Kort og godt i folkehøgskolen
Elevar ved Lofoten folkehøgskole i fembøringen «Vågar».
Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix
FOLKEHØGSKULEN
I kjølvannet av forslag til statsbudsjett for 2018, der regjeringen foreslår å redusere tilskuddet til folkehøgskoler, er det kommet flere utspill som forsøker å redusere viktigheten av folkehøgskolenes kortere kurser. Artikkelen «Attende til Grundtvig» i Dag og Tid Nr. 45 er et av flere slike utspill.
Felles for utspillene er at de foretas på sviktende grunnlag som fører til feilslutninger om de korte kursa. Det er derfor nødvendig å bidra med noen fakta rundt folkehøgskolenes korte kurs.
Cirka 16.000 mennesker i alle aldre og livsfaser deltok på korte kurs i folkehøgskolene i 2016. Omregnet til årselever utgjør dette under 10 prosent, eller drøyt 600 årselever av totalt cirka 8500. Vi ser også at omfanget av korte kurs har en tendens til å minke når det er økende antall deltakere på lange kurs, og omvendt. Det store flertallet av folkehøgskoler tilbyr korte kurs. Kun 13 av de 80 skolene hadde ikke korte kurs i 2016.
Stortinget har gitt folkehøgskolene et mandat til å fremme allmenndanning og folkelig opplysning via kurs av ulike lengder og for alle mennesker over grunnskolealder. I forarbeidene til loven er det pekt på at folkehøgskolene, ved å ha mulighet til å kunne tilby korte kurs, kan utgjøre lokale kultursentre, til berikelse for både lokalsamfunnet og de yngre elevene på lange kurs.
Det argumenteres videre for at folkehøgskolen skal ha tre ben å stå på, pedagogisk som økonomisk: lange kurs, korte kurs og annen virksomhet. Det er med andre ord lovgivers innsikt og hensikt at folkehøgskolene baserer sin virksomhet på alle de tre ben på krakken. Fjerner man et av benene, vil krakken velte. Skulle for eksempel regjeringens forslag til statsbudsjett overleve, vil fem skoler stå i umiddelbar fare for nedleggelse, hvilket vil bety færre plasser til unge på lange kurs.
I den politiske harseleringen fra Høyre-representanter og regjeringen trekkes det fram et par titler på korte kurs, som er ment som underbygning av kuttforslaget. Man kunne i stedet trekke fram helt andre titler. Men det er ikke poenget. I folkehøgskolen underviser vi like mye med fag som i fag. Å undervise med fag peker på at det er de personlig/eksistensielle og demokratiske danningskvalitetene ut over det faglige innholdet som er det vesentlige. Dermed vil ikke fag eller tittel på kurs kunne tjene som sannhetsvitne for lærings- og danningsutbyttet. Dette gjelder for korte som for lange kurs. Og la oss en gang for alle slå fast at kurs med studiereise som del av det pedagogiske opplegget utgjør under 5 prosent av korte kurs og er synkende, samtidig som at deltakerne både på lange og korte kurs selvfølgelig selv betaler for eventuell innlagt studiereise.
Jeg vil derfor advare mot en for lettvint og endimensjonal argumentasjon mot korte kurs, som vil redusere folkehøgskolen til kun å være for årskurs for ungdom. Derved også redusere skoleslagets fleksibilitet inn mot en fremtid som fort vil kunne ha økt behov for andre lengder på kurs og for mennesker i ulike livsfaser, økonomiske situasjoner og aldre, for gjennom personlig og eksistensiell, demokratisk, kulturell og sosial, samt faglig utvikling, å bidra til meningsfulle deltakende liv i vårt etterhvert krevende samfunn.
Øyvind Brandt er leiar for Folkehøgskoleforbundet.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
FOLKEHØGSKULEN
I kjølvannet av forslag til statsbudsjett for 2018, der regjeringen foreslår å redusere tilskuddet til folkehøgskoler, er det kommet flere utspill som forsøker å redusere viktigheten av folkehøgskolenes kortere kurser. Artikkelen «Attende til Grundtvig» i Dag og Tid Nr. 45 er et av flere slike utspill.
Felles for utspillene er at de foretas på sviktende grunnlag som fører til feilslutninger om de korte kursa. Det er derfor nødvendig å bidra med noen fakta rundt folkehøgskolenes korte kurs.
Cirka 16.000 mennesker i alle aldre og livsfaser deltok på korte kurs i folkehøgskolene i 2016. Omregnet til årselever utgjør dette under 10 prosent, eller drøyt 600 årselever av totalt cirka 8500. Vi ser også at omfanget av korte kurs har en tendens til å minke når det er økende antall deltakere på lange kurs, og omvendt. Det store flertallet av folkehøgskoler tilbyr korte kurs. Kun 13 av de 80 skolene hadde ikke korte kurs i 2016.
Stortinget har gitt folkehøgskolene et mandat til å fremme allmenndanning og folkelig opplysning via kurs av ulike lengder og for alle mennesker over grunnskolealder. I forarbeidene til loven er det pekt på at folkehøgskolene, ved å ha mulighet til å kunne tilby korte kurs, kan utgjøre lokale kultursentre, til berikelse for både lokalsamfunnet og de yngre elevene på lange kurs.
Det argumenteres videre for at folkehøgskolen skal ha tre ben å stå på, pedagogisk som økonomisk: lange kurs, korte kurs og annen virksomhet. Det er med andre ord lovgivers innsikt og hensikt at folkehøgskolene baserer sin virksomhet på alle de tre ben på krakken. Fjerner man et av benene, vil krakken velte. Skulle for eksempel regjeringens forslag til statsbudsjett overleve, vil fem skoler stå i umiddelbar fare for nedleggelse, hvilket vil bety færre plasser til unge på lange kurs.
I den politiske harseleringen fra Høyre-representanter og regjeringen trekkes det fram et par titler på korte kurs, som er ment som underbygning av kuttforslaget. Man kunne i stedet trekke fram helt andre titler. Men det er ikke poenget. I folkehøgskolen underviser vi like mye med fag som i fag. Å undervise med fag peker på at det er de personlig/eksistensielle og demokratiske danningskvalitetene ut over det faglige innholdet som er det vesentlige. Dermed vil ikke fag eller tittel på kurs kunne tjene som sannhetsvitne for lærings- og danningsutbyttet. Dette gjelder for korte som for lange kurs. Og la oss en gang for alle slå fast at kurs med studiereise som del av det pedagogiske opplegget utgjør under 5 prosent av korte kurs og er synkende, samtidig som at deltakerne både på lange og korte kurs selvfølgelig selv betaler for eventuell innlagt studiereise.
Jeg vil derfor advare mot en for lettvint og endimensjonal argumentasjon mot korte kurs, som vil redusere folkehøgskolen til kun å være for årskurs for ungdom. Derved også redusere skoleslagets fleksibilitet inn mot en fremtid som fort vil kunne ha økt behov for andre lengder på kurs og for mennesker i ulike livsfaser, økonomiske situasjoner og aldre, for gjennom personlig og eksistensiell, demokratisk, kulturell og sosial, samt faglig utvikling, å bidra til meningsfulle deltakende liv i vårt etterhvert krevende samfunn.
Øyvind Brandt er leiar for Folkehøgskoleforbundet.
Fleire artiklar
Google byggjer nytt datasenter utanfor Skien i Telemark. – Vi kjem til å måtte byggje meir i åra framover, men vi må gjere det med ei anna forståing av at også natur og areal er ein knapp ressurs, seier Mathilde Tybring-Gjedde (H).
Foto: Cornelius Poppe / NTB
Naturplan utan samling
Få opposisjonspolitikarar er nøgde med korleis Noreg skal følgje opp måla i naturavtalen. Mathilde Tybring-Gjedde (H) er ikkje viss på at naturforvaltinga i Noreg kjem til å verte betre.
Øyvind Vågnes var professor ved Institutt for informasjons- og medievitskap ved Universitetet i Bergen og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Foto: Universitetet i Bergen
Øyvind Vågnes (1972–2025)
«Øyvind Vågnes var eit funn for ein avisredaksjon.»
Etter terroråtaket på Charlie Hebdo-redaksjonen 7. januar 2015 var det minnemarkeringar verda over, som her, i Oslo.
Foto: Fredrik Varfjell / AP / NTB
Den livsviktige satiren
Satiren må framleis ha ein heim. Ti år etter attentatet trengst det nytenking i Charlie Hebdo.
Støre og krisa i sosialdemokratiet
Må det ein ny partileiar til for å berga restane av det sosialdemokratiske innslaget i norsk politikk?
Ein politimeister les opp ein rettsordre som stoppar ein protest for veljarregistrering i Selma i Alabama i USA 9. mars 1965, framfor borgarrettsaktivistane Martin Luther King jr. (t.h.) og Andrew Young.
Foto: AP / NTB
Vald, hat, mot
Historia om kampen til dei svarte i USA er soga om ei frigjeringsrørsle som vann – til slutt. Men også om tvisyn og botnlaus menneskeleg fornedring.