Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Å krenke

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2738
20171110
2738
20171110

KRENKING

Med finansminister Siv Jensens indianarkostyme som bakteppe går Jan Inge Sørbø i Dag og Tid 27. oktober til åtak på det han kallar retten til å vere krenkt. Krenkingsideologien, det er hans nylaga ord, har fått for stor makt. Retten til å vere krenkt – for Sørbø er det altså eit rettsspørsmål og ikkje eit kjenslespørsmål – bør innskrenkast eller fjernast, for det første fordi det å «dra krenkekortet», igjen hans ord, strir mot prinsippet om likskap for lova, og for det andre fordi dei som framstiller seg som krenkte, får sympati og gjennomslag på kostnad av dei som ikkje er i stand til å hevde retten.

Men det handlar om folkeskikk og ikkje om lover. Knapt nokon har hevda at Jensens klesdrakt var eller burde ha vore lovstridig. Det handlar om at anstendige folk ikkje hengjer ut dei svakaste og dei hardast ramma. Dei hermar ikkje, korkje i ord eller fakter, etter psykisk eller fysisk utviklingshemma. Dei kler seg ikkje ut som jødar. I mellomkrigstida og før var det vanleg i aviser i mange land med karikaturteikningar av jødar, som mørkhuda og mørkhåra, eldre menn med veldig, krokete nase. Mange av karikaturane var kanskje tenkte som godmodig harselas, men dei var med på å rydde grunnen for jødeutryddinga. Og dei anstendige blant oss veit at ei utkleding som indianarkvinna Pocahontas, kan vekkje vonde minne. Ho vart bortført, truleg tvangsgifta og sendt til England på utstilling, der ho døydde nokreogtjue år gammal.

Eit godt samfunn må forstå og leggje til grunn at mange har vonde kjensler overfor makta. For historia har taparar. Talet på indianarar krympa frå truleg over 100 millionar før europearane kom med sine våpen, rustningar og sjukdomsmikrobar, og til nokre få millionar no. Til jamføring var det ein million norske 200 år sidan, no er me no fem millionar her i landet og like mange i Amerika. Annankvar jøde vart avliva i krigsåra. Dei nordiske landa har pressa samar til å gi avkall på kultur, språk og identitet. Innvandrarar frå fattige land må på liknande vis gi slepp på mykje av sitt om dei skal bli aksepterte i nye land.

Det er desse sidene ved historia og samtida Sørbø vil at ikkje skal ha relevans, for i hans lovtenking skal alle, rik og fattig, undertrykkjar og undertrykt, bli behandla likt. I staden bør me skjøne at stundom kan likebehandling fryse fast skilnadene mellom elite og taparar.

Mange av dei som teikna jødekarikaturar og drog jødevitsar i mellomkrigstida, forstod altså ikkje kva dei var med på. Sørbøs artikkel tyder på at han heller ikkje forstår. Hans arge protest mot at folk «dreg krenkekortet», er eit forsvar for retten til å krenke, for eit samfunn der statsrådar og andre med makt til å krenke skal kunne gjere det utan reaksjonar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

KRENKING

Med finansminister Siv Jensens indianarkostyme som bakteppe går Jan Inge Sørbø i Dag og Tid 27. oktober til åtak på det han kallar retten til å vere krenkt. Krenkingsideologien, det er hans nylaga ord, har fått for stor makt. Retten til å vere krenkt – for Sørbø er det altså eit rettsspørsmål og ikkje eit kjenslespørsmål – bør innskrenkast eller fjernast, for det første fordi det å «dra krenkekortet», igjen hans ord, strir mot prinsippet om likskap for lova, og for det andre fordi dei som framstiller seg som krenkte, får sympati og gjennomslag på kostnad av dei som ikkje er i stand til å hevde retten.

Men det handlar om folkeskikk og ikkje om lover. Knapt nokon har hevda at Jensens klesdrakt var eller burde ha vore lovstridig. Det handlar om at anstendige folk ikkje hengjer ut dei svakaste og dei hardast ramma. Dei hermar ikkje, korkje i ord eller fakter, etter psykisk eller fysisk utviklingshemma. Dei kler seg ikkje ut som jødar. I mellomkrigstida og før var det vanleg i aviser i mange land med karikaturteikningar av jødar, som mørkhuda og mørkhåra, eldre menn med veldig, krokete nase. Mange av karikaturane var kanskje tenkte som godmodig harselas, men dei var med på å rydde grunnen for jødeutryddinga. Og dei anstendige blant oss veit at ei utkleding som indianarkvinna Pocahontas, kan vekkje vonde minne. Ho vart bortført, truleg tvangsgifta og sendt til England på utstilling, der ho døydde nokreogtjue år gammal.

Eit godt samfunn må forstå og leggje til grunn at mange har vonde kjensler overfor makta. For historia har taparar. Talet på indianarar krympa frå truleg over 100 millionar før europearane kom med sine våpen, rustningar og sjukdomsmikrobar, og til nokre få millionar no. Til jamføring var det ein million norske 200 år sidan, no er me no fem millionar her i landet og like mange i Amerika. Annankvar jøde vart avliva i krigsåra. Dei nordiske landa har pressa samar til å gi avkall på kultur, språk og identitet. Innvandrarar frå fattige land må på liknande vis gi slepp på mykje av sitt om dei skal bli aksepterte i nye land.

Det er desse sidene ved historia og samtida Sørbø vil at ikkje skal ha relevans, for i hans lovtenking skal alle, rik og fattig, undertrykkjar og undertrykt, bli behandla likt. I staden bør me skjøne at stundom kan likebehandling fryse fast skilnadene mellom elite og taparar.

Mange av dei som teikna jødekarikaturar og drog jødevitsar i mellomkrigstida, forstod altså ikkje kva dei var med på. Sørbøs artikkel tyder på at han heller ikkje forstår. Hans arge protest mot at folk «dreg krenkekortet», er eit forsvar for retten til å krenke, for eit samfunn der statsrådar og andre med makt til å krenke skal kunne gjere det utan reaksjonar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt

Feature

Arvingane til Amundsen

Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.

Hallgeir Opedal

Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt

Feature

Arvingane til Amundsen

Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.

Hallgeir Opedal
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Foto: Cornelius Poppe / NTB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Naturplan utan samling

Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Foto: Universitetet i Bergen

MinneordSamfunn
Svein Gjerdåker

Øyvind Vågnes (1972–2025)

«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.

Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB

KommentarSamfunn
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Den livsviktige satiren

Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

Foto: Janne Møller-Hansen VG / NTB

KunstKultur

Femti års einsemd

Odd Nerdrum er aktuell med NRK-serien Familien Nerdrum. I 2021 skreiv Kaj Skagen om paradokset Nerdrum. Les dei tre artiklane her.

Kaj Skagen
I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

I fleire år har Odd Nerdrum arbeidd med det store målarstykket «Tre menn i båt». Kunstnar Elisabeth Werp rosar verket, men juryen for Haustutstillinga i år er ikkje imponert.

Foto: Janne Møller-Hansen VG / NTB

KunstKultur

Femti års einsemd

Odd Nerdrum er aktuell med NRK-serien Familien Nerdrum. I 2021 skreiv Kaj Skagen om paradokset Nerdrum. Les dei tre artiklane her.

Kaj Skagen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis