Songar frå ranchen
Israel Nash lagar klassisk rock med ein elegant omgang med tradisjonen.
Rock
Israel Nash:
Topaz
Fat Possum / Border
Det er vanskeleg å lytte til «Dividing Lines», opningssporet på det nye albumet til Israel Nash, Topaz, utan å tenkje på skiljelinene som dominerer eit intenst konfliktprega USA, artistens heimland.
Sjølv om songen tematiserer avstand på eit meir abstrakt, generelt og mellommenneskeleg nivå, ulmar makronivået under. Og ofte kan jo dette vere ein meir effektiv måte å nærme seg ein kollektiv sinnstilstand på. Det er vanskeleg å skildre direkte det alle tenkjer på, og plagast av, utan å slå inn opne dører, og seie noko vi har høyrt for mange gonger alt.
Eg har vore innom fleire Nash-utgivingar på desse sidene før, som Israel Nash’s Rain Plans (2013), Israel Nash’s Silver Season (2015) og Lifted (2018) – sistnemnde representerte for meg noko av eit gjennombrot for artisten.
Kanskje synest eg vekta av svært så attkjennelege inspirasjonskjelder vart for tung på nokre av dei første albuma til Nash, utan at han var ein kopist heller. Topaz tek endå nokre steg i rett retning, for her synest eg omgangen med referansane er elegant, det er gjort med lett hand.
Lengre tid
Eg ser ikkje bort frå at den vedvarande unntakstilstanden under denne helvetes pesten har medverka til eit skarpare fokus som gagnar Topaz, for denne gongen har Nash brukt eit og eit halvt år på å lage plate, på ranchen sin utanfor Austin i Texas. Det er vesentleg lengre tid enn det tok å lage tidlegare album.
Kanskje er det difor at særleg Neil Young-ekkoet er mindre dominerande denne gongen og paletten er større? Det er noko raust og reservasjonslaust over Nash’ omgang med tradisjonen, som er innretta mot å utstyre kvar låt med så feite arrangement som mogleg. Ikkje berre inneber dette kaskadar med elektrisk gitar, men også tøffe, stramme blåsarar (levert av Austin-bandet Hard Proof) og rikeleg med varme vokalharmoniar.
Sting av smerte
På «Stay» lokkar også Nash fram pop-pusen i seg sjølv, i ei soulsøt skildring av kor lite kjekt det av og til kan vere å ta farvel og leggje ut på reise, bort frå nokon ein er glad i. Det er fint gjort, for dei finaste soullåtane ber gjerne i seg eit sting av smerte, sjølv når sola skin og himmelen er blå.
«Stay» er ein slik song som ein kunne ha komme over på radioen for eit halvt hundreår sidan, med ein tekst som med sine mellommenneskelege klangbotnar alltid vil gå rett inn i dagen til den som skrur på. Men Nash byr også på eit politisk engasjement som grip rett inn i vår eiga samtid. «Sutherland Springs», det nest siste sporet på Topaz, nærmar seg kyrkjeskytinga på heimstaden hans for fire år sidan, i ei baptistkyrkje i Sutherland Springs, der 26 menneske vart drepne.
Ein sit att med tunge spørsmål, men svar som kjennest tomme, syng Nash – som kanskje får fleire lyttarar enn meg til å tenkje på Trumps bøn til Gud om å vere med menneska i det vesle samfunnet – over Twitter.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rock
Israel Nash:
Topaz
Fat Possum / Border
Det er vanskeleg å lytte til «Dividing Lines», opningssporet på det nye albumet til Israel Nash, Topaz, utan å tenkje på skiljelinene som dominerer eit intenst konfliktprega USA, artistens heimland.
Sjølv om songen tematiserer avstand på eit meir abstrakt, generelt og mellommenneskeleg nivå, ulmar makronivået under. Og ofte kan jo dette vere ein meir effektiv måte å nærme seg ein kollektiv sinnstilstand på. Det er vanskeleg å skildre direkte det alle tenkjer på, og plagast av, utan å slå inn opne dører, og seie noko vi har høyrt for mange gonger alt.
Eg har vore innom fleire Nash-utgivingar på desse sidene før, som Israel Nash’s Rain Plans (2013), Israel Nash’s Silver Season (2015) og Lifted (2018) – sistnemnde representerte for meg noko av eit gjennombrot for artisten.
Kanskje synest eg vekta av svært så attkjennelege inspirasjonskjelder vart for tung på nokre av dei første albuma til Nash, utan at han var ein kopist heller. Topaz tek endå nokre steg i rett retning, for her synest eg omgangen med referansane er elegant, det er gjort med lett hand.
Lengre tid
Eg ser ikkje bort frå at den vedvarande unntakstilstanden under denne helvetes pesten har medverka til eit skarpare fokus som gagnar Topaz, for denne gongen har Nash brukt eit og eit halvt år på å lage plate, på ranchen sin utanfor Austin i Texas. Det er vesentleg lengre tid enn det tok å lage tidlegare album.
Kanskje er det difor at særleg Neil Young-ekkoet er mindre dominerande denne gongen og paletten er større? Det er noko raust og reservasjonslaust over Nash’ omgang med tradisjonen, som er innretta mot å utstyre kvar låt med så feite arrangement som mogleg. Ikkje berre inneber dette kaskadar med elektrisk gitar, men også tøffe, stramme blåsarar (levert av Austin-bandet Hard Proof) og rikeleg med varme vokalharmoniar.
Sting av smerte
På «Stay» lokkar også Nash fram pop-pusen i seg sjølv, i ei soulsøt skildring av kor lite kjekt det av og til kan vere å ta farvel og leggje ut på reise, bort frå nokon ein er glad i. Det er fint gjort, for dei finaste soullåtane ber gjerne i seg eit sting av smerte, sjølv når sola skin og himmelen er blå.
«Stay» er ein slik song som ein kunne ha komme over på radioen for eit halvt hundreår sidan, med ein tekst som med sine mellommenneskelege klangbotnar alltid vil gå rett inn i dagen til den som skrur på. Men Nash byr også på eit politisk engasjement som grip rett inn i vår eiga samtid. «Sutherland Springs», det nest siste sporet på Topaz, nærmar seg kyrkjeskytinga på heimstaden hans for fire år sidan, i ei baptistkyrkje i Sutherland Springs, der 26 menneske vart drepne.
Ein sit att med tunge spørsmål, men svar som kjennest tomme, syng Nash – som kanskje får fleire lyttarar enn meg til å tenkje på Trumps bøn til Gud om å vere med menneska i det vesle samfunnet – over Twitter.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).
Foto: Cornelius Poppe / NTB
Naturplan utan samling
Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.
Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Foto: Universitetet i Bergen
Øyvind Vågnes (1972–2025)
«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»
Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.
Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB
Den livsviktige satiren
Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.
Støre og krisa i sosialdemokratiet
Må det ein ny partileiar til for å berga restane av det sosialdemokratiske innslaget i norsk politikk?
Ein politimeister les opp ein rettsordre som stoppar ein protest for veljarregistrering i Selma i Alabama i USA 9. mars 1965, framfor borgarrettsaktivistane Martin Luther King jr. (t.h.) og Andrew Young.
Foto: AP / NTB
Vald, hat, mot
Historia om kampen til dei svarte i USA er soga om ei frigjeringsrørsle som vann – til slutt. Men også om tvisyn og botnlaus menneskeleg fornedring.