nettbutikk.

Ma Rainey’s Black Bottom har premiere på Netflix i kveld.

Øyvind Vågnes

Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt

Feature

Arvingane til Amundsen

Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.

Hallgeir Opedal

Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt

Feature

Arvingane til Amundsen

Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.

Hallgeir Opedal
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Foto: Cornelius Poppe / NTB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Naturplan utan samling

Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Foto: Universitetet i Bergen

MinneordSamfunn
Svein Gjerdåker

Øyvind Vågnes (1972–2025)

«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB

KommentarSamfunn
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Den livsviktige satiren

Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

Foto: Janne Møller-Hansen VG / NTB

KunstKultur

Femti års einsemd

Odd Nerdrum er aktuell med NRK-serien Familien Nerdrum. I 2021 skreiv Kaj Skagen om paradokset Nerdrum. Les dei tre artiklane her.

Kaj Skagen
I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

Foto: Janne Møller-Hansen VG / NTB

KunstKultur

Femti års einsemd

Odd Nerdrum er aktuell med NRK-serien Familien Nerdrum. I 2021 skreiv Kaj Skagen om paradokset Nerdrum. Les dei tre artiklane her.

Kaj Skagen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis