ESA mot strømmen
Faksimile frå Dag og Tid 27. oktober 2017.
ESA
Statsstøttereglene har i senere år vært gjenstand for viktige reformer, med fokus på forenkling og omfattende forhåndsgodkjenning, blant annet for støtte til idrettsanlegg, havner og flyplasser. Ny veiledning fra EU forklarer at offentlige helse- og sosialtjenester, barnehager, skoler og universiteter samt subsidierte kulturaktiviteter skal anses som ikke-økonomisk aktivitet som faller utenfor regelverket. Nyere praksis fastsetter at støtte til bedrifter som i hovedsak opererer i lokale markeder faller utenfor. For offentlig finansiert infrastruktur så kan overskuddskapasitet selges i markedet så lenge 80 prosent av kapasiteten benyttes for offentlige forvaltningsoppgaver. Det er da ikke nødvendig å innføre regnskapsmessig eller funksjonelt skille. Fokus for statsstøttekontrollen skal bort fra småsakene og over på store saker som virkelig betyr noe for det indre markedet og samhandelen over landegrensene. EU har i senere år blant annet gått etter multinasjonale selskapers skatteordninger i land som Irland og Luxemburg og pålagt Apple, Amazon, Fiat med flere å tilbakebetale milliarder av euro i ulovlig statsstøtte.
I dette perspektivet fremstår ESAs sak om kommunal næringsvirksomhet som litt motstrøms. Det er riktignok lett å være enig i prinsippet om at kommuner som driver butikk i konkurranse med private aktører, skal konkurrere på like vilkår. Skattefritaket for kommuner utgjør en spesiell fordel som muliggjør å drive virksomhet med lavere marginer enn konkurrentene. Men statsstøtte er det bare dersom kommunen driver virksomhet ut over de lokale markedene. Lovgiver har for de viktigste kommunale næringene for lengst ryddet opp. Kommunal kraftsektor har i en årrekke vært underlagt alminnelig skatteplikt, avfallssektoren siden 2013. Kommuners mer omfattende eiendomsforvaltning er gjennomgående skilt ut i egne selskaper. En viktig begrensning for all slik næringsvirksomhet er kommunelovens begrensninger på låneopptak, og forbudet mot å ta vesentlig finansiell risiko som innebærer at mer omfattende næringsvirksomhet uansett må drives adskilt fra kommuneøkonomien.
Spørsmålet er da hva som egentlig er igjen for ESA å granske? Hva slags økonomisk aktivitet er det norske kommuner fremdeles driver i egenregi som også har omfang ut over de lokale markedene? Mitt inntrykk er at det i alle fall synes å være lite igjen som forsvarer saken om det såkalte konkursforbudet som på en tilsynelatende unødvendig måte utfordrer EØS-avtalens artikkel 125. Den mulige fordelen synes uansett å være indirekte og avledet og kan ikke vurderes isolert fra de unike begrensningene som kommuner er pålagt i kommuneloven.
Utvalget vil forhåpentligvis klargjøre spørsmålene og sette saken i rett perspektiv slik at ESA og Norge deretter som så ofte før, kan finne en fornuftig løsning. For kommunene vil det nok allikevel kunne bli plunder og heft i forbindelse med vurderinger av virksomheters eventuelle økonomiske eller allmennyttige karakter, om samhandelspåvirkning versus lokale markeder og om eventuelt salg av overskuddskapasitet er innenfor eller utenfor 20 prosent av kapasiteten. Men noen stor forvaltningsreform vil dette neppe føre til.
Per Anders Bjørgan er tidligare direktør i avdelingen for konkurranse og statsstøtte i ESA.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
ESA
Statsstøttereglene har i senere år vært gjenstand for viktige reformer, med fokus på forenkling og omfattende forhåndsgodkjenning, blant annet for støtte til idrettsanlegg, havner og flyplasser. Ny veiledning fra EU forklarer at offentlige helse- og sosialtjenester, barnehager, skoler og universiteter samt subsidierte kulturaktiviteter skal anses som ikke-økonomisk aktivitet som faller utenfor regelverket. Nyere praksis fastsetter at støtte til bedrifter som i hovedsak opererer i lokale markeder faller utenfor. For offentlig finansiert infrastruktur så kan overskuddskapasitet selges i markedet så lenge 80 prosent av kapasiteten benyttes for offentlige forvaltningsoppgaver. Det er da ikke nødvendig å innføre regnskapsmessig eller funksjonelt skille. Fokus for statsstøttekontrollen skal bort fra småsakene og over på store saker som virkelig betyr noe for det indre markedet og samhandelen over landegrensene. EU har i senere år blant annet gått etter multinasjonale selskapers skatteordninger i land som Irland og Luxemburg og pålagt Apple, Amazon, Fiat med flere å tilbakebetale milliarder av euro i ulovlig statsstøtte.
I dette perspektivet fremstår ESAs sak om kommunal næringsvirksomhet som litt motstrøms. Det er riktignok lett å være enig i prinsippet om at kommuner som driver butikk i konkurranse med private aktører, skal konkurrere på like vilkår. Skattefritaket for kommuner utgjør en spesiell fordel som muliggjør å drive virksomhet med lavere marginer enn konkurrentene. Men statsstøtte er det bare dersom kommunen driver virksomhet ut over de lokale markedene. Lovgiver har for de viktigste kommunale næringene for lengst ryddet opp. Kommunal kraftsektor har i en årrekke vært underlagt alminnelig skatteplikt, avfallssektoren siden 2013. Kommuners mer omfattende eiendomsforvaltning er gjennomgående skilt ut i egne selskaper. En viktig begrensning for all slik næringsvirksomhet er kommunelovens begrensninger på låneopptak, og forbudet mot å ta vesentlig finansiell risiko som innebærer at mer omfattende næringsvirksomhet uansett må drives adskilt fra kommuneøkonomien.
Spørsmålet er da hva som egentlig er igjen for ESA å granske? Hva slags økonomisk aktivitet er det norske kommuner fremdeles driver i egenregi som også har omfang ut over de lokale markedene? Mitt inntrykk er at det i alle fall synes å være lite igjen som forsvarer saken om det såkalte konkursforbudet som på en tilsynelatende unødvendig måte utfordrer EØS-avtalens artikkel 125. Den mulige fordelen synes uansett å være indirekte og avledet og kan ikke vurderes isolert fra de unike begrensningene som kommuner er pålagt i kommuneloven.
Utvalget vil forhåpentligvis klargjøre spørsmålene og sette saken i rett perspektiv slik at ESA og Norge deretter som så ofte før, kan finne en fornuftig løsning. For kommunene vil det nok allikevel kunne bli plunder og heft i forbindelse med vurderinger av virksomheters eventuelle økonomiske eller allmennyttige karakter, om samhandelspåvirkning versus lokale markeder og om eventuelt salg av overskuddskapasitet er innenfor eller utenfor 20 prosent av kapasiteten. Men noen stor forvaltningsreform vil dette neppe føre til.
Per Anders Bjørgan er tidligare direktør i avdelingen for konkurranse og statsstøtte i ESA.
Fleire artiklar
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).
Foto: Cornelius Poppe / NTB
Naturplan utan samling
Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.
Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Foto: Universitetet i Bergen
Øyvind Vågnes (1972–2025)
«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»
Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.
Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB
Den livsviktige satiren
Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.
Støre og krisa i sosialdemokratiet
Må det ein ny partileiar til for å berga restane av det sosialdemokratiske innslaget i norsk politikk?
Ein politimeister les opp ein rettsordre som stoppar ein protest for veljarregistrering i Selma i Alabama i USA 9. mars 1965, framfor borgarrettsaktivistane Martin Luther King jr. (t.h.) og Andrew Young.
Foto: AP / NTB
Vald, hat, mot
Historia om kampen til dei svarte i USA er soga om ei frigjeringsrørsle som vann – til slutt. Men også om tvisyn og botnlaus menneskeleg fornedring.